Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 4422 ggr
KickiG
2014-02-24 14:45

KickiG:s burbygge-tråd

Nu har jag bestämt mig! Terrariet/akvariet skall ut. Även om jag tycker det är vackert, så ska jag bygga en egen bur åt mig. Eller åt mössen om vi ska vara helt korrekta.

Det finns flera saker som talar för detta beslut.

1. Lättare att bära ut i duschen för grundlig rengöring

2. Kan sätta lådorna i bokhyllan utom räckhåll för hunden och på så vis ha öppen bur.

3. Få mera utrymme i min trånga lägenhet när inte mössen, tv:n, dvd-spelaren, väckarklockan och diverse annat behöver trängas på samma utrymme. Nu är det helt knökfullt på skänken.

Jag hade först tänkt mig en större Samla-låda, den på 65 liter. Men den är 42 cm hög, och jag inser att även om jag kan flytta hyllplanen i min bokhylla fritt, så kommer jag att endera mista ett hyllplan eller få en sådan där låg löjlig hylla som jag inte har någon glädje av. Samt ett väldigt högt utrymme bredvid Samla-lådan som jag inte kan utnyttja till fullo.

Efter mycket funderande kom jag fram till att jag istället köper 2 st 45 liters Samla lådor. De är 56 x 39 x 28 cm. (längd x bredd x höjd). Den ena lådan får bli en "bo-och-gräv-låda". Där satsar jag på en högre kant framtill på bekostnad av mindre öppning att nå in till mössen på. Där ska de få ha massor bottenmaterial, toarullar, tidningspapper och annat skojsigt. Den andra lådan ska få bli en klätterlåda. Där blir det lite mindre bottenströ, men däremot ska jag har mera saker hängande i taket, från väggarna och stående på golvet. Där skall jag utnyttja höjden till klättermöjligheter. Tror att klätterhalvan även skall bli matplats.

Hur jag skall koppla ihop lådorna med varandra är ännu lite öppet, tror jag ska göra en räd i pappas garage och se om han har någon liten plaströrsbit som skräpar som jag kunde använda.

Tips, tankar och idéer mottages med tacksamhet. Planeringsstadiet pågår tills jag har möjlighet att ta mig till Ikea.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
jossa5
2014-02-24 14:57
#1

Oh, burbyggen är alltid skoj att följa. Ser fram emot ditt projekt. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

KickiG
2014-02-25 18:18
#2

Jag har fått min mamma medlurad till Ikea. Det tar 40 min att köra dit, ungefär, så blir liten utflykt för oss. På fredag tänkte vi åka. Sitter och tittar på deras hemsida om där finns något annat roligt jag skulle kunna utnyttja i mitt bygge.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
2014-02-25 18:24
#3

Håller med jossa5, byggen av div slag är alltid intressant att följa. Hoppas på fotografering under "byggnadens gång"… 😉


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2014-03-07 07:30
#4

Liten uppdatering: lådor och nät är inhandlat. Ska på helgen till min bror som lovat mig fri tillgång till spännande verktyg så som vinkelslip, plåtsax, lödkolv och annat som kan förorsaka ond, bråd död i en amatörs händer. Så jag har investerat i ett paket plåster…

Samma bror lovade fixa skruv och mutter till mig. Det blev en massa mutter från hans sida då jag preciserade storlek och mängd med att jag behöver "tillräckligt många skruvar och muttrar i lagom storlek". Fattar inte varför han började tjafsa om millimetrar och diametrar och sånt??? Förklaringen "Såna söta små, du vet" borde räcka mer än väl?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2014-03-13 09:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Byggplanerna ändrades lite. For till pappa istället, med brorsans lödkolv i bagaget. Skruvarna och muttrarna som han lovade fixa hade han ju glömt. Naturligtvis. Det där med dåligt minne verkar sitta i generna i min familj… 

Allra först ritade vi upp var öppningarna skall vara. Linjal, måttband och tusch. Därefter så test-skar pappa med lödkolven och konstaterade att det där är ju alldeles för långsamt att leka med, riktiga verktyg skall man ju ha. Så han drog fram en plåtsåg eller vad det hette.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2014-03-13 09:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Sedan var det bara att sätta igång och såga efter utritade linjer. Ett hiskeligt oljud förde sågen, men fort gick det! Eftersom den var så fintandad, så sprack inte heller plasten, bara man tog det lugnt.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
KickiG
2014-03-13 09:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Kanterna fixade vi till med hjälp av en kniv och lite sandpapper, så de blev jämna och släta.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2014-03-13 09:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Så här långt kom vi på första byggdagen. Kunde inte fästa näten eftersom glömsk-bror glömt skruvar och muttrar. Någon dag senare meddelade han att han fört dem till pappa, och när jag ringde pappa för att fråga när det passar att jag kommer och fixar resten sa pappa att han redan har byggt klart burarna åt mig! ❤️

Locken till båda lådorna har fått nät. Nätets kanter hade han vikt dubbla för ökad stadga och så blev inga vassa kanter.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2014-03-13 09:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Framsidan hade fått en fin lucka med gångjärn och fastsättning i nedre kant. Även här vikta kanter på nätet. Vågar inte ha helt öppet pga hunden.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2014-03-13 09:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Luckan öppnad, måste hitta på något system så den hålls uppe utan att man håller i den.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2014-03-13 09:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Eftersom jag ville koppla ihop två lådor, så gjorde pappa hål i dem. Med lödkolven, faktiskt. 🙂

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2014-03-13 09:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Sedan tog han en bit från ett vattenrör, och borrade fyra hål i det som man kan fästa stege, rep eller annat kul i.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2014-03-13 09:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Genialt nog så passar röret precis i hålen som är i sidorna på lådorna! Tänka sig.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
KickiG
2014-03-13 09:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Så här ser det ut nu när de är sammansatta.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2014-03-13 09:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

På höger sida skall jag sätta upp en bit kartong för att skydda från solen som lyser in på den lådan. De har ju den andra lådan att gå till om det blir för varmt, där kommer inte solen åt på samma sätt.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2014-03-13 09:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Provisoriskt luckfäste. Som alla provisoriska lösningar brukar bli, så räknar jag med att den är permanent 😃

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2014-03-13 10:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Tjejerna utforskar.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2014-03-13 10:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Röret är lite läskigt… Och bilden blev lite mörk.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2014-03-13 10:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Men nyfikenheten är för stor. Vad kan det finnas på andra sidan?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2014-03-13 10:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Åh! Mera utrymme! Flera grejer att klättra på!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
KickiG
2014-03-13 10:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Sista inredningsdetaljen är på plats!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2014-03-13 10:06
#22

Och jag har redan kommit på vad jag vill ändra! Måste fixa med hål för Vattenflaskan, så den kan hänga på utsidan. Eller de, har en i var låda. Måste bara räkna ut hur jag fäster den. Vet jag såg det här någonstans…

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Gnici
2014-03-13 10:10
#23

Vad fint 🥳


Grodan
2014-03-13 10:11
#24

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH, bilder…

och en familj som fixar o hjälper…

Nu blir jag tokavis…

#21 Men shitt vad sööööööööööööööt!!! Gör du sådana? Jäklar. Jag har bara sådan varningstrekant som det står VARNING för mus på… hehe (som jag designat och ett tryckeri/screenfirma fixat till mig, men det är länge sedan och jag har bara typ 1 ex kvar!!!)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2014-03-13 10:19
#25

#24 Nej, nej. Den där hittade jag på Designtorget på Arlanda för… eh… ett år sedan? Typ? Gissa om jag har svurit över min dumhet att bara köpa en???

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

jollycox
2014-03-13 10:20
#26

Så fint det blev! Där kommer dom säkert trivas superbra.
Jag är kanske lite för nojjig men på mina såna vita hyllor har jag vänt själva hyllplanet upponer så det blir en kant och klippt tidningspapper som passar och lagt i för jag tänker att dom kanske kan fastna med en tå i ett hål. :/

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

KickiG
2014-03-13 10:22
#27

#26 Tack! 

Jag funderade faktiskt också på det. Men tycker hålen verkar så stora. Ska ta och följa med lite extra noga en tid!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
jossa5
2014-03-13 11:06
#28

Superfina burar! :D Och supersöt liten skylt med! :D

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Aristomus
2014-03-13 13:35
#29

Ja verkligen ett jättecharmigt hemmabygge det där. Blir inspirerad och full av idéer för framtida möss :)

KickiG
2014-03-13 19:07
#30

Tack för alla snälla ord!

Men tydligen har jag falerat i inredning igen… Just nu pågår en vild trafik upp och ner för ramper och genom röret. Massa pappersstrimlor och spån bärs från vänstra lådan till den högra. Från högra lådan hörs ett otroligt prassel och ljud av papper som rivs och flyttas på och arrangeras.  Ska bli spännande att se vad muslingarna konstruerar.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ajanki
2014-03-13 19:23
#31

Jösses så fint du har gjort!! Jag blir både imponerad och avundsjuk😛

Snacka om att dom har mycket att utforska nu och möblera om *fniss*

Grodan
2014-03-13 20:36
#32

#30 LOL ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
2014-03-13 21:08
#33

Jättefint!! :D

[Trollbjörken]
2014-07-20 22:27
#34

Vart får man tag på sånt där rör du har kopplat ihop burarna med? Ska koppla ihop 2 st jag me, och det där verkade perfekt! 🙂

Annons:
KickiG
2014-07-21 06:16
#35

Den rörbiten är från min pappas garage. 😉 Men det är alltså ett vanligt vattenrör, sådant man använder för att dra in vatten i hus med. Antar att från VVS eller byggvaruhus. Jag skulle nästan satsa på VVS företag, om du bara behöver en liten bit kan det gott vara att de har en stump liggande som de tänker slänga och som du kan få. Eller fråga runt bland grannar och bekanta. Observera att röret här helt slätt inuti, så det måste vara rakt, mössen får inte grepp om något inne i det.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Lojs
2014-07-21 14:18
#36

Underbart burbygge, mina små är mycket avundsjuka! Det verkar himla kul för dem med två ihopkopplade lådor!

Bra boksmak har du med ser jag, jag älskar Diana Gabaldons bokserie. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

KickiG
2014-07-21 18:44
#37

#36 Visst är det en underbar serie! Väntar bara på att följande efter Snö och Aska ska ges ut.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Lojs
2014-07-21 19:04
#38

#37 Den är väl ute?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

KickiG
2014-07-21 19:12
#39

#38 Adlibris säger att den inte är det? Kanske jag skulle gå till en fysisk bokhandel och fråga där.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Lojs
2014-07-21 20:28
#40

#39 Jag har sett den i bokhandel, men baar på engelska, vet inte om den kommit på svenska.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

jentrjenny
2014-10-01 16:05
#41

Himla fina burar du har gjort! Vad är det för nät du har använt dig av och var har du köpt det? 🙂
(Hoppas du kan svara även fast det var flera månader sen du skapade tråden 😃)

Annons:
KickiG
2014-10-01 19:24
#42

#41 Tack! Jag är faktiskt själv nöjd med dem. Nätet köpte jag på K-Rauta. Vill minnas att det faktiskt hette musnät eller något liknande. Det är sådant som de använder i byggen i ventilationsgluggar och liknande för att hindra att vildmöss kommer in i byggnaderna. Tänkte att om det håller vilda möss ute, ska det väl också hålla mina tama möss inne. 😂 Det var en rulle med flera meter nät. Brorsan fick resten till att använda i ventilationsgluggar i deras hönshus.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

jentrjenny
2014-10-02 09:54
#43

Smart! 😂

ariama
2014-10-02 12:19
#44

Härlig tråd!

En tanke, helt orelevant för tråden, men ändå. Man kanske kan klistra fast magneter som "dörrlås", som håller dörrarna stängda? 😮

Funderar alltså för egen del. Fast, det är ju onödigt, jag har ju inga dörrar. Fast - funderar vidare - ibland kanske jag behöver stänga för en lucka, då kan jag använda magneter kanske? Jag har "magnet-band", låånga (meter) som man klipper. Vet inte var de kommer ifrån.

KickiG
2014-10-02 18:24
#45

#44 Inte alls en tokig tanke, med magneter. Skruvsystemet jag har är lite bökigt om man öppnar och stänger ofta. Men när jag var hemma var luckan alltid öppen. Stängde bara pga hunden. Och insåg snabbt att det räcker med en slarvigt iskruvad skruv där.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: