Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 655 ggr
Minoth
2/15/14, 12:12 PM

Ni med erfarenhet utav blinda och döva möss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har två RY tjejer hemma varav en är helblind och döv (genetisk defekt) 
Denna tjejen verkar inte lida utav att inte se eller höra. däremot är hon självklart mycket mindre smidig och klätrrar gärna inte mer än upp på taket till huset. Finns det några konkreta tips på miljön i buren som man kanske skulle behöva ändra ifall hon skulle känna sig osäker? 

Jag har massor av klättermöjligheter ändå för att henne kompis ska kunna klättra och bete sig normalt. Vågar heller inte ha för stor bur och byta inredning för ofta så hon inte "virrar bort sig" och känner sig otrygg. 

Vad har ni för tankar? 

E bild på henne först och en på burkompisen

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Minoth
2/15/14, 12:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

RY satin tjejen :) Älskar huvudformen på henne

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

optiMUS
2/15/14, 12:39 PM
#2

Fina tjejer! När jag hade en blind musa gjorde jag inte så mycket annat än att ha lite mer roligt i markhöjd eller under ströet. Som rör och så. Rör sprang hon mycket i. Sen lafe jag diftspår i form av lite begagnat strö i eller utanför sovhuset varje gång jag storstädade buren. Så hon lätt skulle hitta till tryggheten innan hon bott in sig på nytt. Om fet bdhöcdes ellee ej vet jag inte. Men kändes som en bra sak att göra. Möblerade inte om lika ofta som hos de andra heller. I övrigt funkade hon som vilken mus som helst. Hade iofs klättergrenar men inte högt ovan mark så hon inte skulle skada sig om hon föll. Mest för att erbjuda kompisen klättermöjligheter som du också skrev.

optiMUS
2/15/14, 12:40 PM
#3

Är dumma mobil. Doftspår ska där stå.

ariama
2/15/14, 3:54 PM
#4

Fin tjej!

Nu menar jag inte att ifrågasätta dig, utan är mera nyfiken. Hur vet du att hon är blind? Hur upptäckte du det? Hur vet du att hon är döv och hur upptäckte du det?

Hur vet du att det är genetiskt? Har hon släktingar som också är blinda/döva? Har vetrinär sagt? Vad grundar hon/han det på i så fall?

Vääldigt nyfiken, som sagt 😃 . Viktiga frågor att ha kunskap om, tycker jag. Känner inte till något liknande. Vet bara genetiska defekter som är kopplade till färger (eller färg-"brist", typ vita katter eller megacolon hos möss).)

Minoth
2/15/14, 5:24 PM
#5

#4 hon har vita grumliga ögon (syns i bra ljus) och de vart andra i kullen som var blinda också.  Om de fler blinda efter några veckor eller om vissa var de från födseln är svårt att säga. 

hon reagerar inte på ljud överhuvudtaget. kan smälla något högt brevid henne och hon sitter bara kvar och äter eller putsar sig.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Aranea
2/15/14, 8:48 PM
#6

Hade en gammal musgubbe som var blind och döv (eller om han såg och hörde ytterst lite), men han blev det på ålderns höst. Jag möblerade inte om i hans bur då för att inte ställa till det för honom.

Annons:
ariama
2/16/14, 9:11 AM
#7

#5. Tack för svar. Då förstår jag. Lycka till med henne, det går säkert bra, med lite omtänksamhet. För möss är synen inte så viktigt, då lukt mycket viktiager, samt morrhåren på närmre håll Och hörseln behövs kanske inte så mycket om hon är med vänner. Möss "talar" väldigt mycket med dofter.

Minoth
2/16/14, 11:11 AM
#8

#7 hon lägger ju sig lite plattare i handen och vill gärna känna inredning mot kroppen när hon rör sig någonstans för att känna sig säker. Men så snäll så det är inte sant.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

KickiG
2/17/14, 9:23 PM
#9

#8 Om hon gärna rör sig mot inredningen, så kan du ju sträva till att göra "gångar" åt henne med hjälp av inredningen. Undvika större öppna ytor, och om möjligt göra hennes liv lite intressantare med olika material. T ex ha ett bottenströ i halva buren och ett annat i en annan del. Eller lägga i små skålar med lite olika strön. Om du strör ut mat på olika ställen i buren, och kanske gömmer det/gräver ner det/packar in det så håller hon sig också sysselsatt med födosök, ett väldigt grundläggande beteende hos alla levande varelser.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Minoth
2/19/14, 1:58 PM
#10

#9 ja alla djur som bor hos mig får ägna sig åt fodersökande. har en del toarullar och sånt i buren men de är svårt att få plats med för mycket. Vill att hon lätt ska kunna hitta vatten och så och ibland puttar de till toarullarna så de hamnar för pipen.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Upp till toppen
Annons: