Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 716 ggr
Emouse
3/6/14, 7:27 PM

Vad är okej?

Muslingarna flyttar hem om ca 1-2 veckor och jag har tänt på att många har grenar/kvistar i sina burar. Tycker det ser skit skoj ut! Både bit och klättermöjligheter!😃

Vet att man ska lägga grenen i frysen och/eller ugnen för att få bort eventuella kryp och inseketer och tvätta den noga. 

Av vilka sorts träd är det bäst att ta grenar ifrån? Skämtar Är lite pro på grenar och sånt 🙂

Kan man ha en "säker" liten sten i buren som man har tvättat? Bara för att 🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Sync
3/6/14, 7:52 PM
#1

Jag använder endast äppelträds grenar. Det finns fler som går att använda men jag har äppelträd hemma och det är dom jag använder mig utav. 😉

Sten? Aldrig haft sten i en bur. Litar nog inte på att ha en där i heller. Har tankar om att svanstippen eller en liten tass fastnar vid en kant eller något. Vet inte. Skulle nog inte tipsa om det.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Emouse
3/6/14, 7:57 PM
#2

Tack! 🙂

Såg bara någon annan här på iFokus som hade sten i sin bur! 🙂 Lika bra att fråga😉

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
3/6/14, 7:57 PM
#3

Tänkt*

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

KickiG
3/6/14, 8:00 PM
#4

Jag har ibland sten i buren. Det är en stor sten, två knytnävar stor ungefär, och den är platt på ena sidan så den står stadigt. Och jag är alltid väldigt noga med att lägga i stenen först, och därefter strö, så de inte kan gräva sig under den.

Ibland har jag haft en plastlåda ovanpå terrariet som en övervåning, och då har jag bara haft tidningspapper i den lådan. Då hade jag stenen i som en extra vikt för att säkra att lådan hölls där den skulle vara.

Men det är jätteviktigt att kolla att stenen står stadigt, och inte kan rulla eller vippa på någon. Därför har jag också valt en så stor sten att den inte rör på sig hur mössen än klättrar på den.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Chilizera
3/6/14, 8:05 PM
#5

Hm… skapade någon tråd för länge sedan om just vilka träslag som var ok… fasiken att jag typ glömt alltihop :P. Går kanske att söka fram igen! Men ja äpple som Sync skriver är bra och brukar vara poppis hos mössen. Framförallt färska kvistar älskar de att tugga på, när kvistarna blir lite äldre blir det mest bara klättring. Björk går bra så vitt jag minns. Sedan har jag för mig att man ska vara lite försiktig med barrträd, eller att de åtminstone ska torkas ordentligt först för att få bort något ämne i dem.

Angående sten så har jag ofta stenar i mitt terrarium. Jag ser till att ställa dem rejält stabilt (och inte på t.ex. ett tjockt lager strö). Jag gör gärna grottor och sånt åt mössen och prov-ruckar alltid på dem för att känna att inga bitar glappar mot varandra eller verkar ha rasrisk. Jag har med mening plockat väldigt kantiga stenar med stora flata sidor just för att de ska stå stabilt.

jollycox
3/6/14, 8:05 PM
#6

Jag använder grenar från rönn och det funkar bra. Mindre grenar kör jag i ugnen på ca 120grader i 30 minuter, plus att dom får ligga kvar i ugnen tills det har svalnat där i. Större grenar skrubbar jag av i duschen och låter stå och torka minst 1 vecka.
Jag har stenar. Borrar ner dom i ströet så att det inte går att gräva sig under. Jackson gillar stenar och det slipar också ner klorna lite.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
KickiG
3/6/14, 8:14 PM
#7

Vill minnas att jag läste att björk går bra så länge det växer blad på den, men under vintern så innehåller det något… *hjärnsläpp de lux*

Ek innehåller garvsyra så det ska man undvika, likaså barrträd som innehåller… ehrmmm något… (Jäg nämnde hjärnsläppet visst?)

Sedan var det något med något annat träd… Lika bra jag slutar skriva, verkar ha glömt allt jag någonsin vetat idag. 

Äppelträd går bra, rönn går bra. Blåbärsris går bra, fast det inte är träd. Lätta att tvätta av, lägg i en vas med vatten en vecka så har de både små blad och blommor vilket åtminstone får mina möss att slå volter av lycka.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Emouse
3/6/14, 8:15 PM
#8

Tack för tipsen!😃

Är det typ jätte viktigt att torka/frysa dom innan användning, av typ äppel? Eller är det okej så länge man tvättar den ordenkligt innan?🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Chilizera
3/6/14, 8:35 PM
#9

#8 Det beror på hur mycket on the safe side man vill vara. Själv skulle jag inte lägga grenar rakt in i buren som legat okänd tid på marken, men t.ex. äppelkvistar riskerar jag att ta in färska direkt från träden för jag vet hur himla mycket mössen uppskattar färskheten. Dem tvättar jag inte ens. Tar jag dock in en gren mest för dekoration och klättring så är det tvätt och lång inomhustork som gäller innan de åker in i buren varifrån de än kommer.

ajanki
3/6/14, 9:07 PM
#10

Jag tar alltid in grenar från fruktträd, det känns liksom säkert:)

Och jag sköljer av stora grenar som inte får plats i ugnen i hett vatten ganska länge. Jag har nog aldrig lagt in nåt till mössen utan att antingen skölja det noga eller ha det i ugnen.

Emouse
3/7/14, 6:45 AM
#11

våran ugn är väääldigt liten 😃 så det skulle bli svårt att tränga in en gren där i. Så alltså.. Fruktträd går bra att bara skölja av noga om man tagit den färsk?😉

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ajanki
3/7/14, 10:58 AM
#12

#11 Ja, jag gör så. Jag sköljer i väldigt hett vatten och så får det stå kvar i duschen måt dygn:)

Grodan
3/7/14, 2:26 PM
#13

När jag kan värmer jag gärna saker i ugn. Vid 130 grader Celcius förstörs alla bakterier, virus, svampsporer, gnetter och givetvis allt som lever (som inte dör vid lägre temperatur). Jag låter sakerna vara inne 10-30 min.

När det är stora saker sköljer jag och låter sedan torka. Jag kan låta stora grenar stå ganska länge innan jag ger mössen av det.

Växter och saker jag plockar ute sköljer jag mkt noga och låter sedan rinna av ordentligt innan djuren får dem - vill inte att det blir blött i buren. Vissa saker lägger jag ut på tidningspapper och torkar och har sedan i en burk.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Emouse
3/9/14, 1:02 PM
#14

#12 Bra, då senare kör jag på sköljning och torka i några dygn! 🙂

#13 Bra info där!😉

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Upp till toppen
Annons: