Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 640 ggr
Wellcraft
2/10/14, 2:34 PM

Snälla Möss

Hej!
Har haft fyra möss i mitt liv, både tama & skygga.
Men någonting som har slagit mig är jag aldrig blivit biten av en mus!
Inte en när jag tvångshöll ena hanen pga var tvungen att undersöka ett sår.

Har haft olika hamsterarter i 10 år och har blivit biten ett flertal gånger, likaså av råttor.

Upplever ni samma sak? Eller har jag bara haft tur..?😎

Har ni isf någon teori om varför möss är så snälla?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
L8sson
2/10/14, 2:37 PM
#1

Hehe möss är så tåliga och det gillar jag, man kan vrida och vända när man ska ge medicin eller ska kolla något närmre osv. Har aldrig blivit biten av en mus. :)

jollycox
2/12/14, 10:52 PM
#2

Jag har blivit biten av en hamster för att jag just petat i färskmaten(smart, jag vet :P). Annars har både möss och hamstrar naffsat i fingrarna. Men jag upplever det som att oftast när hamstrar naffsar så varnar dom, 'lämna mig ifred'. Medans mössen naffsar för att smaka 'går det här att äta?'.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

StillaSinnet
2/13/14, 6:56 AM
#3

Du har så rätt! Möss är helt underbara små varelser. Så vänliga och så tålmodiga. De är så lätta att älska ❤️ Därför är det enkelt att avgöra att en mus som biter aldrig ska gå i avel. De är så få och beter sig så fel

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Chilizera
2/13/14, 10:31 AM
#4

Efter min tid i djurbutik så tyckte jag det var väldigt tydligt att det är genetiskt programmerat hur mycket de bits (nafsningar är en annan historia). Hamstrar bits för lite vad som helst medan möss bara bits när de verkligen känner sig rejält hotade (med vissa undantag). Är tveksam till att det skulle ha något med "snällhet" att göra, däremot tror jag att det kan ha att göra med att möss har en annan möjlighet att skydda sig själva på andra sätt jämfört med hamstrar. Mössen är smidigare, snabbare och smartare.

Grodan
2/13/14, 11:43 AM
#5

#4 Håller med till fullo.

Nu är möss granska fredliga varelser redan från start, men i relationen människa+mus (eller människa+djur) anser jag att det är en avelsgrej, absolut. Avel på temperament och hur djuren trivs och beteer sig i fångenskap.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2/13/14, 12:07 PM
#6

#5 håller med till viss del eftersom jag även haft vilda möss som aldrig bitits och absolut inte avlats på i den bemärkelsen. Jag tror möss av sin natur hellre flyr än bits och att det ska mycket till innan de tar till tänderna, så just bitandet är inte några större problem att bli av med i avelsarbetet. Däremot finputsningen av temeramentet och att få bort instinkten att fly (rasselmöss) kan kräva mer.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Smulan80
2/13/14, 2:52 PM
#7

Bara haft 3 möss och ingen av dem bet. eller, hehe favoriten tamagothci kunde sätta tänderna i min hand som en "nu gör du som jag säger annars…" för hon ville alltid under min hand jag höll över datormusen. Om jag inte va snabb nog att flytta på den så satte hon tänderna mot huden, men aldrig att hon skulle faktiskt bita! Hamstrar och gerbiler däremot. Jäklar vad de har tuggat sönder mina fingrar för minsta lilla ibland. En hamster gick inte ens att hantera. Samma sak med en gerbilhane en gång. De var jag rädd för.

Wellcraft
2/13/14, 4:00 PM
#8

Ja har nog en del med avel att göra, sedan är hamstrar kaxigare än möss.
Stöter de på ex. en räv i det vilda blåser de upp kindpåsarna och visar sig tuffa, medan en mus flyr.

Jag har bara snälla guldhamstrar som aldrig bitits, alla tre med bra stam efter sig.
Ena är två, den andra ett och ett halvt och den tredje är ett år.
Två är egenuppfödda. De har varit med om mycket, som barn som bara sticker in händerna i boet, visitering, kloklipp, borstning, jobbiga hundar m.m
Min ena (egenuppfödd) var även tvungen att klippa tänderna och personalen var helt chockad över att han var lugn som en trasdocka.
Aldrig ett bett på någon.

Har för ett flertal år sedan även köp guldhamster från zoobutik och de har bitits då och då & har lättare för att känna sig hotade och trängda (förståeligt med den sk*taveln).

Hamstern & musens natur är mycket olik, kan det vara så att musen fungerar så att den hellre flyr än fäktas (och hamstern tvärt om, dock ska aldrig välstammade hamstrar känna sig hotade etc så de bits, börjar bli ovanligt med uppfödar-hamstrar som bits ens en endaste gång)?

Men hur är det då med råttor?
Har träffat två snälla råttor i hela mitt liv, och jag har jobbat en hel del med smådjur.
I skolan ex. har vi råttor, både välstammade & ostammade.
De sköts väl, hanteras av vana men ändå kan de attackera liksom många andra råttor.
Det känns ändå som att råttan & musen ska vara ganska nära släkt, närmre än guldhamster & mus.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

jollycox
2/13/14, 4:53 PM
#9

#8 Finns nog både hamstrar med olika bakgrund som bits och hamstrar med olika bakgrund som inte bits och lika för möss.
Av fem djuraffärshamstrar var det en av dom som bet mig(för att jag petat i mat), ingen har aldrig bitits mer än det o är snart ett år. Men då blev dom mycket hanterade när dom var små. Tror att det spelar stor roll, hantering när dom är små..
Men dom är ju helt olika djur, om jag råkar skrämma nån hamster så vill den "attackera", om jag skrämmer en mus springer den iväg.

Jag har uppfattat råttor ganska lika möss, att dom gärna smakar på fingrarna. Men att dom också har lite mer humör, och bits i större utsträckning än möss.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Natalb
2/13/14, 6:07 PM
#10

jag har blivit biten ordentligen 1 gång av en mus och han var väldigt dominant och gillade inte andra hanar, missade att tvätta händerna innan jag skulle hälsa på honom, han trodde troligtvis att jag var en annan hanmus…
har aldrig varit med om att de huggit annars, bara naffsat/smakat på fingrarna :)
oavsett om de varit från affär eller uppfödare kan jag tillägga

däremot har jag blivit biten av många hamstrar, men då endast djuraffärs, har aldrig träffat en hamster från uppfödare.

Upp till toppen
Annons: