Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1195 ggr
optiMUS
2/19/14, 11:23 AM

Bomullstyg till möss?

Jag har fått en hel kartong full av spillbitar tyg och jag vill sy masda hängmattor, mystunnlar och annat jag vet mössen älskar men har bara använt fleece innan eftersom det inte repar upp dig och trådar kan lossna. Vågar man använda bomullstyg? Kollade lite hängmattor till råttor och bäddar till marsvin och visst använde folk andra tyger än bara fleece till dom. Kanske räcker med att insidan är av fleece?

Annons:
Anna-Helga
2/19/14, 11:28 AM
#1

Usch jag har dåliga erfarenheter av det, då trådarna kan sätta sig runt mage och hals och allt möjligt! :/

jossa5
2/19/14, 11:33 AM
#2

Jag funderar på t-shirttyg, för mycket sånt blir ju inte samma slags tråd som ett vanligt bomullstyg, dock till hamstrarna. Men då man ska vara lika försiktig med möss, så skulle ju det kunna funka. Det blir ju mer stripor än trådar när det går sönder.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Anna-Helga
2/19/14, 11:36 AM
#3

Strumpor är ju kanon, det har man ju alltid udda också! :)

ajanki
2/19/14, 11:39 AM
#4

Ja, jag tycker att det räcker att insidan är fleece. Själv kan jag inte sy tyvärr men har en kompis (Ale) som jag har massor av hängtunnlar, hängmattor och hänghus ifrån, alla dom är sydda med bomullstyg på utsidan och fleece på insidan. Jag har haft dom länge och det fungerar hur bra som helst och mössen älskar dom!

Skulle tyget lossna av nån anledning (bitgladmus..;) och jag ser att det börjar tråda sig så slänger jag faktiskt den..

optiMUS
2/19/14, 11:41 AM
#5

Ja jag har varit supernoga med att bara använda fleece hittills. Fast strumpor kan repa trådar och framförallt resårgummiband väl?

optiMUS
2/19/14, 11:43 AM
#6

Tack Ajanki! Då åker symaskinen fram. Tjohoo! Mina möss och råttor har på sin höjd gjort något småhål inuti tunnlar o så. Mem man håller ju koll o tvättar dom ofta så mam ser om någon ät mer bitig än andra.

Annons:
ajanki
2/19/14, 11:48 AM
#7

#6 Varsego:)

Åh, vad jag önskade att jag kunde sy själv!

Ja, precis man håller ju koll på dom, här byter jag tunnlar, mattor och hus vid varje burrengöring och då ser jag ju om dom hamnar i tvättmaskinen eller sopkorgen…

optiMUS
2/19/14, 11:56 AM
#8

Klart du kan Ajanki! Du får önska dig en symaskin. Bara å tuta å köra. Mössen bryr sig inte så mycket om raka sömmar som tur är :)

optiMUS
2/19/14, 12:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Vårigt och blommigt får det bli tror jag :)

ajanki
2/19/14, 12:05 PM
#10

Nej, jag kan verkligen inte…men kanske skulle kunna lära mig;)

Jättefina tyger!!

Tsunamis
2/19/14, 12:36 PM
#11

Alltså jag tror folk är lite för nojjiga med det här. Jag har frottéhanddukar och klippta gamla kläder som hängmattor till mina möss och ytterst få tuggar på tyget och ännu färre lägger det i sina bon. För musmammorna lägger ju inte sina ungar i en hängmatta i första taget, så ungarna ligger ju inte i konstant kontakt med tyget heller. 

Dessutom tittar man ju till dem och städar ofta och inga ungar eller tår har förolyckats här.

MvH  Tsunamis

Grodan
2/19/14, 1:17 PM
#12

Har man god översyn över sina möss och bara stoppar in saker som kan tråda sig i burar där det inte gnags så mkt behöver inga olyckor ske.

Själv har jag bara tunnlar, tyggömmor (hus) osv på rastplatsen. (Just nu har jag dock inget alls på rastplatsen då allt ligger i tvätten, har slängts eller står i duschen. Tänkte inte lägga in nytt förrän jag gett alla Stronghold 2 och samtidigt städar noga allt - vilket jag alltså inte orkade vid Stronghold 1 och nu är lite nojjig för att det kan ligga lusägg lite här o där.. allt måste tvättas osv)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2/19/14, 5:07 PM
#13

Jag tror också att det absolut viktigaste är att man har koll på det som man lägger till mössen. Börjar det lossa trådar från tyget så är det bäst att slänga det. Saker som hänger gnagar åtminstone mina möss mindre på, det som tar i botten eller ligger på botten i buren gnagar de mycket mera på.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
optiMUS
2/19/14, 8:18 PM
#14

Skönt att höra att det där kanske är lite överdrivet. Jag tror också att så länge de har gott om bomaterial känner de kanske inget större behov av att repa sönder en hängmatta. Snarare provsmaka lite kanske. Hade en råtta en gång som va makalös på att förvandla fleecetyg till en liten hög ludd. Men han är också den enda som varit sån. Får man kanske donera nån matta som kan användas som pris i nån tävling eller nåt? Intr för att jag syr sååå jädrans bra… men de hänger ihop o ser bra ut på håll eller i skymning haha X-) Och jo ajanki, klart du kan lära dig. Om du vill ;)

Grodan
2/19/14, 8:37 PM
#15

#14 Men absolut! Det uppskattas verkligen! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

optiMUS
2/19/14, 9:02 PM
#16

Ok jag kontaktar dig Grodan när jag har någon färdig!

Grodan
2/19/14, 9:05 PM
#17

Ja, gör det. Kul.

Hur avancerat ska du sy?

Jag såg ett gulligt tyghus på någon barnsajt - frågade morsan om hon ville sy ett sånt till mina möss, men det ville hon inte… hehe

Jag har bilden, men inte någon länk. Skickar pm med den.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2/19/14, 9:09 PM
#18

En annan sak man kan sy är runda korgar. Bara simpla korgar. Som man kan ha musbebisar i, men även vuxna… och tvätta lätt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

optiMUS
2/19/14, 9:27 PM
#19

Kan ju köra hus som första pris, korg som andra o hängmatta/dubbeldäckare som tredje. Om jag känner mig extra synödig. Annars blir det ett hus bara haha.

Grodan
2/20/14, 5:25 AM
#20

hihi… synödig


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
KickiG
2/20/14, 8:04 AM
#21

Synödig var ett himla bra ord! Förklarar precis vad det är frågan om. Fast jag brukar oftast bli stick- eller virknödig. Köpte precis två nystan med garn, ett i limegrönt och ett i rosa som jag hade tänkt virka hus till mössen åt. Men nu ser de så himla fräscha ut där så undrar om det inte blir raggisar till mig själv istället. 

Sorry för OT.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[Iyen]
2/22/14, 6:01 AM
#22

I förrgår sydde jag min första alldeles egna hängmatta… Snett, vint och såg ut som en för litet örongott. Men råtttjejerna verkar tycka det duger. Kanske gillade de inte fleece?

Pojkarna älskar fleece. De är ju lite tyngre så där behöver jag ha dubbelt fleecelager med töjningen diagonalt. Hihi Hjärta
Pojkarna ska få sådan dubbel med både fleece och icke fleece är planen. ska bara tvätta tygerna först. Och få tummen ur :P

Grodan
2/22/14, 12:48 PM
#23

#21 Aj löööv OT…

Själv är synödighet inget jag någonsin drabbas av. Jag kan däremot drabbas av pyssel- och byggnödighet.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: