Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 573 ggr
Chronize
3/29/14, 4:07 PM

När blir honor tama?

Hej, allihop!

Jag och min sambo köpte våra mustjejer Vera och Minna för ca 2 månader sen. Vi har tillbringat ca 1 timma per dag med de, utspritt under dagen, sedan de kom. Vi har "lockat" med godsaker på fingertopparna mm för att de ska vilja komma fram. De bor i ett stort terrarie med MASSOR med gömställen, så att de kan känna sig trygga. Vi har aldrig jagat de eller tvingat oss på de, men de är fortfarande väldigt skygga. De "attackerar" dock inte längre våra fingrar men de vill inte komma fram och vara sociala. Vi vill så gärna ta upp de i handen för att kela, men tjejerna verkar ha en annan åsikt.. Minna var dock och klättrade på min sambos tröjärm idag då vi flyttade de till transportburen medans jag städade terrariet, men det är väl all framgång som gjorts. I transportburen är de nyfiknare än annars och de har slutat attackera. Dock gillar Vera att bita på mina naglar, något jag inte uppskattar så värst… Hehe 😛 Men min fråga är: Hur lång tid kommer det ta ungefär innan de har lärt sig lita på oss? Kommer de plötsligt "bestämma sig över en natt" att vi är ofarliga eller kommer det ta ett halvår innan de ens kan sitta i handen?

Annons:
Aristomus
3/29/14, 4:18 PM
#1

Hej! Vad jag förstått av andra här på mus iFokus så kan det stora terrariet vara ett problem i att få dem tama. Det du beskriver om många gömställen och den stora ytan kan öka flyktbeteendet. Kanske därför som de är mer sociala i den mindre transportburen; de har ingenstans att fly och ytan stärker inte det beteendet. Ni blir helt enkelt mer intressanta. Så till en början är det kanske bättre om de har en mindre yta och sedan kan de få flytta till större när de vant sig vid er :)

Grodan
3/29/14, 4:28 PM
#2

Jadu, det är en svår fråga. Vad är det för musdamer du har? Hur är de uppfödda?

Halva tamheten sitter mycket i hur miljön är där de är uppfödda. Har de haft en människa som pysslat med dem från dag 1, bott centralt i ett hem med ljud och rörelser så är hälften vunnet där. Sedan har vi givetvis arv, det går inte att komma ifrån, hur är mor och far? Är de tama och sociala eller är de skygga och otama?

Sånt här bör man tänka på lite när man skaffar möss. Inte alltid, det går alltid att få möss mer eller mindre tama, genom att positivt förstärka beteenden som man vill ha, som ni redan gör.

Det kan tänkas att en stor bur med mycket gömställen och saker gör att mössen håller sig gömda, men det kan även vara i kombination att mössen ni har inte är vana eller bekväma vid/med daglig mänsklig kontakt.

Kan man ha terrariet öppet på framsidan dygnet runt så skulle jag tipsa om det. Att man när man går förbi säger hej varje gång. Kanske tar ut goda fröer ur torrfoderblandingen och matar mössen med då och då när man går förbi. Jag gör så med några av mina rassliga engelsktypade damer och det går väl sådär. De är inte tama, men de kommer om de vet att det är gott. Och jag är väl lika med gott antar jag… Inte idealiskt förhållande, men så är det med dessa damer, de finner mig som människa mkt ointressant tyvärr…

Jag tycker att ni ska fortsätta att belöna när de kommer fram, ta upp dem ofta bara för att, sätta ner dem igen och låta dem sedan gå upp själva. Ha händerna i buren mkt och gärna även ta ut dem på rastplats. Är rastplatsen lite roligare än buren blir det en belöning att ha åkt människohand från buren till rastplatsen…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Chronize
3/29/14, 8:56 PM
#3

Det är två albinotjejer köpta från en djuraffär, eftersom det inte finns några uppfödare här uppe i Norrland. De är ca 4 månader gamla, ungefär. Gissar vi på. 

Jag har absolut ingen som helst aning om hur de blivit uppfödda, vad för föräldrar de har eller något sådant. Det enda jag vet är att mannen i djuraffären som jag köpte de av (han beställde de) sa att han skulle få hem två systrar om 2 veckor. Så 2 veckor senare flyttade Minna och Vera in hos oss. 

Det kan tänkas att en stor bur med mycket gömställen och saker gör att mössen håller sig gömda, men det kan även vara i kombination att mössen ni har inte är vana eller bekväma vid/med daglig mänsklig kontakt.

Jag har märkt att även om det finns massor med gömställen så kommer det fram efter ett tag och nosar på fingrarna, kanske lägger en tass eller två på fingertopparna. De springer iväg först när man öppnar terrariet och stoppar in en hand/arm men sen kommer de fram ganska snabbt ändå. Men de vill absolut inte mysa eller stanna kvar en längre tid. Om man inte har godsaker, då 😉

Okej, tack för tipset! Vi skulle absolut kunna ha terrariet öppet eftersom varken Minna eller Vera verkar vidare "rymningsbenägna". De lyfter upp framtassarna på själva "kanten" vid glasdörrarna (skjutdörrar, eller vad man ska säga, i glas) och nosar lite men de försöker aldrig ta sig ut. Vi har testat flera gånger genom att observera de på avstånd när dörrarna varit öppna, men ibland bryr de sig inte ens. Så terrariet skulle vi kunna ha öppet utan problem. Det är väl mest mitt fel att dörrarna alltid stängs eftersom jag är så nojig att mössen ska lyckas ta sig ut och börja gnaga på kablarna till datorn eller så..

Det är planen, att vi i sommar ska bygga en rastplats utomhus (vi har planerat allt i detalj) där de ska få vara kortare stunder på kvällarna när det är lite svalare. Inomhus har vi tyvärr inte så värst mycket plats att bygga upp några rastplatser, eftersom vi bor i en rätt liten och dåligt planerad lägenhet (dumma den som ritade upp lägenheten…). Så just nu är det terrariet och transportburen däremellan som gäller.^

Ska vi ta bort lite grejer ur buren där de kan gömma sig? För att minska flyktbeteendet, tänkte jag.

Grodan
3/29/14, 9:01 PM
#4

#3 Att de kommer fram efter ett tag och nosar och lägger en tass eller två på dina fingrar är BRA!!! Jobba med det. Belöna det!

Ang öppet terrarium. Se till att skjuta terrariet över kanten på underlaget, t ex om det är ett bord eller en hylla - se till att terrariet skjuter över kanten på bordet/hyllan. Det får inte vara så att mössen kan hoppa ut och spatsera på en hylla/ett bord.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
3/29/14, 9:32 PM
#5

#3 Jag bor också ganska litet, men jag köpte en billig vaxduk som jag klippte till samma storlek som arbetsbänken vid mitt diskbord = 60 x 85 cm. Sedan har jag en låda i städskrubben bredvid där jag förvarar lite olika små leksaker som de kan klättra på eller igenom. På kvällarna, blir inte alla kvällar men några gånger i veckan, så plockar jag fram allt och låter mössen leka 30 min - 2 h. De har mat och vatten där och ett hus att vila i om de blir trötta så det går bra att ha dem där längre stunder. De går inte nära kanten av diskbänken heller, så behöver inte vara rädd att de ska trilla ner. Vaxduken slutar ca 2 cm från bänkens kant, och de brukar stanna upp där. Har inga leksaker precis vid kanten heller. Före jag hade hund hade jag mössen på vardagsrumsbordet, men vågar inte nu för där är de så lågt nere att hunden lätt kan bli lite för intresserad av dem.

Man behöver alltså inte ha några stora, fina permanenta lekplatser åt djuren. Och vaxduken har jag bara mest som skydd eftersom laminatskivan är väldigt sliten och repig och jag vill inte ha kiss och grejer i den eftersom jag a) bor på hyra och b) lagar mat där.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: