Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 949 ggr
Niji
3/8/14, 7:31 AM

Problem

Hej!

Jag och mamma har ett problem, vi har tre honor tillsammans och alla var dräktiga och sen fick två av dom ungar och dem skulle ha fått 10-15 ungar var men det kom bara 5 som levde och andra som var döda. Nu är det ingen unge som lever. Det har inte med fodret att göra då vi fått en annan kull som klarar sig galant. Kan det ha med att mammorna blivit stressade utav att fått ungarna eller vad kan det vara? :/

Mind of a queen, heart of a warrior

Annons:
Lamina
3/8/14, 8:51 AM
#1

När dog ungarna? Hur hittade ni dom? Hur gamla blev dom? Kan vara svårt att svara på vad som hänt utan lite mer info än att dom bara dog.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ajanki
3/8/14, 9:38 AM
#2

Ja, håller med Lamina. Berätta lite mer.

Vissa honor kullar sina ungar, oftast mår dom inte så bra om dom gör det (tänkte på när dom kullar alla ungarna)

Niji
3/8/14, 2:25 PM
#3

Dom blev bara 3 dagar gamla. Vi hittade liken eller vad man nu kan säga det är. Ena mamman, Arya, är lite konstig av sig och har alltid varit det. Hon får nästan panik när man går förbi och är inte alls så kelvänlig men vi jobbar på det.

Mind of a queen, heart of a warrior

Lamina
3/8/14, 11:47 PM
#4

Hade ni kollat att ungarna fått i sig mat? Hade dom mjölkband?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Niji
3/9/14, 12:38 AM
#5

Det hade dom. Allt såg normalt ut förutom att det var så många döda…. :/

Mind of a queen, heart of a warrior

Lamina
3/9/14, 1:07 AM
#6

Inga bettskador och mat i magen… Dom enda alternativen jag kan komma på är att det antingen var något allvarligt fel på dom eller att dom frös ihjäl (att mamman inte värmde dom.)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Niji
3/9/14, 8:49 AM
#7

Okey, mamma mus har ju också alltid varit konstig, kan det varit så att hon fått panik eftersom det var hennes första kull? 🤔

Mind of a queen, heart of a warrior

Grodan
3/9/14, 12:01 PM
#8

Var ungarna ihjälbitna så handlar det nog främst om stress.

Jag väljer att alltid ha dräktiga honor ensamma, aldrig med andra dräktiga honor. Jag tycker att honorna förtjänar att få ha sin kull i lugn och ro utan stress om mat eller annat.

Och så kan sådant här hända om någon av mushonorna har lite problem med nerverna. Kan man läsa mössen innan parning bör man undvika att avla på möss som är stressade, ej kontaktbara och osociala. Jag tycker inte att alla möss ska ha ungar, absolut inte. Man måste välja ut de djur som är bra. Har man inga bra djur bör man avstå helt från avel. Det är kul att ha ungar, men vad blir det för möss när man inte väljer noga på temperament, tamhet och hälsa?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Niji
3/9/14, 1:12 PM
#9

Jo jag håller med dig Grodan men mamma gjorde en liten tabbe och satte in vår ena hane Frodo till fyra honor och sen hade vi inte tillräckligt med honor utan det var några dräktiga som gått tillsammans. Vi har ett par Cc och Luthien och det går jätte bra med dom och ungarna så jag vet inte vad det var med Arya men jag ska börja jobba ordentligt med henne nu när jag kommit igång mer :)

Mind of a queen, heart of a warrior

Grodan
3/9/14, 5:14 PM
#10

#9 tillräckligt med burar?

Sånt ska man förslagsvis tänka på innan man sätter ihop en hona och en hane. Jag tycker också att man bör ha lite annat syfte än att vilja ha massa musungar.

Planera, utvärdera, fundera och avstå. Planera aveln. Utvärdera djuren. Fundera på om de är bra att ens avla på och AVSTÅ från att avla på djur som är olämpliga.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Niji
3/9/14, 6:51 PM
#11

Skrev tillräckligt med honor, vi hade tänkt sätta ihop en hona med en odräktig hona men det fattades en så två fick gå ihop. 

Vi planerar varje kull och jag avlar inte på dom som jag inte tycker passar i avel men mamma är lite mer spontan i det läget. Burar har vi gjort själva och även köpt in några så vi har plats.

Mind of a queen, heart of a warrior

TheCottonCandy
3/10/14, 10:34 AM
#12

Vad är ert syfte med aveln?

Du skrev att du inte avlar på möss du inte tycker passar i avel, men att din mamma var lite mer spontan i det läget… I så fall får du nog lära din mamma att det inte bara är till att sätta ihop första bästa mössen för parning🙂

Niji
3/10/14, 9:42 PM
#13

Vi avlar på trevliga möss i Siames och olika färger i fox och tan :) 

Jo, har försökt förklara för henne m.m men tror att hon förstår nu :)

Mind of a queen, heart of a warrior

Annons:
Upp till toppen
Annons: