Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 723 ggr
thenewbreed
3/12/14, 10:44 PM

Sjuk mus? Andas fort

En av mina möss andas väldigt snabbt, ser ut som om hon är jätteandfådd och pälsen ser inte bra ut. Åh jag vet inte vad det kan vara alls, vad ska jag göra? är det veterinären som gäller imorgon bitti?

finns det något jag kan göra? 

Vad kan det vara?

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
KickiG
3/12/14, 10:46 PM
#1

Har du sett om hon äter och dricker? Försök ge hälsosam mat åt henne. Jag skulle ta henne till veterinären i alla fall.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

thenewbreed
3/12/14, 10:49 PM
#2

#1 äter och dricker gör hon. Hon ser väldigt obekymrad ut.. ja förutom den snabba andningen. Men hon klättrar och har sig. Men ja det kanske vore bäst, att åka in. Ska se om jag hittar någon extra hälsosam färskmat till dem allihopa medans jag ändå ska upp och röra på mig lite!

Medarbetare på bildredigering! :)

thenewbreed
3/12/14, 10:57 PM
#3

lyfte upp henne och kände på henne lite, lyssnade på andningen. Det låter inte från henne när hon andas men hon har blivit betydligt tunnare än sist jag höll i henne. Så något fel är det ju.

Blir nog veterinären imorgon i vilket fall. Stackaren <3

Alla andra möss är helt opåverkade. Fin päls, helt ok/bra hull och stora klara nyfikna ögon. Alla äter och dricker. Men alla får nog hänga med till veterinären i alla fall. Som stöd och liten snabb genomgång av vetten ifall hen tycker det behövs!

Medarbetare på bildredigering! :)

Grodan
3/12/14, 11:55 PM
#4

Ändrade rubriken.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
3/13/14, 12:28 AM
#5

Det kan ju vara början till Rossel, att hon har en luftrörsinfektion eller lunginflammation, så ja, veterinär kan vara bra.

Är det något i miljön du kan förändra? Vad har du för bottenströ? Vad ger du för mat? Fundera…

Har du nyligen satt ihop möss från olika ställen med olika bakterieflora? Om det är så kanske det kan hjälpa din musa lite att flytta från dem…

Jag tror mest på matning. Om man inte kan få tag i en exeptionellt bra veterinär. Att mata på duktigt med superbra mat. Det tror jag på och jag har botat flera sjuka möss genom att ge dem daglig röra av extra nyttig mat innehållande omegafetter, b-vitaminer, e-vitamin, zelen, zink, betaglukan, antioxidanter mm.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

thenewbreed
3/13/14, 8:30 AM
#6

#5 Tid är bokat så ska dit halv tio, alla möss ska med! Även fast hhon är den enda med symptom. Om Rossel är påväg.. borde inte alla möss vara påverkade? eller tänker jag knasigt nu?

Jag använder toalett som strö för min egna allerginäsa som reagerar när det blir alldeles för dammigt och luktar för starkt. Det är ju öven miljövänligt o så. Maten har jag bett om hjälp tidigare med men det blev inte så mycket med det. Jag har försökt fixa maten själv men är inte helt hundra på om den är superbra men den borde vara helt ok. Färskmat får de så ofta som möjligt och så varierat som möjligt.

Jag gav de välling imorse innan jag åkte till skolan så hon kan slurpa i sig lite mat istället för att gnaga om det är jobbigt. Hon har nämligen slutat äta och ser väldigt insjunken ut :((( <3

Nya djur finns det inte här i vårt hus, ingenting har ändrats så vitt jag vet. Varken i miljö inuti buren eller utanför. 

Jag ska se till och skriva ner lite saker som jag kan göra en röra med som jag kan köpa efter besöket hos veterinären. Några förslag? Veterinären borde väl ge mig någonting med, har hört talas om critical care som kan vara bra? det får man väl hos vetten? Vet inte så mycket faktiskt, bara spånar lite.

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
KickiG
3/13/14, 8:44 AM
#7

Grodan har tidigare rekommenderat Recovalescent dog eller cat i någon tråd, men den har jag aldrig testat. Jordnötssmör, lax, ärtor, spenat, broccoli är alla hälsosamma. Jag matar just nu min sjuka mus (alla i buren får det alltså) med en gegga som består av spenat, ärter, vitaminberikad fullkornsvälling och havrekli. Till det får de även lax eller jordnötssmör och kanske lite blåbär eller något annat gott jag råkar ha.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

thenewbreed
3/13/14, 9:00 AM
#8

#7 okej det låter superbra! Självklart ska alla mössen få äta. Det är ju bara bra om de kan få nyttig mat och förhindra att samma sak händer igen.

Medarbetare på bildredigering! :)

Grodan
3/13/14, 10:42 AM
#9

#6 Ah, just.

Kolla tänderna är min första tanke när mössen inte äter.

Nu är du i a f hos vet och vi får snart höra hur det gick.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

thenewbreed
3/13/14, 10:44 AM
#10

#9 hon trodde det var någon lunginflammation så vi skulle behandla som det och hoppas att det blev bättre. Så fick både antibiotika och antiinflammatoriskt med mig hem. Köpte även med mig critical care hem.

Medarbetare på bildredigering! :)

Grodan
3/13/14, 10:58 AM
#11

#10 Hoppas det funkar. Håller en tumme hårt för dig och musan!❤️

Critical care - av oxbow?

Det är som typ välling…?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

thenewbreed
3/13/14, 11:07 AM
#12

#11 tack! Jag med! 

Jaa, jag vet inte, har aldrig använt det förut ;o

Medarbetare på bildredigering! :)

Grodan
3/13/14, 11:10 AM
#13

#12 Det är som vitaminpasta, reconvalescent dog mm.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
thenewbreed
3/13/14, 11:29 AM
#14

#13 åh okej, har hört talas om det med men aldrig använt det själv!

Medarbetare på bildredigering! :)

thenewbreed
3/17/14, 8:04 PM
#15

Update: 

Vet-besöket gick på 950 spänn. Både jag och mamma ser små små förändringar i beteende och mående hela tiden och ikväll så orkade hon faktiskt kämpa emot sprutan med medicin i. Men hon är fortfarande väldigt svag och mager och behöver vila ganska fort efter att ha kämpat emot. Matlusten är inte hundra så jag blir glad vad hon än äter men försöker för ett mesta bara erbjuda nyttig mat. men tycker hon kan få unna sig ett solrosfrö då och då efter att ha fått i sig medicin. 

Kompisarna hjälper till att hålla henne varm och putsar henne när hon själv inte orkar. Andningen är fortfarande dålig, hon klickar lite ibland, speciellt efter en fajt mot sprutan men annars är hon tyst när hon andas. 

Håller tummarna för en frisk mus snart <3

Medarbetare på bildredigering! :)

ellapella01
3/17/14, 8:39 PM
#16

neej. NU får vi bara hålla alla fingrar och tår och alla hårstrån på hela kroppen. Hoppas det går bra! ❤️😍😭🤔

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

KickiG
3/18/14, 6:03 AM
#17

#15 Jag tycker du gott kan ge henne solrosfrön. Och jordnötssmör, avocado och lax. FET mat. Gärna mat som man inte behöver tugga så mycket, inte behöver jobba för att få i sig. Din lilla tuffa tös som kämpar så tappert behöver all energi och kraft hon kan få, och det finns i sådant som t ex jordnötssmör och fet fisk.

Håller tummarna för att det går bra!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

thenewbreed
3/18/14, 8:44 AM
#18

#17 precis!

Men nu imorse gav hon upp. Hon rör sig inte men andas fortfarande. Hon är som en hal ål i kroppen. vi bestämde oss för att åka och avliva henne men den närmaste kliniken ville ha 1300 kr för att vi skulle komma in akut och det är ju helt galet.

Så nu ligger hon i en Transportbur och väntar in döden. Fy fan vad jag är arg på vet-kliniken, och jag är arg för att hon behöver dö plågsamt och ensam då alla andra möss är lite för hårdhänta. Och jag känner skuld för att jag inte kan betala 1300 för en avlivning, att jag inte vill betala så mycket för att mitt djur ska få dö. 

Hon har massor av mat och vatten runt sig IFALL ATT hon skulle piggna till men jag tvivlar. Hon ligger på en skön handduk med papper över sig. Nu får man hoppas på det bästa, att hon piggnar till eller dör utan att lida alldeles för mycket. Suck. 

Arg arg, ledsen och besviken.

Medarbetare på bildredigering! :)

thenewbreed
3/18/14, 11:20 AM
#19

update igen:

Innan jag drog till skolan kollade jag till henne och hon såg ut som igår. Fortfarande sjuk men liksom piggare. Hon hade flyttat sig till matskålen men hon är sååå svag. Jag har lite mer hopp nu så jag tog upp henne i handen, kände och klappade lite på henne, försökte likna så som de andra mössen gör när de tvättar henne. sen la jag ner henne igen, inte alls vinglig som imorse. Men hon hade det jobbigt att röra sig märkte jag. Det tog mycket kraft. Jag hade typ två minuter på mig innan jag behövde springa till bussen så jag tvingade i henne critical care som jag tror hon svalde och så slängde jag ner gurka och lite saker jag kunde hitta i kylskåpet. Även en pytteliten skål med välling om hon inte ville knapra på den hårda maten.  Även vattenskål finns. 

Jag ska på studiebesök så kommer hem senare i eftermiddag tyvärr men då får vi se om det blivit bättre eller ej.

tänkte att jag bokar en avlivningstid till imorgon så jag slipper betala akut-tids-pengar ifall att det blir avlivning imorgon. Är det så att hon skulle bli bättre så kan man ju alltid avboka tiden. 

Så svårt och veta när man ska släppa taget och när man ska fortsätta kämpa. Man vill ju ha kvar sitt djur men man vill ju inte att det ska lida heller. 

När tycker ni man ska låta henne gå? 

Hon har blivit avskild från flocken nu iallafall. Och bor nu i min lilla Transportbur och hon står uppe i köket istället för nere i mitt rum där det är massor av djur. Tänkte att hon kanske blir stressad om det låter och rör på sig mycket. Uppe i köket är det tyst och ljust och där får hon vara i fred och äta och vila.

Medarbetare på bildredigering! :)

[Iyen]
3/18/14, 3:47 PM
#20

#19
För att svara på din fråga "När tycker ni man ska låta henne gå?" så tycker jag att du inte borde låta henne vänta en sekund till.

Annons:
thenewbreed
3/18/14, 6:02 PM
#21

Update: 

Kom hem till en väldigt pigg mus, kontaktsökande och hade stökat ner hela transportburen. fick i henne critical care men råkade dock spilla lite vatten på henne (dumma mig) så jag fick torka henne och hålla henne varm. Kämpa emot hade hon mycket kraft till när jag skulle ge henne critical care.

När jag höll i henne var det upp och utforska och hon hittade en bra plats i min nacke under allt hår.

tänker dock fortfarande boka tid till vetten imorgon bitti.

Medarbetare på bildredigering! :)

ajanki
3/18/14, 6:27 PM
#22

Vad skönt att höra att hon var piggare i dag.

Upp till toppen
Annons: