Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1338 ggr
Emelie
2014-03-25 11:50

Öppen bur, risk för nedramling?

Jag ska imorgon köpa ett gäng Samla-lådor på IKEA som jag ska göra till öppna burar (ska följa denna artikel). 

Det jag undrar är hur stor risk det är för möss att faktiskt vara lite väl modiga, tappa greppet och ramla ner utanför buren? Jag ska nämligen låta burarna stå på en hylla som är ungefär lika höga som jag, 1.67 cm, och om det finns minsta risk att mössen ramlar ner så kommer jag givetvis inte låta burarna stå där uppe. Iallafall inte öppna burar!

Någon erfaren som vet? 🙂

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Annons:
Em_
2014-03-25 12:02
#1

Jag hade en liknande låda med ventilerat lock. Hade inte skurit någon öppning på sidan men mössen kunde klättra upp till locket. Lådan stod på golvet. En kväll markerar hunden att det är något under sängen. En av mössen hade lyckats klämma sig i genom en liten glipa i locket och hoppat eller trillat ner på golvet! Så omöjligt är det inte.


Minoth
2014-03-25 12:46
#2

#1 det är så individuellt vilka möss man har. Vissa möss är riktiga rymmarmöss. Men rent generellt funkar de att ha öppnaburar för de flesta möss. 

en kant uppe på en låda är ofta lite rundad och hal så de har inget grepp där och kan ramla. 
på öppna burar skär man ut en fyrkant på framsidan av lådan. De har bra grepp på den tunna kanten och det gör att det är väldigt svårt att ramla. Möss kan inte avgöra höjd så de undviker att hoppa om de inte vet hur högt det är :) Jag har aldrig haft möss som rymt ur öppna burar

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
2014-03-25 17:19
#3

Jag tror att det vanligaste är att de ramlar ut. Detta kan man förebygga genom att sätta tygbitar på kanterna a la galenidjur och ales


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emelie
2014-03-25 17:55
#4

Jag ska med andra ord inte ha mössen på en hylla högt upp då de riskerar att bryta en massa ben i hela kroppen, hua! 😕

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Sync
2014-03-25 17:55
#5

Jag sätter också tyg på kanterna. Dock har jag en bur som är en ica-låda som inte har lock på. Ingen av mössen där i är intresserade i att ens kolla ut men en av dem hoppar alltid upp på kanten och springer fram till mig. Hon har gjort sådär i 8 månader snart och hon har aldrig ramlat. Uppmuntrar dock att sätta någon försäkring graj på kanten ändå.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

ariama
2014-04-07 12:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Sent omsider dyker jag upp här.

Öppna burar. Jag har bara sådana. Jag vet inte när jag hade en "stängd" bur senast.

Dock finns det vissa saker man måste tänka på (förutom att man förstås inte kan ha katt eller hund då).

Kanten utåt måste vara en kant som musen får bra grepp om! Breda, rundade, hala kanter är inte säkra. Kanten på ett vanligt bord, är inte helt säkert alla gånger. 

Åtminstone mina möss hoppar ALDRIG! (de aktar sig även för bordskanter)

Nerviga eller "halvvilda" möss kan hoppa, eller låta sig "ramla ner" genom att hänga ut och släppa taget. Men jag tror inte att det gäller en enda uppfödar-uppfödd mus!

Visserligen kan en tammus hänga ut över kanten, nästan i en enda tå kan det se ut som, och "folk" som ser kan bli jättenervösa, haha. Men musen hivar upp sig igen, enkelt och smidigt. Det är starka och smidiga djur!!

Mössen AVSKYR att ramla, att hoppa rakt ut i det blå, att inte veta var de hamnar - och de ser väldigt dåligt på långt avstånd.

De öppna burar du hänvisar till i länken, törs jag påstå är 99,9% säkra. Jag föder till och med upp ungar i sådana öppna burar!! Inte en enda unge har fallit ut! (Fast det tog tid innan jag vågade prova).

Ett öppet akvarium är vanskligare i så fall, för ungar och ungmöss alltså. För de springer på kanten allihopa, möts, trängs, knuffas, och hoppsan, ramlar, när de ska förbi varandra åt olika håll. För vuxna möss är även en akvariekant säker.

Möss är MÄSTARE på att hålla sig fast. Du kan i stort sett ha en mus i din öppna handflata, och vända handen upp och ner, och musen klänger sig fast! Den riktigt suger tag med undersidan av tassarna, samt tår och klor. De har nästan "klister" under fötterna!! Så är också vilda möss kända för att kunna klättra och ta sig fram i stort sett var som helst!

På fotot är Aura, en av mina första möss för 7 - 8 år sedan. (Dominant Yellow, satin) Hon var lite "vild" 😃 med mina dags-mått mätt. Såhär håller inte mina möss på idag.

Men Aura ramlade ALDRIG ut! Och hon hoppade heller aldrig. Det ser vanskligt ut, men hon håvade in sig så fint igen, utan minsta problem.

Annons:
ariama
2014-04-07 12:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Så här ser några av mina hanburar ut, fotade idag. Det är även sådana här "burar" jag kan föda upp möss i, både ungar och ungmöss. De är inte ens intresserade av att klänga på kanten, även om de "luktar utåt" ibland.

Hanmössen älskar att kika ut och lukta, och kolla läget i resten av musrummet. Jag är säker på att det är en stor "berikning" för dem. De vet om att det bor en hel muskoloni, uppdelade på olika "revir" i deras rum. 😃

ariama
2014-04-07 12:54
#8

Förslag: Prova att ha dem i dina öppna burar i några veckor, på någon plats som inte är så högt uppe! Du kommer ganska snart att märka att det inte är några problem, och så kan du flytta upp dem dit du tänkt från början.

Vill lägga till, att med "rundade kanter" menar jag även dessa IKEA-lådors överkant! Jag har alltid lock över!! För därifrån halkar de lätt ner, där finns inget att få grepp om.

Men de utskurna kanterna fungerar alldeles utmärkt för mössen!!

Emelie
2014-04-07 13:15
#9

Tack för ditt långa svar! Jag körde en riktig chansning och har redan från första dagen med mina möss öppna burar och ingen har ramlat ut ännu iallafall! 😉Nu har det ju bara gått cirka ett dygn än så länge, men det känns som att de kommer stanna i sina burar.

Hanen är lite våghalsig och gör som Aura på din bild, men flickorna är försiktigare och klättar inte runt på burkanten.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

ariama
2014-04-07 13:26
#10

Bara du har bra avstånd mellan dina honor och hanen så …

Om du visste vad möss kan "hoppa" i nattens mörker. Åt båda håll, och se väldigt oskyldiga ut efteråt. Kärlek kan få (även 😛 ) en mus att överträffa sig själv!! 

…Och så växer det en liten mage … och så ploppar det ut små ungar …  (har själv varit med om det, i början av min "karriär").

Emelie
2014-04-07 13:48
#11

#10 Burarna står du faktiskt bredvid varandra, men jag förstår inte riktigt hur de skulle kunna hoppa in till varandra haha. Det är väl isåfall om någon av dem kastar sig rakt åt sidan och slänger in ett litet ben i den andra burens öppning och därefter häver sig upp! 😛

Det känns som att jag bör ställa dem en bit ifrån varandra för säkerhetsskull iallafall, så det inte blir oönskade bebisar. Lite fel om de parar sig innan jag vet om de är lämpliga till avel eller inte.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Littlem
2014-04-07 17:28
#12

#7 Gillade dessa lådor! Lagom höga och rätt långa sidor på alla sidor. Var har du köpt dem?  Många är de smalare nertill numera.

har detta plan botten?  Eller är det som "spår" på sidorna som det är på tex hammarplast?

ariama
2014-04-07 18:58
#13

Ja, oj, var har jag köpt dem? Det är ju inte ikealådor i alla fall. Tror de finns på ÖB. Eller kanske Bauhaus? Eventuellt City Gross, men nää. Det bör vara ÖB. (eller Bauhaus) (nää, det måste vara ÖB … ) De är både billiga och bra. Slät botten, lagom storlek. Hur menar du med spår på sidorna? Kortsidorna har en inbuktning som gör att bottenytan inte är fyrkantig, men den är slät. Inga spår/diken eller upphöjningar (t.ex. för hjul under), utan bara slät botten. Kan titta när jag handlar på Bromma Blocks nästa gång, de finns i någon av butikerna där.

Annons:
Littlem
2014-04-07 22:38
#14

Ok :)
Ja hammarplast har ju som nedsänkningar längs långsidorna så det blir som en lång "skåra".

Ska kika på Ö&B nästa gång jag är där :)

ariama
2014-04-08 08:39
#15

Vill förtydliga, när jag i ett inlägg säger att möss inte hoppar ut ur öppna burar, och i ett annat säger att de kan hoppa (in till varandra). Tammöss hoppar INTE rakt ut i det blå, när de inte vet var de hamnar. Det avskyr de!! MEN, möss har mycket bra luktsinne. Jag vill säga att lukten är för mössen vad ögonen är för människor! Och då särskilt när det gäller att "identifiera" andra möss! Så de vet nog mycket väl, med luktens hjälp, vem som finns i buren intill, vilken status denna har (ålder, kön, var i reproduktions-cykeln (löper, dräktig, har ungar, osv), osv. Jag tror till och med att musen med luktens hjälp kan avgöra avståndet. Och VIPS så hoppar de, om längtan blir för stor! Även honor kan ibland - vid speciella tillfällen - hoppa in till varandra.

L8sson
2014-04-09 10:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag har haft öppna burar länge. Har aldrig varit med att någon har ramlat ut. De håller sig i burarna. Då har jag burar som står längre upp än min egna längd. :)

Emelie
2014-04-09 22:21
#17

#16 Vilken underbar bild! 😍 Där sitter de så fint på rad.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Emelie
2014-04-09 22:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Det fungerar finfint med burarna här också som tur är. Här har vi mina (än så länge två) burar. Tjejerna bor till höger och hanen till vänster :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Littlem
2014-04-09 22:49
#19

Fint de har de :)
Jag har inga direkta öppna buar (tur de nu med råttorna) men har många gamla dunor somblivit söndergnagda av tidigare inneboende hamstrar o dyl (minus med begagnat ;) ). Men mina möss rymmer inte ur dem, de kan stick ut huvet o hälsa på mig när jag går förbi men de smiter aldrig därifrån.

Upp till toppen
Annons: