Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 714 ggr
Chronize
2014-02-24 13:45

Blir albinos lättare sjuka?

Hej! 🙂

Jag fick hem mina efterlängtade, älskade möss Minna och Vera för bara några dagar sen. De är albinos och systrar. De är friska, glada, sociala, nyfikna och energiska. Jättevackra, bör påpekas 😉 Men jag har en liten fråga..

Jag lyckades övertala min sambo att skaffa möss. Vi beställde de via en djuraffär, eftersom det inte finns några uppfödare i närheten av där vi bor. Jag trodde att vi skulle få hem två gråa eller bruna tjejer, så jag blev lite överraskad när det visade sig att det var albinos jag skulle ta med! Måste erkänna att jag blev rädd för att sambon skulle hata de, men han blev överförtjust och störtkär direkt 😛 Jag gjorde (såklart) en hälsokoll innan jag betalade för dem. Allting såg bra ut. Men på vägen hem när jag satt i bilen med några vänner så kom jag ihåg en sak som började oroa mig. 

Jag har fått höra att albinos (både djur och människor) ofta har inre missbildningar eller större risk att utveckla cancer, olika sjukdomar och beteendestörningar. Så min fråga är, stämmer det? Är det sant att mina älskade möss ligger i riskzonen att utveckla sjukdomar och dylikt?

Annons:
[hasselmusen]
2014-02-24 15:42
#1

Kul, oj jag hade en albino när jag var liten han blev aldrig sjuk utan dog av ålder❤️

Galenidjur
2014-02-24 16:07
#2

Skulle inte tro det. Det finns ju vissa typer som har lättare att få sjukdomar och sånt (nakenmöss etc) , men att just albino skulle vara en sån typ har jag aldrig hört något om.

Har själv två albinomöss som fyller 1 år snart och de är hur pigga och friska som helst fortfarande.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

jossa5
2014-02-24 16:13
#3

Jag har hört och förstått att vissa vita djur har större risk att kunna bli döv, för att det är ett protein som fattas som finns i färgpigmentet. Och hos vita så är det lite färgpigment, så då kan dessa djur ha en större risk att bli tex döv.
Just det djur jag såg dokumentär med var en vit hund i sydamerika. Dogo Argentino var det.

Men det är ju inte på alla djur, och inte hejvilt ploppar upp här och där. Och som du redan fått svar, folk har haft albinomöss utan problem. Så njut av dina möss och hoppas på ett långt och lyckligt liv bara. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Chronize
2014-02-24 16:20
#4

Tack för alla svar! Okej, då vet jag :) Skönt att höra att albinomöss är lika friska som alla andra. Jag blev så rädd och orolig.. Jo, jag har träffat några döva hundar. Men jag tänkte inte på att möss kan vara döva. Är det något speciellt jag bör hålla koll på?

VStromberg
2014-02-24 17:16
#5

Nej, det finns inget som gör att albinomöss är mer sjuka än andra, däremot har rödögda sämre syn än svartögda möss. :)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Chronize
2014-02-24 18:10
#6

Jaha, det hade jag ingen aning om. Vad beror det på då?

Annons:
Littlem
2014-02-24 19:12
#7

Kanske kommer det från att laboratorium använder PEW möss (pink eyew white = rödöga vita) till undersökningar och experiment. Dessa föds ofta även upp till ormfoder av privatpersoner och grossister och det är från grossister djuraffärer tar in sina djur oftast. Grossister avlar inte på temperament och livslängd och struntar i om möss får tumörer tidigt eller inte. De är bara pengar tyvärr.

Så jag skulle säga att dina möss kanske har risk att bli sjuka lätt och dö tidigt eller har större risk att få tumör pga att de är från grossist. Inte för de är PEW. Dock är det ingen regel utan det finns undantag där folk får trevliga långlivade möss även från grossist.

Chronize
2014-02-24 19:44
#8

Jag misstänkte att de kom ifrån en grossist eller liknande, men jag har ingen som helst möjlighet att ta mig till någon uppfödare. Har ingen bil eller någon som kunnat skjutsa mig. 😕 Men vi fick i alla fall hem friska, nyfikna och energiska möss. De är dock lite skygga av sig, men det går att råda bot på med tålamod och fantasi 😉

Jag och min sambo blev störtförälskade i Vera och Minna redan vid första ögonkastet, så vi hoppas verkligen på att få ha kvar de tills de dör av ålder. Så borde jag ta de till en veterinär för en utförlig undersökning, eller vad rekommenderar ni? Bör kanske tillägga att både Vera och Minna har mer bruna än röda ögon, så de har inte sådär KNALLRÖDA ögon som man ser i filmer, hehe 😛

Grodan
2014-02-25 18:50
#9

#8 Alltså visst skulle du kunna gå till veterinär med dem, om du känner dig osäker och om du har tillgång till en veterinär som kan hälsokolla dem och ge dig råd med skötsel utifrån det han/hon ser/upptäcker/kan misstänka. Dock är chansen rätt liten att en veterinär kan så mycket om möss skötsel att det blir värt besväret. Eller det är snarare så att den avancerade vården hundar och andra stora djur kan få, är tyvärr inte förunnat möss. Inte på vanliga kliniker. Det finns sällan möjligheter till att göra avancerade tester på så små djur som möss.

Däremot om mössen uppvisar uppenbar sjukdomsbild skall man ju alltid kontakta veterinär för att kunna sätta in medicin och behandling snabbt - när det gäller möss måste man vara mkt snabb om man skall ha en chans att rädda dem.

Jag tycker du kan ta några foton och visa upp damerna så kan vi tala om vad vi ser här och så kan du sköta dem på bästa tänkbara sätt. Jag anser att mat och miljö gör det mesta för hur väl möss mår och hur länge de lever, dock finns det givetvis som du befarar sjukdomar. De genetiska defekter möss kan ha är utifrån vår avel och vi kan bara sköta dem på bästa sätt. Finns inget annat att göra. Sköter man genetiskt defekta djur dåligt så dör de, snabbt.

(Jag tänker främst på defekter som ger brister i immunförsvar och att organ osv fungerar sämre.)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Chronize
2014-02-26 14:04
#10

Vad dåligt att smådjur inte kan få lika bra vård som större djur.. Blä. Synd 😕 Fast jag var ganska beredd på att det var så, men det är inte kul att få misstankar bekräftade. Jaja. Tur att jag har er på mus.ifokus 🙂 

Jo, så är det ju. Jag och min sambo diskuterade det ganska nyligen. Jag gjorde honom medveten om vad han bör hålla utkik efter, men sa också att han borde studera mössen massor. Då lär man sig ganska snabbt vad som är normalt beteende och utseende för just de mössen och chansen att upptäcka att något är fel är betydligt större än annars. Så vi brukar tillbringa kvällarna med att se på de, prata med de och kela lite försiktigt. Minna och Vera är som sagt inte helt handtama än, men de gör stor framgång! 😃

Okej, jag ska försöka få tag på en kamera först. Min mobil dog igår och min systemkamera är 83 mil bort hos föräldrarna… Hm. Men jag ska se om inte jag kan lyckas fixa fram bilder att dela med mig 🙂 Inte för att jag förstår hur man kan bedömma djurets välbefinnande via bilder, men om du föreslår det så kan det vara värt ett försök. Allt för bebisarna! 😉

Apropå mat och miljö: Jag har blandat ihop "egen" mat efter ett recept på.. Om det var här eller på SveMus, minns inte exakt, men i alla fall. Jag har blandat ihop egen mat, och så får de lite tillägg då och då i form av t ex kokt potatis, kyckling, digestive, knäckemacka, finsk korv (med hög kötthalt och lite salt), äpple osv. Dock är vi noga med att bara ge de litegrann och då och då, vi vill ju inte ha feta möss som får svårt att gå pga övervikt.. Ja, och så buren är ett terrarie med god ventilation. Den är ungefär 100 x 60 cm med en höjd på ca 100 cm. Inuti har jag massor med plastväxter, reptil-trä-stock-nånting (vet inte hur jag ska formulera), ca 6 cm aspflis på botten), några vedträn som svärfar snällt nog donerade och långa, långa.. Vad ska man kalla det? Jag har flätat ihop massa tunna björkgrenar till långa "broar" som jag har satt fast lite kors och tvärs inuti buren. De har även en plaststock som egentligen är för reptiler där de har byggt bo i 🙂 Flickorna klättrar massor, också. De springer runt och klättrar i några minuter, sen sätter de sig och vilar ett tag. Sen är det dags att springa lite till. 😛 

Jag och sambon har förresten kollat noga så att båda dricker och äter som de ska och även försökt "schemalägga" deras beteenden, för att inte bara lära känna tjejerna utan även deras vanor.

KickiG
2014-02-26 16:28
#11

Vad fint dina flickor verkar ha det! Massa saker att klättra på och greja med. Jag kan ännu tipsa om att äggkartonger brukar vara en hit, det är något med materialet som gör dem väldigt roliga att gnaga sönder. Locket brukar mössen lämna kvar som ett tak att gömma sig under. Och om man river tidningspapper till långa strimlor brukar det vara ett väldigt uppskattat bomaterial. Mina möss struntar ibland helt i de kartonger jag ger dem till bon, och flätar stora bollar av tidningspapper åt sig istället. Eller så flätar de en boll in i en kartong. 

Från foton kan man se delvis hur möss mår. Man kan bl a titta lite på hur de håller kroppen, hur pälsen ser ut, hur ögonen och ansiktet ser ut.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Chronize
2014-02-27 21:10
#12

Tack! Vi arbetar på att få buren så naturtroget, fint, roligt och individuellt anpassat som möjligt 🙂 Åh, tack! Det var ett bra tips 🙂 Jag ska testa med det. Jag testade med tidningspapper, men Vera och Minna släpade bara upp strimlorna så långt upp de kunde klättra och sen lät strimlorna ligga där. De gjorde ingenting med pappret, de flyttade helt enkelt pappret ur vägen, hahaha 😛

Okej. Jag ska försöka fota lite bilder, men jag har en väldigt… öhm.. Mindre bra kamera på den mobilen jag har just nu, och systemkameran är (som jag sa tidigare) inte tillänglig. Så det kan bli svårt att fota bra bilder till er, men jag ska göra mitt bästa 🙂

Upp till toppen
Annons: