Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 587 ggr
ariama
4/11/14, 12:50 PM

Om argente och champagne-argente

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har skrivit om det förut, men tar upp ämnet igen, nu när det börjar finnas även röda möss i Sverige.

När jag gick med i SVEMUS (2006) var argente en "egen färg", typ 😉). Den var mörk och mustig, brunröd med grå underton.

Själv ville jag ha mer gula möss, och avlade champagne-argente med gul/brangul överpäls och en mer blekbeige underpäls som inte störde den gula färgen särskilt mycket. (Numera finns RY och jag har helt övergått till denna färg).

Så småningom dök det upp argente i en gul/brandgul färg, som jag inte med blotta ögat kunde skilja från champagne-argente. De var i stort sett exakt likadana. Endast en parning talade om vad det var.

Argente av idag, är (i mitt tycke, förlåt allesammans ☺️ ) en sorglig historia. Baserat på vad jag vet från de senaste åren, och även fått fram själv för något år sedan.

Inte bara att de har fått den här ljusa färgen, utan även hur det kommit in sotning (gällde mina egna argente framför allt *rodnar igen* ) som förutom den ljusa brandgula färgen även ger dem en ljus beige ryggfärg.

När jag tittar i färgtråden över argente -

http://mus.ifokus.se/discussions/4d713954b9cb4622390513f7-bildtrad-argente?discussions-1

- dominerar "ljust brandgul".

Om man ska prata färgavel, är min tanke/önskan/vilja att man inte avlar två olika färger så genotypen går samman i en fenotyp (dvs två olika färger ska inte gå samman i en).

Champagne-argente är en utmärkt variant att avla mot gul (ljusare brandgul), medan argente är en utmärkt variant som går att avla härligt mörkt brandgul, dvs med härlig rödlyster i tonen.

Fotot är ett hopklipp av en champagne-argente och en argente. Båda i satin, och vitteckande (jag tar ifrån de bilden/möss jag själv ägt)

Några fler bilder kommer.

Annons:
ariama
4/11/14, 12:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

champagne-argente-even satin.

ariama
4/11/14, 12:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Champagne-argente satin. Jag tycker (fortfarande) att champagne-argente är en sådan otroligt fin färg!

Och att argente, i sin mörkavlade form, är en lika vacker färg på sitt vis!

ariama
4/11/14, 12:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Argente satin långhår.

ariama
4/11/14, 12:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Champagne-argente igen. (satin, eftersom det är satin jag avlar på)

För er som inte vet:

Champagne-argent = rödögd cinnamon = rödögd chocolate agouti.

Argente = rödögd agouti.

😃 Lite tankar och färgavelsåsikter från amaira 😘

Upp till toppen
Annons: