Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 637 ggr
TheCottonCandy
2014-04-03 23:29

Gammal eller sjuk?

Hej alla musfolk!

Jag har en mus som heter Freddie som är väldigt aktiv i vanliga fall och hoppar upp på burkanten så snart man öppnar buren. Men igår var jag och fixade buren på kvällen och alla var ute och springa utom Freddie som låg kvar i huset. Jag tänkte då att hon kanske bara var lite tröttare då det ibland är någon av mössen som ligger och sover fast att alla andra är ute och springa runt. Därför kollade jag bara in i huset för att se så inget var fel eftersom jag inte ville störa för mycket.

Men idag när jag var och fixade mössen var hon kvar i huset igen när alla andra var ute. Jag lockade ut henne med en rispuff och hon hoppade upp i min hand som hon brukar. Jag märkte att hennes päls var lite spretigare än vanligt, och hon rörde sig långsammare än vanligt. Men det var faktiskt det enda som var annorlunda för hon verkade inte må dåligt som så på något sätt. Hon känns varm, äter dricker osv och tyckte det var kul att springa runt på mig i mitt knä som hon brukar få göra. Men hon verkar bara tröttare/slöare och vill vara mer inne i deras hus än vanligt.

Hon föddes någon gång i februari förra året och jag undrar därför om det kan vara så att hon blivit gammal eller om ni tycker det verkar som att något är fel? Jag vet inte riktigt vilken ålder som är vanlig att möss blir gamla på och därför tänkte jag fråga er och höra om era åsikter och erfarenheter. För två dagar sedan var hon som vanligt, men möss kan väl också bli gamla väldigt plötsligt?

Tacksam för alla svar! 🌺

Annons:
ajanki
2014-04-04 07:40
#1

Det är ju alltid svårt att svara på sånt här när man inte ser och känner hur musen är:)

Jag tycker inte att 1,2 år är så gammalt att det ska synas på henne redan men ibland så kan vissa linjer bli gamla redan då. Det kan ju även vara att sjukdomen håller på att bryta ut.

Håll noga koll på henne och ge henne extra bra mat med mycket vitaminer i såsom lax, broccoli, köttfärs, ärtor m.m

TheCottonCandy
2014-04-04 12:19
#2

Okej tack för svar :) De fick lite broccoli igår, jag ska fixa lite mer nyttigt till henne idag när jag kommer hem från skolan :)

ajanki
2014-04-04 12:42
#3

Det låter bra! Håller tummarna att hon piggnar på sig🙂

TheCottonCandy
2014-04-04 18:42
#4

Hon är sämre idag. Hon äter fortfarande men har inte lika mycket aptit som vanligt och äter långsamt. De har fått broccoli, hundmat och ärtor men hon är inte så jätteförtjust i det. Någon som har tips på något som möss brukar tycka är gott, lätt att äta och nyttigt? Vi har tyvärr ingen lax eller köttfärs just nu :/

Hon rosslar också lite grann, man hör det nästan inte. Hon har alltid varit en "nysmus" eller vad man ska säga, och hon har också rosslat någon gång tidigare. 

Jag vill göra allt jag kan göra för henne själv innan veterinären. Tycker att det är onödigt att slösa tid, pengar och stressa musen hos veterinären om man ändå kan göra lika mycket själv. Tycker att veterinären tyvärr ofta bara kan konstatera samma saker som man själv kan se och sedan råda en att göra saker för musen som man redan har gjort själv..😐

Glad för alla råd och tips! 🌺

Sync
2014-04-04 18:48
#5

Vet ej om det hjälper men ta upp musen och håll denne uppe ett tag. I dina varma händer. Det kan ibland hjälpa. Har du det tillräckligt varmt i rummet?

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
TheCottonCandy
2014-04-04 19:01
#7

Tack för tipset, men har precis haft henne uppe i min tröja ett tag men det gör inte någon stor skillnad annat än hon tycker det är kul att gå runt på mig 😛

Jag skulle tro det, hon ligger också och sover hos de andra i buren och där är varmt och skönt i deras hus 🙂

Sync
2014-04-04 19:07
#8

Det är bra att låta henne få göra så mycket som möjligt utav det hon tycker är kul. Det kan hjälpa i vissa fall. Brao. :)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

ajanki
2014-04-04 22:17
#9

Gör lite god majsvälling med äggula och gräddfil i som gör den extra god och nyttig:) Går bra med bara välling om du inte har det andra hemma. Jag brukar mosa potatis och smör till mina kräsna möss och det brukar alltid gå hem!

TheCottonCandy
2014-04-05 07:26
#10

Tack så mycket för tipsen! Jag ska fixa lite välling till henne sen :)

TheCottonCandy
2014-04-06 00:10
#11

Hej igen Freddie mådde inte alls bra idag. Vi försökte få henne att äta olika saker och ge henne vätska och men hon ville inte ha något. Hon satt bara på samma ställe med halvstängda ögon, blev kall och kämpade för att andas. Så jag satt och värmde henne i lång tid i mina händer, men hon blev inte bättre :( Därför åkte vi in till djursjukhuset och vi fick tyvärr avliva henne :'( Men det var det bästa beslutet för Freddie och nu lider hon inte längre ♡ R.I.P Freddie ♥

ajanki
2014-04-06 08:43
#12

Ja, det var nog det bästa för henne.

 Vila i frid Freddie❤️

Tröstkram till dig TheCottonCandy🌺

TheCottonCandy
2014-04-06 13:15
#13

❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: