Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 497 ggr
Chronize
2014-03-03 17:10

Kan en odräktig hona gå med en dräktig?

Hej allihop!
Nu har det visat sig att våran ena hona Vera är "på tjocken", något vi verkligen INTE var beredda på. Hon är med andra ord dräktig. Det var min sambo som märkte det först, han kommenterade att hon "börjar se lite rund ut om magen". Vi tänkte att hon rör sig inte lika mycket som sin syster Minna, så hon kanske bara har lagt på sig lite. Men nu är vi så gott som säkra på att Vera är dräktig. Min fråga lyder: Kan Vera och Minna gå ihop i samma bur under Veras dräktighet och även efter när ungarna är födda?

P.S.
Alla tips och råd om dräktighet är välkomna!

Annons:
Emouse
2014-03-03 18:10
#1

Ja, jag har INTE stor koll på detta men när våran ena hona hade fött sina små muslingar hjälpte andra honan till med bebbarna! 

Minna kan ju också hjälpa till med ungarna om inte annat!😉

du kanske ska prata med någon annan här på iFokus som vet helt säkert, Men för mig gick det jätte bra!🙂

Lycka till!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Sync
2014-03-03 18:13
#2

Min ena hona som har bebbar just nu bor ihop med tre andra som hjälper till. Så det är inga problem. DOCK är det faktiskt individuellt. Vissa mammor kan tycka det är stressande när andra håller på med hennes ungar, vissa tycker det är skönt och slippa vara ensamma.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Emouse
2014-03-03 18:23
#3

#2 Håller med om det 🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Tsunamis
2014-03-03 18:25
#4

Det är individuellt men i regel går det hur bra som helst.

MvH  Tsunamis

ajanki
2014-03-03 19:20
#5

Säger som dom andra, ibland fungerar det inte men oftast funkar det hur bra som helst!

Chronize
2014-03-03 19:41
#6

Tack så jättemycket för svaren! 🙂 Vad bra, då kan Minna och Vera bo tillsammans. Jag och sambon har märkt att de har hjälpts åt jättemycket med "bobyggandet". Vera springer och hämtar material och Minna "boar ihop" det 🙂 

Har ni några tips på några speciella näringsämnen som vi bör lägga till/öka på? Någon speciell mat som Vera ska ha?

Annons:
KickiG
2014-03-03 20:18
#7

#6 Det finns mycket bra information här på sajten om vad man skall ge honan och om nyfödda ungar. Bl a HÄR finns en artikel. 

Jag rekommenderar att du läser igenom Artiklar både under Avel & avelsetik och Beteende, hälsa och skötsel. Där finns väldigt mycket nyttig info.

Här finns även en sökfunktion där du kan söka på ord om det är något speciellt du funderar över. Och så får man ju alltid fråga oss andra också 🙂

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: