Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 715 ggr
Mellmell
2014-02-16 15:18

Strötips?

Skaffade en bal lättströ (hampa) från granngården men märker att jag inte tål det…Får klåda, jobbig andning och huvudvärk så det måste bytas ut…frågan är mot vad?

Det måste ta bort lukt bra då jag har tre burar med en hamster, fem möss och två råttor i mitt sovrum + att det ska vara skönt för småttingarna att gå på…allt gjort av halm åker bort då jag även är allergisk mot det och toalätt gillar jag inte…finns det något kvar att välja på? 😉

Någon som har carefresh? Bra/dåligt? Skulle vara rätt snyggt med det rosa till mössen 😃 

Kom med tips! Helst där man kan beställa via internet då utbudet inte är det bästa här där jag bor…annars så har jag arken zoo, djurmagazinet och pets ca 8 mil bort så det kan även finnas i någon av de butikerna 🙂

Annons:
Grodan
2014-02-16 15:25
#1

Mitt snabba spontana tips är då typ toalätt. Finns även en variant som har mindre pelletsformer (back2nature heter den). Lite svår att hitta och lite dyr.

Carefresh… är det det jag kallar fluff? hm… alltså jag ser det som byggabomaterial och inget annat…

Fast jag känner att jag eg borde fråga vilka andra ströer du reagerat på tidigare…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mellmell
2014-02-16 15:35
#2

Toalätt vill jag inte ha, tycker det ser så klumpigt ut att gå på…

Det beror på hur mycket det dammar…är några partiklar i dam som jag tydligen inte tål som ofta är i halm/hö. Har aldrig reagerat på strö förut, utan av lättströ blev det en jättereaktion…vilket inte är så kul eftersom jag typ är i spånet dygnet runt eftersom alla djuren bor i mitt sovrum…

Ja…det kanske är fluff….har aldrig kännt på det, bara hört en del bra om det :P

jossa5
2014-02-16 16:12
#3

#2 Har haft Care Fresh hemma, och det är inte så grävvänligt för hamstern. Mjukt, och dammade inte så mycket. Men kostar ju lite grand, och ska jag köpa det igen så blir det mest för bomaterial. :)

Annars funkar ju alspån bra till hamstrarna iaf. Inte det bästa att gräva i, men underbart för det dammar ingenting, och det ska suga åt sig ganska bra har jag för mig.
Har dock vanligt kutterspån nu (till hamstrar). Funkar bra så länge man inte är och rör i spånet, för då blir det ju dammigt.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Mellmell
2014-02-16 16:22
#4

alspån tror jag att jag hade till råttorna jag hade för flera år sen….tror jag gillade det…:P luktar det mycket när de kissar i det? Råttorna går på låda så de är lätt att byta hos varje dag, men mössen gör sina behov lite överallt…😛 

Hamstern här hemma gräver inte…han bygger inte ens bo eller bäddar…han förväntar sig att när buren är städad ska det vara bäddat ;) annars lägger han sig direkt på underlaget…Mössen däremot gräver så jag vill ju helst ha nått grävvänligt åt dem….

Grodan
2014-02-16 17:59
#5

#2 Ok. Hur klarar du träspån då?

Jag rekommenderar verkligen aspflis och ev aspspån.

Om det hade funnits björkflis hade jag rekommenderat det.

Bokflis har jag inte provat.

Alflis/Alspån rekommenderar jag inte pga att jag itne tycker att det suger upp tillräckligt samt att det kan skada mössens tassar.

Kutterspån (hyvelspån) är av gran och kan lukta mkt terpentin, samt vara skadligt för mössens tassar, dammar ofta och har inte så bra uppsugningsförmåga. Så nej till den tyvärr.

Chipsi super är av gran. Det är småhackat och därmed mindre bitar än hyvlat. Dammar ej, men pga att det är lätt och i små små bitar flyger det lätt om kring och är överallt runt burarna. Det lukar inte terpentin alls. Uppsugningsförmåga och hur fort ammoniak bildas vet jag inte.

Toa-lätt och Back-2-Nature rekommenderar jag pga att det suger upp bra. Dammar gör det tyvärr.

De bottenmaterial som är hårda och lite tråkiga kan man ju blanda ut med rivet mjukt papper, carefresh, STL och annat… Ett spån är sällan "rent" en längre tid. Mössen delar saker, skvätter mat osv, gräver och grejar…

Idag händer så himla mycket med bottenströ. Det kommer nya hela tiden. STL tycker jag inte är bra, men jag hittade nu en pelleterad form som heter STLelite som innehåller olika papperssorter… och givetvis blev jag nyfiken…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mellmell
2014-02-16 18:48
#6

#5 Träspån funkar fint, har kutter till kaninen, dock är han ute så jag märker ju inte av det på samma sätt…:)

var får man lättast tag på aspspån/aspflis?

Annars får det bli toalätt/remiss utblandat med nått lite mjukare :)

Annons:
Grodan
2014-02-16 18:51
#7

#6 Remiss är lite vasst, jag skar mig på det…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mellmell
2014-02-16 18:58
#8

men usch då åker det från listan! 

Inte lätt att hitta nått i denna jungeln som både jag och småttingarna blir nöjda med :P

Grodan
2014-02-16 19:03
#9

#8 Vi är alla olika, har olika önskemål, behov och krav. Sedan spelar ju klimat, bur o antal möss in en del.

I vissa delar av Sverige fungerar vissa bottenmaterial bra i andra delar fungerar de mindre bra…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
2014-02-16 22:22
#10

Jag har lite samma problem, har fått astma mot damm(eventuellt allergi mot djuren också). Jag använder hampaströ som jag beställer från zooplus.dk, hugro hampaströ heter det, och toalätt till hamstrarna(ska byta ut toalätt mot alspån) och hampaströ och chipsi super till musen. Tycker det fungerar bra förutom att det ändå dammar för mycket för mig.
Vet inte vad det är du har reagerat på i lättströet från granngården.. men hugro hampaströ är bara som flis, inte det där bruna lurvet och bruna pelletsen som finns i lättströet så det dammar betydligt mindre. Chipsi super tycker jag inte dammar speciellt mycket.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Casper
2014-02-18 06:58
#11

Jag har alspån och tycker det är toppen! Grävlåda kan man alltid ordna med lätt fuktad torv t ex. 👍

Upp till toppen
Annons: