Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1513 ggr
TeeWeed
2014-03-09 13:53

Dräktig/sjuk mushona?

Ja, nu var det jag igen. Ni som har haft gravida möss förut, hur ser magen ut? Jag börjar oroa mig för att mammamusen vi nyss fick är gravid, men det ser jo helt sjukt ut! Och är hon gravid så är det incest, så vi får avliva barnen i såna fall. Känner vi har haft lite otur med våra första möss.. http://m.youtube.com/watch?v=7v-h2bA79Hg Vad annat kan det vara?? Hon är jo pigg och allt det där, hon verkar må jättebra.

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Annons:
Galenidjur
2014-03-09 14:21
#1

bara för att det skulle vara inavel behöver det inte automatiskt betyda att ungarna inte är livsdugliga. Det är bara om inaveln pågår i många generationer som det kan bli allvarliga defekter.

Jag kanske är blind men jag ser faktiskt inget speciellt med hennes mage på videon…Kan du filma uppifrån istället kanske? Då ser man lättare om det putar ut på sidorna. :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Tassar
2014-03-09 18:56
#2

Jag tycker att det ser ut som hon bukandas och tar i för att få luft.
Låter det när hon andas?

Grodan
2014-03-09 21:28
#3

Jag har ändrat rubriken och även lagt in youtube-filmen direkt i inlägget. 😃

Ingen panik. På filmen ser jag eg inte så mkt alls. Känner att jag inte riktigt är med i turerna här. Mammamusen. Alltså du har hämtat hem den honan som är mor till de möss du tog hem för någon vecka sedan och där två nu dött (eller om det bara var en, du nämnde i a f att en dog tidigare)?

Har hon bott med hane?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2014-03-09 21:53
#4

Jag tycker också det ser ut som att hon andas ganska tungt. Hur verkar hon annars? Är hon pigg? Rufsig i pälsen? Låter hon?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

TeeWeed
2014-03-09 22:57
#5

#3 Tack så mycket!:)

#1 #2 #3 Jag filmade en ny film!:)

Hon är pigg och fin hela tiden, låter inte när hon andas och hon springer runt och är nyfiken och allt det där. Det enda är denna magen, den står ut på båda sidor, och i går kväll var jag rädd för tumör, och hadde tänkt att ringa vetrinär, men i dag såg jag och min pojkvän att det var ett himla liv inuti!

Grodan; Ja, detta är deras mor, så nu har vi en dotter och kullens mamma. Hon var endast med sina barn, som nu är 5 veckor gamla, vi fick henne för 2 dagar sedan så hon har haft ungefär 5 dagar på att bli dräktig ifall det är det hon är.

Galenidjur; Jag vill inte ha kull på henne då 5 av 8 ungar dog i det kullet vi fick ungar ifrån, de var sjuka allihopa förutom våran tjej (Teeweed) och två killar som fick bli mat (uppfödaren födde upp möss som illermat). Dock så hadde uppfödaren passat på att inte inavla på musmamma. Men då detta inte är "toppenkvalité-möss", så har jag inge vidare lust att avla fram möss som inte mår bra.. och visar det sig nu att hon är gravid så blir det avlivning, tyvärr.

Men jag är verkligen tacksam för alla tips, jag har också ringt veterinären men han verkade inte veta något mer än mig ang möss så där gav jag upp. Är det kritiskt så åker vi självklart till vetten, men ni verkar veta mer och då vill jag helst höra här innan vi spenderar en massa pengar när det inte behövs!:)

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Grodan
2014-03-09 23:13
#6

#5 Tycker hon ser dräktig ut ja. Om hon bott med hane kan hon väl vara parad direkt efter hon fött en kull. Frågan är ju om hon bott med hane då och ifall hon fått en kull mellan eller om hon haft någon vecka efter hon födde den kullen du tog 2 eller 3 ifrån….

Går de med hane kan de föda ungar var 19 dag i princip, men ibland blir det inte parning direkt - honan kanske håller sig undan och är med ungarna eller så tar inte parningen helt enkelt… Hanen kan para sig med honan strax innan hon föder eller strax efter. Sedan går 4-5 dygn då hon inte är i löp/brunst och ingen parning blir av…

Jag tycker inte att hon andas så häftigt, men hon ser inte superfin ut i pälsen. Det kan vara en matgrej och om ni nu matar så duktigt ni bara kan finns stor chans att allt blir bra.

Jag skulle också, tyvärr, råda till att ni minskar ner kullen när den kommer (t ex avlivar hanarna) så att Mammamus inte får så många ungar och så att ni kan känna er relativt säkra på att de får en bra start i livet. Så bra det nu går.

Har ni kollat igenom päls och hud ordentligt efter ohyra? Eller har ni bara behandlat med Stronghold för säkerhetsskull? (Det skulle jag gjort!)

5 av 8 dog i förra kullen… oj… under vilka förhållanden levde dessa möss? De fick hundmat. Fick de mat varje dag? Vet du vilken sort hundmat de fick? Hade de alltid vatten?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
TeeWeed
2014-03-09 23:50
#7

#6 Jaså hon gör det? Blah. Jag skall följa dina råd! Tack så otroligt mycket för att nu brukar energi på att hjälpa! Hoppas ni inte har fått ett dåligt intryck av mig nu (det var jo inte såhär jag hadde planerat alltihopa) 🤦‍♂️.

Ja du, som sagt så födde hon endast upp dessa möss för att sedan använda de som illermat. De hadde bara bottenmateriale, matskål och vattenskål i buret.. Så de kanske har fått dåligt vatten. Är ju inge bra med vattenskål ifall man inte byter jämnt. Jag vet inte vad för hundmat de fick men jag kan fråga ifall det är viktigt att veta?

Det här med ohyra har jag inte ens tänkt på.. hur ser man det? Och vart får jag tag på Stronghold? Jag tycker Teeweed (ungen) ser fin ut i pälsen nu, men mamman ser lite rufsig ut, men jag hoppades på att detta skulle ändras efter att hon fick bättre mat:)

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

KickiG
2014-03-10 07:27
#8

#7 Inte behöver du vara orolig för att vi skulle få ett dåligt intryck av DIG! Tvärtom! Du gör ju verkligen allt för att mössen ska få det så bra som möjligt, du är intresserad, du frågar, du samlar information! ❤️

Säger som Grodan, massor med nyttig mat. Om du orkar och har lust så rekommenderar jag mat man blandar själv, och av råvaror från vanlig mataffär, då får man bra kvalitet. Du kunde också t ex köpa lite välling som är tänkt åt männisobebisar. Det finns t ex vitaminberikad fullkornsvälling som man bara kan ge direkt. Just nu matar jag mina möss (en av dem är sjuk så alla går på hälsokost) en blandning av spenat, ärter, vitaminberikad fullkornsvälling och havrekli. Därtill så får de lax eller jordnötssmör alla dagar. Och fröblandningen står alltid framme.

Grodan, hälsogeggan som du gav ingredienserna till, jag gjorde den i de här proportionerna:

150 g spenat (hittade inte babyspenat i mina affärer här)
200 g ärter
200 ml vitaminberikad mild fullkornsvälling
1,5 dl havrekli

Låter det som vettiga proportioner i dina öron? Hade först tänkt blanda i även lax, men kom på att jag kan lättare variera mellan jordnötssmör och lax om jag har det skillt.

Stronghold är receptbelagt och det får man från veterinären.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

TeeWeed
2014-03-10 09:44
#9

#6 Axess hundmat, lättsaltade riskakor och lite sallad hadde de fått ibland. Hanen hadde blivit illermat precis innan ungarna föddes.. så det är det garanterat hennes egen son som har gjort henne dräktig. Borde jag oroa mig över incesten, eller är det inga problem?:)

#8 Vad bra! Skönt att höra :)! Blir en ny inköpslista nu då. Jag har gjort en egen blandning, men den är långt ifrån fullkomligt bra, då det saknas ingredienser. Man tack så otroligt mycket för alla råd ni gett mig, det är jätteskönt att det finns folk som bara vill hjälpa! 

Tack, tack, tack! ❤️

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Grodan
2014-03-10 22:20
#10

#9 LOL, incest säger vi sällan om djuravel.

Behöver inte vara några problem. Men är det sjukliga djur blir avkomman inte så bra vid hög inavelsgrad. Och vill du inte ha mera problem bör du kanske ta bort kullen om/när den kommer.

Har musmamma levt med söner? Hur länge?

Hanar är ibland liiite tröga med att bli könsmogna och könsmedvetna. Det kan ibland dröja ändå till 6 veckors ålder innan de får sådana behov och känslor. Ibland går det dock fort, redan vid 4½ veckas ålder.

Om musmamma inte bott med söner och hanen inte bott med henne på över 5 veckor så är hon inte dräktig - försöker få svar på det. (Om hon inte är dräktig behöver vi fundera på hennes mage lite…)

Ok. Den hundmaten är inget vidare för hund, men för möss kan den eg funka. Vet inte om möss kan leva på den och må bra och vara friska, få frisk avkomma osv… Jag har mkt mera krav än så. Jag har gett det som "något-att-äta-när-det-är-kallt-och-tråkigt-och-matte-inte-kan-komma" när jag hade mina möss i en kompis källare 6 mil från mitt hem… Det var skitkallt och det var akut så jag hittade på en massa skumma saker.

Men anser du att mössen har haft det bra? Har de haft tillsyn, tillgång till mat och vatten för jämnan? (Jag frågar för att först utröna OM moderns ev ohälsa och ungarnas död hade med skötseln att göra! För att kunna gå vidare med hälsostatusen om/på mössen)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TeeWeed
2014-03-11 11:17
#11

#10 Jag vet inte exakt hur gamla mössen var när jag hämtade henne, men 5 veckor om ägaren har rätt, och då var det två söner kvar. Läste på ett ställe att sperma kan leva några dagar och sen befrukta, så att honan kan bli drektig efter födsel igen även om han blev tagen bort precis innan hon födde, är detta rätt? Vi skall iaf till Karlstad och skaffa Stronghold i morgon! :) Hon måste ha ohyra, för hon har börjat klia sig jämt! Jag anser att mössen har haft det bra ja, kanske inte toppen, men bra:)

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Grodan
2014-03-11 17:49
#12

Ändrade rubriken igen. Om du, TeeWeed har annat förslag på bra rubrik som inte får heta "Hjälp dräktig mus" så säg till.

Orkar tyvärr inte annat idag…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TeeWeed
2014-03-11 23:17
#13

#12 Bra det:)

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Annons:
Grodan
2014-03-22 01:35
#14

Har du haft musmamma i 3 veckor än?

Möss går ju dräktiga i ca 19 dagar, har du haft henne så länge?

Du skriver att det rör sig i hennes mage (i annan tråd bland annat, om det inte står ovan). Det kan vara bebisar, det kan vara tarmar som jobbar, det kan vara mask i tarmar (går bra att avmaska)… men det kan även vara normalt, att hennes andning och hjärtslag och organ i kroppen gör så att magen rör sig… Hon kan ju bara vara överviktig…

Jag har försökt söka efter någon tråd där du berättar att du varit hos veterinär med henne, men hittar den inte. Finns ingen sådan? (Jag har blandat ihop saker lite kanske…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TeeWeed
2014-03-22 11:30
#15

#14 I dag har vi haft henne i 14 dagar!  Så inte länge till sanningen kommer fram, och då blir det bantning, haha :)

Ja vi var hos veterinär (blev Distriktsveterinären i Kristinehamn), ingen där verkade veta speciellt mycket om möss och han var tvungen att ringa runt till kompisar.. Till slut fick jag recept på Stronghold. Något svar på om hon var dräktig eller inte fick jag dock inte.  

Jag tror faktiskt inte att det står någon plats att jag har varit hos veterinären före nu!:)

Teeweed dog i går, detta var självklart otroligt trist, då det var våran favorit.. jag blir också väldigt rädd om kommande kull..

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Emelie
2014-03-23 01:21
#16

Följer denna tråden med spänning!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

TeeWeed
2014-03-23 02:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16 hehe ja, här är det också mycket spänning, blandat med rädsla och uppgivenhet! 4-5 dagar kvar så får vi se :)

I dag fick Indica buffé!
Kött, tomat, gurka och vattenmelon stod på menyn, dock var det bara gurka och vattenmelon som smakade 😉

Nu sover hon äntligen ordentligt.. dagen har gått till att klia (hon får medicinering för ohyra), så hon ser utmattad och trött ut. Hoppas det ger sig snart!

Buffé:

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

TeeWeed
2014-03-23 02:41
#18

#14 Oj men titta vad jag hitta; http://mus.ifokus.se/discussions/5310a2c48e0e745e1100163b-nu-ar-det-bara-att-flytta-in  

Jag hade visst skrivit att vi var hos vetten! 🤦‍♂️

Du undrade vad vetten sa om mina möss; Han sa att han inte kunde se något allvarligt, samt att Indica såg lite dräktig ut, dock kunde han inte säga något säkert. Teeweed kollade han på i en sekund och sa att han skulle ringa sina "vetkompisar" som skulle veta mer om små gnagare. Fick aldrig något riktigt svar kände jag och är inte så jättenöjd med besöket då det kändes som han tog pengar för att tlf-fika med sina vänner. Dock så tycker jag om han som person så jag skall inte prata för mycket om min inte-så-bra-erfarenhet-med-distriktsveterinären-och-möss-experience. Jag fick iallafall Stronghold och hämtade ut det samma dag.

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

TeeWeed
2014-03-28 19:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Så! Nu kan jag äntligen meddela att Indica inte är dräktig! Dock är hon fortfarande sjuk, och jag vet inte vad mer jag kan göra.. Som ni ser på bilden så har hon kliad bort all päls i ansiktet. Hon fnyser ganska ofta (alltså fnyser, inte nyser). Jag funderar på att ta bort henne (får man säga så på mus.ifokus?), och hellre satsa på möss från uppfödare. Jag tänker iaf ge henne nästa medicinering (stronghold) som är nästa onsdag, och se om det ger sig. Men jag kan helt ärligt säga att jag inte har så mycket "hopp" numera.. 😕

Fina Indica <3

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

KickiG
2014-03-28 20:35
#20

#19 Stackars lilla Indica. Hon ser inte riktigt kry ut. Hur beter hon sig? Är hon fortfarande trött?

Jo, man får diskutera möjligheten/alternativet till avlivning här. Vad vi inte diskuterar är HUR man kan göra det. Ibland behöver man ventilera sina tankar. Jag var faktiskt på väg att själv skriva ett inlägg med liknande innehåll när jag såg din tråd. 

Jag håller tummarna för att medicinen på onsdag hjälper.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
TeeWeed
2014-03-28 21:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Nej hon ser verkligen inge bra ut:( Hon sover väldigt mycket, men är hon uppe och går så är det mycket liv i henne! Dock verkar hon vara lättstressad och jag tror faktiskt det är så ille med stresset att det KAN vara det som är orsaken till att hon är sjuk..

Det är tungt och jobbigt med djur ibland, men gud vad det är värt det ändå ❤️

Lilla pluttisen igen:

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Grodan
2014-03-28 22:30
#22

Jag har några möss som inte är direkt superfriska och inte heller supersjuka. De är lite skruttiga. Men de kan få vara det. De är gamla och har varit med om en hel del. Det är främst två äldre herrar jag tänker på, bägge blir 2 år nu i april. De har bägge blivit far en gång i sitt liv och därför är det av intresse för mig att se hur länge de orkar pinna på. Hur länge de har lust med livet. För lust har de och det räcker för mig. Har de lust att hälsa på mig, lust att äta och komma ut på rastplatsen, vad tusan gör det om de är lite skruttiga? Den ena saknar päls på nosen - det ser verkligen helskumt ut, men inget jag kan göra något åt, jag har verkligen försökt. Den andra nyser lite, har rosslat då och då under sitt sista år, även varit på vippen att med alla tassarna passera mållinjen, men något i honom är en faijghtör, så jag tvättar hans ena öga, pussar på honom och låter honom få massa go mat. De är bägge stora och rejäla killar, så hull, muskler och aptit råder det inga problem med.

Ville bara skriva det, så att du förstår att du inte är ensam om att ha en skruttig musa att pyssla om.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TeeWeed
2014-03-29 02:31
#23

#22 Det var faktiskt en lättnad! Ja så länge lusten att leva finns så ♥

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Grodan
2014-03-29 12:11
#24

#23 Visst bor hon med en dotter? Kan det inte vara dottern som tuggat/putsat bort lite päls i ansiktet på mammamus?

Stronghold kan dock ev fixa problemet om det nu skulle vara skabbkvalsterangrepp.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TeeWeed
2014-03-29 13:00
#25

#24 Nej, Teeweed (alltså sista dottern) dog förra veckan 😕

Hmm, ja vi får hoppas!

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

DjurEbba
2014-03-29 15:11
#26

Hon ser dräktig ut…

Grodan
2014-03-29 16:05
#27

#25 Men vad tusan… jäklar… har jag missat det?

*tröstkram* ❤️

Förstår att det måste vara slitsamt för dig. Jag vet hur jobbigt det är att förlora sina små vänner.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
TeeWeed
2014-03-29 21:44
#28

#26 ja det tycker jag med, hehe. Men hon kan omöjligt vara det för i dag är det 23 dagar sedan hon var med en hane :) #27 ja då har du nog missat det. Tack ♥ ja en etter en.. Teeweed var dock den allra värsta då det liksom var min egna och absolut favorit ;( kan tänka mig att du vet♥

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Grodan
2014-03-30 17:57
#29

#28 Jätteskönt att du slipper oroa dig för en muskull.

Trist att mammamusa ska behöva bo ensam, men det kan också vara bra för henne att få all den uppmärksamheten. Hon verkar vara en aktiv och sällskaplig musa.

Min första mus var också en albino shorthair hona. Hon bodde ensam, mot bättre vetande. Otroligt tam och snäll. Det var 1983… Athena hette hon. Jag fick henne av ales😃Hon blev ca 1½ år. Fick juvertumör. Det var stor sorg i huset då.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TeeWeed
2014-03-30 19:29
#30

#29 Ja, ett problem ute av världen, hoho! 

Mm, jag försöker att leka med henne när hon är uppe o går, men annars tycker jeg att hon skall få vila iom att hon inte är helt frisk. Jag kom på en fråga förresten; kan mössen blir smittade utav oss när vi är förkylda?

Hon lät som en mysig mus <3 Synd hon fick tumör, kan tro det ble smärtsamt ja :(

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Grodan
2014-03-30 22:17
#31

#30 Men hon ser rätt kry ut på foton du tagit i a f. Inte som att hon har 3½ tass i graven. Faktiskt inte! Och eftersom hon är ensam behöver du vara hennes sällskap en stund varje dag.

Nej, jag tror inte att möss kan bli smittade av oss när vi är förkylda. Jag har aldrig sett några bevis till det och ej heller anledning att tro att så är fallet.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TeeWeed
2014-03-30 22:27
#32

Ja i går var hon jättepigg och fin! I dag är hon lite tillbaka till det vanliga.. 

Okej, jag har varit kronisk halvvägs förkyld i några månader, och iom att hon också går å fnyser och nyser ibland så tänkte jag kanske det var mitt fel :)

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Grodan
2014-03-30 22:34
#33

#32 Ok. Ja, men jag tycker att det kan vara lite så med dem. Ena dagen upp andra dagen ner. Speciellt de här lite krassliga. När man ser att det är en neråtdag så gör man massa saker - ger dem lite mer bäddmaterial, värme, sticker till dem extra gott osv - vilket kan leda till att de nästa dag har en uppåtdag…😉

Nejdå, så behöver du inte tro, tänka eller känna ang förkylning. Jag nästan hävdar att det är omöjligt… men jag har inget på fötterna när jag säger det (inte ens tofflor…)…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TeeWeed
2014-03-31 00:01
#34

#33 haha ja det kanske beror på oss och vad vi gör med de då och då. And Indica så blir jag jätteglad och gör ännu mer med henne när hon verkar orka, men när hon är i dom här lata dagarna så gör jag inte lika mycket.. Jag kanske skall börja göra lika mycket varje dag oavsett om hon verkar trött eller inte :)

Okej bra. Hihi jag väljer att tro dig ändå!😃

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Annons:
Upp till toppen
Annons: