Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1096 ggr
DjurEbba
2014-03-29 09:21

Ganska bra nyhet!

Hej! jag har inte varit inne på länge nu men nu kommer en ny nyhet!

Jag har berättat om min kanin Enzo som gillar att bitas va?

Okej, nu kommer nyheten… Jag har visat mamma mus klipp på youtube och hon har ställt om sej lite. om vi får Enzo lite tamare så ska jag få skaffa en tammus!

Har ni några tips på hur man får en kanin tamare?

Skulle betyda mycket om ni hade några tips till mig<3<3<3<3

Puss /DjurEbba

Annons:
Grodan
2014-03-29 11:29
#1

Vad kul att du fått din mor lite vänligare inställd mot möss!😃

Vad gäller kaninen så tyvärr, det är mkt länge sedan jag hade kanin och jag gillade om de var tama. Otama behöll jag inte. Dock tror jag att du får bäst tips och hjälp på kanin-ifokus.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emelie
2014-03-29 22:31
#2

Umgås mycket med Enzo på hans villkor, träng dig inte på utan låt honom komma till dig!

Mitt bästa tips är att bara sitta utanför buren och hålla på med någonting samtidigt, t.ex. sitta vid datorn. Låt buren stå öppen så Enzo kan hoppa in och ut som han vill. Ha gärna lite godsaker som du vet att han gillar runt eller på dig, gärna så att han får plocka godsaker direkt från ditt knä och så vidare. Detta kan göra att han förknippar att komma till dig med godsaker! 🙂

Kaniner är nyfikna djur, så han kommer garanterat att komma fram till dig när du suttit där på golvet ett tag (du kan få vänta ett bra tag om du har otur). När han väl kommer till dig så låtsas inte om att han finns, utan fortsätt med det du gör och få det att verka som att det är den naturligaste saken i världen att du sitter på golvet med datorn. 

Han kommer absolut inte bli tam på en eller två dagar, kanske inte heller en vecka, men om du ger det tid och upprepar det här flera gånger i veckan eller varje dag kommer han garanterat att bli tamare och tamare i samband med att han börjar lita på dig mer då han ser att du inte är farlig. 

Jag sitter faktiskt själv nu på golvet med min dator och väntar på att min nya kanin som flyttade till mig idag ska våga hoppa ut ur buren när jag sitter här! 😃

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

DjurEbba
2014-03-30 18:43
#3

åh, tack Emelie<3  jätte bra tips och idag var vi på Arken Zoo för att få tips på hur man kan få honom lite tamare och de säger samma sak.

På Arken Zoo höll vi också i en tammus och min mamma blev lite kär<3

Så just nu sitter jag på golvet med Enzo som leker med mina fötter!

Så då är det bara träning, träning, träning och lite hålla tummarna på att det snart blir en förändring

TACK FÖR TIPSET #2

Emelie
2014-03-30 20:01
#4

#3 Ja verkligen bara upprepa samma sak tills han förstår att du ju inte alls är farlig! Troligtvis går det ganska fort 😃 Vad är han för ras?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Grodan
2014-03-30 22:25
#5

#3 Vad intressant att din mor nu ändrat uppfattning helt. Vad hände? Jag menar möss var ju "tråkiga"…? Har några filmer verkligen gjort att hon ändrat inställning helt?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2014-03-30 22:52
#6

#5 Grodis får plocka fram glasögonen 🤓 #3 skrev ju att de även varit till Arken Zoo och hälsat på en mus där. 🙂

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Grodan
2014-03-30 22:56
#7

#6 Jag läste det. Men steget från att möss är tråkiga till att hålla i en mus i en zooaffär är ganska stort… räckte det verkligen med youtubefilmer?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2014-03-31 07:22
#8

Tja… Som jag förstod det så verkar ju djurintresset ha funnits där redan från början. Det var nog bara det att hon tyckte att just möss verkar vara tråkiga. Möss framstår ju faktiskt som rätt tråkiga djur. Fråga vilken medelsvensson som helst vad man kan göra med möss och dom flesta skulle nog inte komma på något vettigt. Men har man intresset för djur så är det nog inte svårt att ändra uppfattning om ett specifikt djur, som t.ex. möss = tråkiga, om man får motsatsen bevisad. (Det är nog svårare att övertyga någon som faktiskt inte har något större djurintresse.)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

DjurEbba
2014-03-31 15:09
#9

#4 han är en dvärgvädur<3

Det har redan blivit en STOOR förändring med honom, han har nästan slutat sprattla helt! Jag vet inte alls vad som har hänt, från att ha bitas till att bara sitta i famnen och se nöjd ut.

Såg att på Arken Zoo i Mirum (Norrköping) har mushonan fått 8 små söta bebisar<3 kanske ska bli två av dem som ska följa med mig hem… Kanske det!?

Lamina
2014-03-31 15:51
#10

#9 Nu kommer jag vara lite tråkig. Men jag tycker inte du ska köpa dom mössen. Köp från en seriös uppfödare istället. Då får du möss som avlade med tanke på temperament och hälsa. Till skillnad från djuren på djuraffären som föds upp för att tjäna pengar. Där tas ingen hänsyn till om mössen är friska, snälla och tama. För övrigt så ska kunder, enligt lag, inte ha tillgång till utrymmen där man föder upp djur. Honorna måste ha lugn och ro när dom tar hand om sina ungar. Dom ska inte vistas ute i butik.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2014-03-31 15:59
#11

#10 Äh, jag vet inte. Om hon kan gå till zoobutiken och pilla på ungarna varje dag och ha första tjing på några systrar så kan jag tänka mig att det kan bli bra.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

DjurEbba
2014-03-31 17:56
#12

Jag vet ingen seriös uppfödare i Östergötland…

Så jag kan bara hitta tammöss på Arken Zoo…

lollynonna
2014-03-31 21:05
#13

#12 skulle du inte skaffa gerbiler nyss?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
Pyretstylee
2014-03-31 21:47
#14

#12 Maya finns. Dock i Motala men det är en timme från Norrköping och annars brukar transport kunna lösa sig. Jag pendlar däremellan ett par gånger i månaden. Kan verkligen rekommendera möss från Maya. LittleM heter hon här på iFokus.

Http://minfyrbenta.wordpress.com

Grodan
2014-03-31 23:04
#15

Ja, jag med #14 Littlem är rar och hennes möss välskötta och trevliga


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: