Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1994 ggr
Niji
2/10/14, 10:49 PM

Spännande

Spänningen här hemma stiger då jag och mamma snart får vår första kull :) Ungarna kommer när som och mamma mus Saphira är rund om magen men jag vet inte riktigt när dom kommer :) Tycker att det är jätte spännande :) När kullen har kommit så drar även mammas och min uppfödning igång :) Vi har tänkt föda upp hand tama möss med trevlig temperament. Vi har läst på så mycket som det bara går om mus avel och allt som man bör kunna. Ville gärna skriva ett inlägg här hur det är och även hur ungarna blir sen :) Saphira är Siames och pappa Frodo är black tan. Jag har ingen stamtavla så jag vet inte alls hur ungarna kommer bli och det kommer bli jätte intressant :)

Mind of a queen, heart of a warrior

Annons:
StillaSinnet
2/10/14, 11:23 PM
#1

Jag gissar att alla blir black tan, eller hälften black tan och hälften black. Visst är det jättespännande?! Inget hår upp mot att vänta på bebisars födelse. Väntar spänt på uppdatering men pilla inget första veckan. Låt mamma mus vara helt i fred Lycka till!!!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Niji
2/11/14, 8:16 AM
#2

Okey! :) Tack för tipset :) Kommer bilder sen när dom har kommit :)

Mind of a queen, heart of a warrior

Niji
2/11/14, 3:29 PM
#3

Nu har ungarna kommit :) Ca när kan jag kolla och se hur många det är? :)

Mind of a queen, heart of a warrior

StillaSinnet
2/11/14, 6:02 PM
#4

#3 vänta gärna en vecka, Jag VET, det är skitsvårt att inte pilla!

Om du måste, så locka ut mamma mus kela med henne medan din mamma kollar ungarna snabbt, eller vice versa. Plocka inte upp dem. Kika bara ner i boet och uppskatta ungefär hur många de är.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Niji
2/11/14, 7:29 PM
#5

Okey! :) Tack för tipset :)

Mind of a queen, heart of a warrior

Niji
2/16/14, 12:42 PM
#6

Nu har jag verkligen kunnat räkna och det är 9 ungar :)

Mind of a queen, heart of a warrior

Annons:
StillaSinnet
2/16/14, 12:59 PM
#7

#6 👍 efter bara några dagar ser man om de blir mörka eller ljusa, tecknade, svartögda eller rödögda och efter en vecka kommer det skimrande fjunet som avslöjar mer om färgerna. anatr att de precis nu vid 5 dagar är ganska mjälliga och fula. Det släpper snart och sedan blir de små tjocka korvar 😍

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Niji
2/16/14, 1:05 PM
#8

haha jo :) Ser redan att två verkar bli blue och en till två svart och sen är det tre som fortfarande är rosa. Det värkar även som om det kommer bli tan :D Har du något tips på hur jag och mamma ska göra för att hitta köpare m.m? :)

Mind of a queen, heart of a warrior

StillaSinnet
2/16/14, 1:32 PM
#9

Ja, dels kan du ju annonsera här, men du kan också gå med i SVEMUS och komma på utställningar. Vi har årsmötet nu 1 mars i Vårgårda och dit kommer det massor med folk men då är dina inte leveransklara ännu. Sedan måste du ha tålamod. Det är ganska svårt att sälja möss så var beredd på att spara alla, så blir varje mus du får såld som en bonus. Hanar är extra svåra. Passa på redan nu att tänk ut var hanarna ska gå om 3 veckor när de ska lämna mamma och systrar så det inte blir massparningar för då är det inte roligt längre, jag lovar. 

Egentligen börjar man ju tvärs om när man parar och får ungar. Först ser man ut fina avelsdjur, kanske ställer dem och får kred på att man tänker rätt, planerar parningen och delger den så man ser om fler tycker det är bra. Sedan parar man och inväntar redan förbokade ungar på just det paret. Då har man större chans att hitta bra hem för de små 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Niji
2/16/14, 6:03 PM
#10

Okey :) Tack :)

Mind of a queen, heart of a warrior

Niji
2/19/14, 8:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här kommer upp lite bilder på muslingarna :)

Mind of a queen, heart of a warrior

Niji
2/19/14, 8:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hela kullen :)

Mind of a queen, heart of a warrior

KickiG
2/19/14, 8:37 AM
#13

Vilka söta små korvar! 😍

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
ajanki
2/19/14, 9:03 AM
optiMUS
2/19/14, 10:50 AM
#15

Ååå blåbär

Niji
2/19/14, 12:40 PM
#16

Tack :D En utav dom tycker jag har en fin black (är en tan) Det är den jag har i handen på bilden :) Vad tycker ni? :)

Mind of a queen, heart of a warrior

Grodan
2/19/14, 1:14 PM
#17

#12 Härlig blandning ser det ut som.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Niji
2/19/14, 1:15 PM
#18

Tack :)

Mind of a queen, heart of a warrior

StillaSinnet
2/19/14, 9:38 PM
#19

Jag gillar inte tan 😛 men hur som helst såär det jättesvårt att se om den är en fin tan redan nu. Dels så mognar tanfärgen med åldern så den riktiga färgen kommer först när den är flera månade gammal. det samma gäller tanlinjerna speciellt på fötterna och haklinjen

jag gillar däremot ljusa och blåa möss och de ser spännande ut 😃

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Niji
2/19/14, 9:44 PM
#20

Okey :) Haha jo :) Är spännande som bara den :)

Mind of a queen, heart of a warrior

Annons:
Niji
2/21/14, 2:54 PM
#21

Idag när jag kollade till ungarna så hittade jag bara 8 ungar, letade och räknade men lik förbannat så var det bara 8 ungar… Någon som har någon idé vad som kan ha hänt eller är det så att den har dött och mamman ätit upp den?

Mind of a queen, heart of a warrior

ajanki
2/21/14, 3:05 PM
#22

#21 Ja, antingen har den dött och mamman ätit upp den eller så har mamman kullat den av nån anledning (att den var liten eller sjuk)

Niji
2/21/14, 3:07 PM
#23

Okey! Mamma och jag ska ta upp alla och sedan även ta kort på dom och verkligen göra så att vi vet vilka vi har och jag ska även försöka hålla lite mera koll då dom bor inne i mitt rum. Tack för svaret! :)

Mind of a queen, heart of a warrior

Niji
2/21/14, 3:25 PM
#24

En utav ungarna låter när den andas, kan det vara Rossel och smittar det?

Mind of a queen, heart of a warrior

ajanki
2/21/14, 3:34 PM
#25

#24 Det kan vara Rossel, men det beror ju på hur den låter. Om det är nåt som smittar så har ju troligtvis dom andra det redan.

Niji
2/21/14, 3:37 PM
#26

Okey, det är svårt att förklara ljudet men det är bara den som har det vad jag vet än. Det liksom nästan knäpper hela tiden och det låter inte som när dom andra andas :/ Då dom fortfarande diar så vet jag inte vad jag ska göra då jag inte kan ge hen bättre mat eller flytta hen till en ensam bur :/

Mind of a queen, heart of a warrior

ajanki
2/21/14, 3:41 PM
#27

Det kan vara hjärtat som knäpper. Hjärtat är ju inte färdigutvecklat när dom föds och ibland så upplever jag att det knäpper från nån/några av bebisarna i upp till en vecka, sen försvinner det.

Annons:
Niji
2/21/14, 3:45 PM
#28

Okey! tack :) Kan vara jag som är lite nojig med :)

Mind of a queen, heart of a warrior

ajanki
2/21/14, 3:57 PM
#29
TheCottonCandy
2/21/14, 4:31 PM
#30

Va kul med bebisar! Dom är jättesöta😃

Angående det knäppande ljudet så kan det vara att den "spinner". När min ena mus var 5 veckor gammal "spann" hon när jag gav henne välling🙂 

Nu vet jag ju inte hur din låter men kolla på denna videon där man ser en musunge som "spinner", så kan du jämföra: Baby Mouse Purring

Niji
2/21/14, 4:43 PM
#31

Okey! haha! Det var så hen lät :)

Mind of a queen, heart of a warrior

StillaSinnet
2/21/14, 5:23 PM
#32

Va? Har aldrig någonsin hört talas om spinnande möss. Däremot tandgnisslande råttor. Klickljud är för mig varningstecken på kladd i näsan 🤔

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

TheCottonCandy
2/22/14, 9:44 AM
#33

Jag hade inte hört talas om det innan heller. När min mus lät så undrade jag vad det var för det lät inte som Rossel eller något annat. Jag letade runt på nätet och hittade ingenting som lät som min mus först. Till slut hittade jag den videon jag länkade till och det var precis så min mus lät. 

När min mus Twist var sjuk hade jag henne i handen för hade värma henne och ge henne sällskap då hon var själv i karantän. Då klickade hon också medan hon låg i min hand och så snart jag satte ner henne slutade hon.

En annan mus jag hade gjorde likadant när hon fick välling från en nappflaska. Dock gjorde hon det bara när hon fick dricka själv utan någon annan mus i buren störde henne. Om någon annan kom och försökte dricka samtidigt slutade hon med ljudet. Nu när mössen är äldre har de dock slutat med ljudet.

Därför är den enda förklaringen jag har till det klickande ljudet att de "spinner" då de mössen som har gjort ljudet bara har gjort det när de har varit nöjda 🙂

ariama
2/22/14, 10:09 AM
#34

Länken är gjord av CreekValleyCritters. Därifrån kommer mängder med ljuvliga videos på ursöta möss, samt fantastiska agility-trix som de utför. Jag blir ofta bedårad, av både mössen och konsterna de utför. För att få dessa agilitymöss, tar hon dem alltså från mamman som bebisar och föder upp dem för hand. Det är inte oväsentligt i sammanhanget. Vad gäller mössens konster, säger hon själv nånstans, att framgångarna beror på just att de är tagna från mamman och PRÄGLADE på henne själv! Om vi går till "spinnandet" så … ja, jag kan ju inte svära på det, men jag tror inte på hennes tolknnig. Jag tror på att möss är tysta som möss! Möss är bytesdjur!! De finns på mångas matsedel, och endast en liten del av de naturligt födda mössen, lever till vuxen ålder (det är därför möss får så många ungar!) Rådjurskid är också utsatta och blir lätt en måltid för ett rovdjur om det blir upptäckt. Som kompensation kan de stänga av sin doft fullständigt! Blir de störda intar de freeze-läge och blir "stenstoder", till och med blicken "ser inte" (jag har själv stött på rådjurskid och sett hur de reagerar). En räv/hund kan stryka förbi på centimetrars håll, UTAN att upptäcka kidet!! Inte en rörelse, inte en doftmolekyl utgår från det. Att musungar skulle "spinna" vore en alltför stark signal till rovdjur, att här finns en härlig måltid: ta för dig! Kattungar spinner. Men katter är inte utsatta på samma vis. Och mamma katt kan försvara sina ungar å det hiskeligaste! Det kani nte en musmamma, hon kan bara itta på när ungarna blir uppätna i ett nafs. Och vara glad om hon inte sj älv hamnar i tuggan… ALLA kattungar spinner! Bara NÅGRA musungar "spinner"? Ånä, det tror jag inte på. Och inte bara "spinner", de har en hel drös med olika läten för sig, vilket i mina öron indikerar att något är fel. Att handuppföda muslingar - det går inte att komma ifrån att det ALDRIG kan bli samma sak som när den riktiga mamman ger sin specialdesignade mjölk (som förändras dag för dag allteftersom musungarna växer och har olika krav på sammansättningen). Det behövs inte mycket "sårbarhet/svaghet" hos ungen, för att det ska inverka på något vis. Om hon, som handuppföder sina musungar från späd ålder, får flera sådana ungar, förvånas jag inte. Och, kunnig eller inte, det är inte alltid lätt att TOLKA våra husdjur på ett korrekt vis.

Annons:
TheCottonCandy
2/22/14, 10:19 AM
#35

#34 Säger inte att det helt 100% säkert är så som jag skriver heller, men jag hittar ingen annan förklaring till det än det…

Hur skulle du förklara klickandet från mina möss i de situationerna jag skrev om annars då? 🙂

ariama
2/22/14, 10:27 AM
#36

Jag har själv erffarenhet av musungar som "låter". Det kan vara olika ljud, till exempel klickljud. Det är oftast någon eller några enstaka individer, och med tur växer det bort. Jag tolkar det ALLTID som "rossel". Med otur består det, och jag tar bort musen, eftersom dess imunförsvar är för svagt. Jag tolkar det så här, på mina möss: "Rosselbakterierna" finns "överallt", mer eller mindre. Gäller nog i stort sett alla möss (hela landet numera). Enda sättet att bekämpa rosslet är via aveln, att avla på ett imunförsvar som klarar av rosslet. De musungar som INTE rosslar hos mig, beror antingen på att rosslet inte finns där (men det gör det nog), eller på att deras immunsystem är av ett sådant slag, att det kan hantera rosslet utan problem. MEN, musungar föds inte med ett utvecklat immunförsvar! De får en del via mammans bröstmjölk, och en del utvecklas med åldern (i en kombination av genetiskt arv och utsatthet i miljön). Att vissa musungar rosslar, fast det växer bort, är inte konstigt!! Immunförsvaret räcker inte till. Å andra sidan tar immunsytemet hand om det, när det börjar fungera ordentligt = när museungen växer upp. Och vissa musungars immunsystem klarar det aldrig, de fortsätter rossla även i vuxen ålder. Det jag tror förvirrar flertalet människor mest, är att rosslande möss inte "är sjuka". De visar inga som helst sjukdomstecken! (gör VI SJÄLVA om vi har lite snuva kanske, annat än en rinnande näsa, och en och annan nysning?) Likaså att "ljuden" endast finns när vi tar upp dem, och mössen TYDLIGT VISAR ATT DE UPPSKATTAR DET. Det vill säga, det är inte rädda möss. Men en mus behöver inte vara rädd, eller tycka något är obehagligt, för att "bli lite exalterade". De kan bli "extra glada", vilket kan göra att de andas snabbare, och "hela musen" blir lite mer uppspelt. Det kan räcka för att andningsproblem MÄRKS! Det där med "spinnande lyckliga möss" har vi hört om många gånger, och vissa blir rent ut sagt förbannade när vi uppfödare säger emot dem. Ja, det är så som JAG ser på det hela. Och vad JAG tror. Men jag törs inte svära på att just jag sitter inne med sanningen. Dock tycker jag själv, att mina argument är hållbara. Min erfarenhet likaså.

ariama
2/22/14, 10:30 AM
#37

Först, Niji! Jag tror inte du beöver vara orolig. Det hela växer nog bort och försvinner. Det är inte ett helt ovanligt fenomen, det du beskriver. TheCottonCandy! Hann inte läsa ditt svar innan jag skickade in mitt andra svar. Men jag fick nog med en annan tolkning/beskrivning i alla fall, som jag tycker gäller även för dina möss. Din tolkning är inte dum! Tvärtom. Den ligger ju sååå nära till hands, det är ju så som det ser ut/verkar vara! :-D

TheCottonCandy
2/22/14, 10:59 AM
#38

Ariama: Ja du fick med bra beskrivning och argument i inlägget ^^

Det kan nog vara så som du säger också.. Faktiskt vet jag inte vad jag tror, nu när du har skrivit vad du tror :P Jag har ju inte avlat och har inte så många möss så jag har inte en så stor erfarenhet med musbebisar och hur deras immunförsvar utvecklas. 

Tack för bra svar med beskrivningar och förklaringar! 😃

StillaSinnet
2/22/14, 11:27 AM
#39

Tack, Amaira! jag tror alla uppfödare skriver under på dina långa och utvecklade förklaringar :) Tack för att du tog dig tid. när jag skrev hade jag inte tid och därför väckte jag bara en ifrågasättande kommentar med hopp att någon annan skulle ta vid :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
2/22/14, 11:43 AM
#40

*hjärta* Och tack Artlink. Ja, jag är ju "inte bara musuppfödare, utan även etolog" :-D (läran om djurens BETEENDE). Och jag skriver av hjärtat, när det är sådant som jag själv tycker är oerhört intressant. Det vill säga, mössens olika beteenden, och våra tolkningar av detsamma.

StillaSinnet
2/22/14, 11:53 AM
#41

Jag startade en tråd om källkritik där vi kan fortsätta för jag vill inte förstöra tråden här 🙂

TheCottonCandy: jag hänvisar min nya tråd hit men jag pekar inte ut någon att ha gjort fel. Du skriver bra och länkar det du tycker verkar vettigt. Men det låter som du tog till dig faktan om att möss spinner, som om de verkligen gör det, och det känns så tokigt att man lär sig fel fakta via youtube… därför vill jag vana lite om det i min nya tråd ❤️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
ariama
2/22/14, 11:57 AM
Grodan
2/22/14, 12:14 PM
#43

#30 Ang. videon. Det påminner om Rossel. Och ungen ser verkligen liten och klen ut. (källa: min erfarenhet)

Ang klickande. När jag på nittiotalet råkade ut för en mus i en kull som klickade rytmiskt. Det var ett ganska högt knäppande, rytmiskt. Så frågade jag vet. Solveig Tjäder vad det berodde på och hon tyckte att det kunde vara hjärtfel. Det är min källa till att ha spridit detta om att knäppande kan bero på hjärtfel. Jag öppnade inte ungen, det kändes inte viktigt. Det var fel på den, den var liten, klen och dog.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[hasselmusen]
2/22/14, 6:22 PM
#44

Vår hund valp hade ett litet klickande ljud från hjärtat(hördes inte utan vi åkte till vet). Det var inte ärftligt utan var att valpen inte var helt klar. Nu har det försvunnit och hon har inga problem!

TheCottonCandy
2/22/14, 11:22 PM
#45

#41 Jag har sett den nu :)

Då när jag hittade filmen på youtube tänkte jag att det måste vara det! Jag hittade inget annat som sa emot det och eftersom det verkade så med mina möss litade jag på den faktan. Dessutom är jag själv dålig på att tänka vidare om jag har läst något😊

Nu verkar den teorin dock inte så vettig längre efter era förklaringar… Jag litar mer på er nu eftersom ni verkar ha större erfarenhet med just beteenden på mössen och även musavel i allmänhet ^^

StillaSinnet
2/23/14, 12:05 AM
#46

#45 tack för att du inte blev arg :) ingen skugga faller på dig :* Många gör som du och jag med ibland. Det tror jag nog händer när jag är mindre kritisk och vill hitta ett visst svar. Nu skriver jag via mobilen och kan inte infoga gubbar som kramas eller så, för denna syns väl inte? 😘❤️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

TheCottonCandy
2/23/14, 8:18 PM
#47

#46 Jodå den syns 😃❤️

Cecilialouise
2/23/14, 9:03 PM
#48

Ååå ❤️

Med vänliga hälsningar

Cecilia

www.tinylions.weebly.com

Annons:
[hasselmusen]
2/24/14, 3:38 PM
#49

😍😘

[hasselmusen]
2/24/14, 3:39 PM
#50

Mer bilder på bebbarna😍🐭

Niji
2/24/14, 8:27 PM
#51

Det kommer när dom är lite äldre och när jag får tummen ur att göra det :) Men bilder kommer :)

Mind of a queen, heart of a warrior

Niji
2/25/14, 12:01 AM
#52

Nu har dom precis öppnat ögonen så om jag orkar och hinner så kanske det kommer upp foton på dom i morgon :)

Mind of a queen, heart of a warrior

optiMUS
2/26/14, 1:08 AM
#53

🐭💞🐭❤🐭💚🐭💗🐭💜🐭💙🐭💛😍😘Jag är spänd på bebisfoton!

Niji
2/26/14, 7:41 PM
#54

Nu har jag tagit kort på ALLA ungar + mamma mus Saphira :D Vi har tänkt spara iaf en utav dom och vi har även bara döpt en utav dom men resten ska vi könsbestämma och döpa :) 

Kan just nu inte få in bilder men det kommer så fort det går! :)

Mind of a queen, heart of a warrior

[hasselmusen]
2/26/14, 8:19 PM
#55

jaaa😃

Annons:
Grodan
2/27/14, 1:19 AM
#56

🐭 <--- ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Niji
3/1/14, 8:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Föest ut är lilla baby bloob. Han är en fin liten mus hane som älskar att kela och att kolla runt och upptäcka nya saker. Han kommer att stanna här hemma.

Mind of a queen, heart of a warrior

Niji
3/1/14, 8:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Sen har vi en liten black hona. Hon är en lugn liten tös som heter Alma. Hon gillar att sitta uppe och upptäcka nya saker. Hon är väldigt lik sin pappa då han också är jätte lugn och brukar sitta och kolla runt vilket Alma också gör.

Mind of a queen, heart of a warrior

ariama
3/1/14, 12:55 PM
#59

Vilka sötnosar!!

StillaSinnet
3/1/14, 10:19 PM
#60

Jättefina! 😍

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Niji
3/1/14, 10:28 PM
#61

Tack :D

Mind of a queen, heart of a warrior

Gnici
3/5/14, 4:03 PM
#62

Vilka sötingar du har ❤️

Angående klickande…..Hade en "bonuskull" i somras och i den kullen var det två ungar som klickade. Skrev här då och frågade om det och jag valde att följa Grodans råd om att ta bort dem. Tråden finns att läsa här:


Annons:
Gnici
3/5/14, 4:05 PM
#63

Hmmm. Får inte in länken till tråden….

Den heter: Rossel? på 1v ungar

===


Niji
3/5/14, 4:36 PM
#64

Okey!, klickandet har slutat och alla verkar må bra. Jag vet inte riktigt vad det skulle kunna ha varit :/ Men tack för tipset :)

Mind of a queen, heart of a warrior

Upp till toppen
Annons: