Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1016 ggr
Gnici
2014-04-02 08:04

Skabbkvalster? Hur funkar det?

Jag skrev för några dagar sedan om musan Godis som betedde sig väldigt underligt, för att sedan vara som vanligt igen. Nu har jag fått svaret tror jag🤮

Alla tre, De båda nya småflickorna Kakan och Skorpan och så Godis kliar sig alldeles förtvivlat, massor och hela tiden. Sprätter och hoppar för att det kliar i pälsen, drar sig över ansiktet med tassarna, skrapar och putsar……Ser inget på dem, men jag misstänker ju skabbkvalster.

Godis och Mumsa (som är borta) hade det på sig när jag köpte dem i maj -13 och det var på Mumsas ungar som jag upptäckte det. Var till veterinären med dem och alla blev behandlade med stronghold + att jag behandlade ytterligare en gång hemma. Bra blev dem och det har inte varit något efter det.

Vad är det som händer nu då jag sätter ihop tre stycken till synes friska och ickekliande möss, det går två veckor och så kliar de sig plötsligt galet alla tre? Varifrån kommer ohyran måntro? Jag har inte infört något nytt i buren.

Nå pratade just med vetkliniken och veterinären skulle ringa mig i morgon, hon skulle läsa på först sa sköterskan 🙂


Annons:
KickiG
2014-04-02 17:34
#1

Jag undrar om det kan ha blivit kvar skabb i t ex någon bolåda, springhjul eller liknande? Jag har en minnesbild att tvätt i 60 grader minst, eller sterilisering av allting krävs för att det inte ska bli kvar i omgivningen.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Gnici
2014-04-02 17:56
#2

# Ja det gjorde jag ju inte, eftersom veterinären sa att det inte behövdes då jag behandlade två gånger :(

Men symtomen på mössen försvann och de har inte visat några symtom fören nu då de nya flyttade in…..Har det med nedsatt immunförsvar och nya bakteriefloror att göra, eftersom de drabbas nu?


Grodan
2014-04-02 22:58
#3

Kan du inte titta på huden och i pälsen och se om du hittar något?

En strongholdkur ska absolut funka. En bör räcka. Och finstädning behövs inte. Men skabbkvalster och annan ohyra kan komma in via nya djur, kontaminerat strö, tillbehör osv.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gnici
2014-04-03 19:38
#4

#3

Kan inte se något på någon av dem, annat än att Godis (den äldre) är något "ruggig" på nosen och kliar sig väldigt med framtassarna där, men ser inga djur.
Är dock övertygad att det är ohyra, för de kliar sig helt besatt alla tre.

Tycker dock det är märkligt var det kommer ifrån. Har som sagt inget nytt i buren, som jag inte använt tidigare. Köpte en påse hö från djuraffären i höstas, som ligger i en garderob och i vintras någon gång började jag använda av det åt Godis och Mumsa, men som sagt de har inget visat förut. De nya tjejerna var i alla fall två veckor ensamma när de kom hit och inget kliande på den tiden. Inte heller Godis har kliat sig, eller Mumsa då hon levde.

Veterinären ringde mig idag och jag får hämta Stronghold i morgon på kliniken så ska jag behandla trion med varsin droppe.


Grodan
2014-04-03 20:38
#5

#4 Näe, det är svårt att veta ibland, varifrån det kommer.

Hoppas det är ohyra och att en liten dutt stronghold per musa ska lindra besvären omedelbums.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gnici
2014-04-07 14:10
#6

Musarna behandlades i fredags kväll och kliandet har lugnat ned sig betydligt tycker jag. De ska ha en behandling till om tre veckor nu då.

Funderar på det där med sanering av buren, du Grodan säger att det inte är så viktigt och det menade veterinären också och att skabbdjuren inte kan leva utanför värddjuret och behandlar man två gånger så ska det räcka, men så säger andra att det är jätteviktigt.

När jag hade skabbkvalster sist så sa ju den veterinären samma sak, att det inte behövs saneras…..Lite förvirrad


Annons:
Grodan
2014-04-07 22:11
#7

#6 Var du med mössen hos veterinär? Fastställdes någon ohyra?

Hur man ska göra med rengöring osv beror ju på vilken ohyra vi pratar om och varifrån mössen kan tänkas fått den.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gnici
2014-04-08 10:02
#8

#7

Nej jag pratade med veterinären i telefonen bara och var sen och hämtade stronghold. Hon tyckte inte jag behövde komma dit med dem, utan två behandlingar skulle ta bort ohyran och hon sa att troligtvis är det skabbkvalster eftersom det är vanligast påstod hon.

Men det jag inte begriper är varifrån de har fått det? En tanke jag har är att Godis haft något på sig som inte påverkat henne, men som överlevt i ett års tid då från när hon och min andra musa kom hit och även ungarna blev drabbade och då VAR det skabb, eftersom det togs skrapprov. Och så nu när det kom in nya möss med allt vad det innebär av bakteriefloror, omställnings "stress" ovs så har skabben brutit ut och blivit ett problem för alla tre.

Kan det vara så????


Tsunamis
2014-04-08 12:15
#9

Ariama här på forumet brukar ju säga att både mask och skabbkvalster finns i musens miljö i kontrollerad mängd och märks inte förän djuret blir nedsatt på något sätt - t ex ny burkamrat med stress & nya bakterier. 

Är ju inte omöjligt att så varit fallet här. Men annars så är det mkt vanligt att skabbkvalser kan komma in med mat & spån.

MvH  Tsunamis

ariama
2014-04-08 16:03
#10

#9. Det är så med vilda möss, och kan vara så med friska tammöss som har bra immunförsvar.

Det kan finnas en liten mängd ( = fåtal) ohyra som ej gör skada, därför att immunförsvaret faktiskt kan bekämpa skabbkvalster, liksom det kan bekämpa inälvsparasiter, bakterier och virus.

Då lever kvalstrena en tynande tillvaro och mår inte särskilt bra, förrän omständigheter förändras så värddjuren får sämre immunförsvar (t.ex. stress, sjukdom, och gamla möss samt bebisar är mer sårbara för angrepp).

Innan jag fortsätter, så vill jag säga att utsatta djur GIVETVIS ska behandlas! Dina också Gnici!! Du har gjort helt rätt. 😘

Däremot anser jag, att man inte ska behandla mot parasiter PÅ RUTIN "vare sig det behövs eller inte" dvs när djuren inte har några symtom.

Vad som händer med våra husdjur när vi tar bort ALLT vare sig det behövs eller inte, är flera saker.

  • Immunförsvaret försämras (både via avel med djur som har sämre parasit-försvar, och genom att immunförsvaret aldrig aktiveras och får "lära sig").

  • Parasiterna utvecklar resistens (och går sedan inte att behandla med de vanliga medlen).

I slutänden kan vi få fram möss som är oerhört känsliga för parasitangrepp, och inte har något eget försvar mot dem, och därmed kanske också blir riktigt sjuka!

Och vi kan som sagt få parasiter som det inte finns någon behandling för. 

Förlåt Gnici, att jag brett ut mig såhär i din tråd. Jag vet inte varifrån dina möss fått sin ohyra.

Kanske överlevde några din förra behandling (vilket de inte borde ha gjort).

Eller så har du fått in det senare, och haft ett tag, men inte märkt något därför att den angripna musen aldrig fick problem av det, dvs inga symtom, dvs immunförsvaret klarade av det.

Gnici
2014-04-08 20:23
#11

#10

Ååå jag älskar när du brer ut dig ariama, sluta aldrig med det (inte ni andra erfarna och kunniga heller, ingen nämnd, ingen glömd) ❤️

Dessvärre har jag mer problem med sjukdom och elände och kommer att lägga upp en filmsnutt på Godis om ett tag när den laddat klart 😢


Gnici
2014-04-08 20:27
#12

Opps #9

Missade ditt inlägg Tsunamis helt och såg bara ariamas, Tack för bådas information 🙂


ariama
2014-04-08 20:59
#13

#11. Tack Gnici!! ❤️

Annons:
ariama
2019-08-10 10:12
#14

En gammal tråd som jag tar upp igen, eftersom jag har kliande möss och ska behandla med Stronghold igen (6 år sedan sist och ville fräscha upp minnet),  OCH har ännu  lite mer information till det jag skrev i #10.

Nyare forskning visar ju på att låga "doser" inälvsparasiter, och även yttre parasiter, är något evolutionen lärt oss samverka med under milliontals år, och tar vi bort alla fullständigt, kan både allergier och tarmproblem och andra autoimmuna sjukdomar öka istället.
Dvs ännu ett argument för att INTE behandla på rutin, utan enbart vid behov.

Upp till toppen
Annons: