Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 2444 ggr
[Tilde]
4/19/14, 6:48 PM

"Fettsvansmus"?

Hej alla!

Sambon och jag var i en djuraffär häromdagen och vi föll båda pladask för fedthalemus (översätts nog till fettsvansmus, på engelska; fat tail gerbil)! 

Bild: http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/sites/default/files/pasningsvejledninger-nye-2013/Pattedyr/Fedthalemus/TOP-Fedthalemus_Vladimir-Motycka_Licensed-mail.jpg

Är det någon här på forumet som har en sådan? I så fall vill jag gärna se hur de bor osv. 🙂 Vet att de ska bo minst två stycken och ha mycket bottenmaterial att gräva i, samt att de äter bl.a. hö och insekter.

Annons:
Galenidjur
4/19/14, 6:52 PM
#1

Oj, en sån har jag aldrig sett förr. Vad rolig den såg ut!

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

lollynonna
4/19/14, 6:56 PM
#2

köpte ni den? uppdatera hur det går!har varit lite intresserad av sånna förut:)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

CupcakeGod
4/19/14, 7:06 PM
#3

Herregud, den ser ju ut som en hamstermus :D

Btw, vilken djuraffär såg du den i?

Ska googla lite och se om jag kan hitta skötselråd för den lilla krabaten.

Edit: Den här artikeln beskriver väldigt bra hur musen ska tas hand om. http://www.egerbil.com/duprasi.html

[Tilde]
4/19/14, 7:06 PM
#4

#1 Ja! Den låg på rygg och andades konstigt så vi trodde den var döende och sa till personalen. Han petade till musen som vaknade och sprang in i ett hus. Den låg tydligen alltid och sov så 😂

#2 Nej det gjorde vi inte eftersom vi aldrig köper djur från djuraffärer. Men vi funderar på att köpa såna från en privatperson :)

lollynonna
4/19/14, 7:09 PM
#5

#4 jaha! vad bra att ni inte gör det:) hoppas att du hittar  nån privatperson då:)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[Tilde]
4/19/14, 7:10 PM
#6

#3 Haha ja de ser verkligen speciella ut! Jag hittade skötselråd på danska, kan länka dem: http://www.aber.dk/files/Dyrenes_Beskyttelse_-_Fedthalemus_-_2013-12-18.pdf

#5 Precis :) Tack! Blir nog medlem här om vi skaffar ett par 😉

Annons:
enbartmalin
4/19/14, 7:12 PM
#7

Jag har ägt en Duprasi.
Dom är inte möss, det är gerbiler.
Min var den enda i Sverige så vitt jag vet så den får du inte tag i igen.

Hälsningar Malin

lollynonna
4/19/14, 7:14 PM
#8

#7 hon bor i danmark:)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

CupcakeGod
4/19/14, 7:17 PM
#9

#6 OOHHHH Jag vill oxå ha ett par!! :D

[Tilde]
4/19/14, 7:30 PM
#10

#7 De är ganska vanliga här i Danmark 😉 och här kallas de "fedthalemus", så jag visste inte riktigt, men har läst nu att de är gerbiler :)

#9 Jag meeed! Ska bara övertala sambon helt, hihi 😃

lollynonna
4/19/14, 7:32 PM
#11

skriv gärna om det på gerbiler iFokus om du skaffar några:)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[Tilde]
4/19/14, 7:36 PM
#12

#11 Ah, visste inte att det fanns 😃 Det ska jag!

lollynonna
4/19/14, 7:41 PM
#13

#12 kul! då kommer jag garanterat att följa tråden:3

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
Grodan
4/19/14, 11:36 PM
#14

😃Även om det inte är en mus, så är det jäkligt gulligt att de kallar den för fettsvansmus, tycker jag.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
4/19/14, 11:43 PM
#15

#7 stämmer ej. Grossisten åkello i Skåne har haft dem länge vilket betyder att de teoretiskt sett kunnat finnas i djuraffärer i hela södra och mellersta Sverige. Ja att kunna beställa i alla fall, är säkert inte många affärer som velat testa att ha dem. Skulle väl gissa att de importerat dem från just Danmark.

MvH  Tsunamis

[Tilde]
4/19/14, 11:51 PM
#16

#14 Haha ja, det finns andra djur som också heter "fedthale-", exempelvis fedthalegecko. 😛

enbartmalin
4/20/14, 6:56 PM
#17

Aha, bor du i DK, ja där är dom väldigt lätta att få tag i. :)

#15 Inga grossister har haft dom hemma, dom har dom på sin lista, men inte tillgängliga. Inte dom gånger min butik velat köpa in.
Dom har väldigt mycket på sina listor som dom faktiskt inte har.

Hälsningar Malin

Tsunamis
4/20/14, 7:38 PM
#18

#17 jag har varit där och sett dem så jo de har haft dem. Lite svårt att missta dem för någonting annat också.

MvH  Tsunamis

enbartmalin
4/20/14, 8:13 PM
#19

#18 Som sagt, dom gånger min butik velat beställa in har det inte funnits tillgängligt, detta gäller många exotiska djur.
Kanske bror på att dom inte avlar dessa på samma sätt som andra gnagare då efterfrågan inte finns och det där med inte alltid finns ungar.
Det skulle i så fall vara min gissning.

Hälsningar Malin

Tsunamis
4/21/14, 12:59 AM
#20

#19 vet inte hur ofta de får ungar, känns som om det kan vara säsongsbundet. Det kan ju varit gamla avelspar också. Knepiga djur! Jirdar som beter sig som dvärghamstrar.

MvH  Tsunamis

Annons:
LisaR
4/21/14, 8:50 AM
#21

Men jisses, såna vill jag ha! någon som planerar en tripp till Danmark? får annars lura med killen på en "mini-semester" haha :D

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

[Tilde]
4/21/14, 10:29 AM
#22

#20 De kan få ungar året runt (brunstiga var 7:e dag och det tar runt 24 dagar innan ungarna föds om jag minns rätt), så normalt 3 gånger per år får de en kull på 3-6 ungar. 😃

CupcakeGod
5/15/14, 8:32 PM
#23

WE NEED AN UPDATE 😃

Ska du köpa ett par då?

[Tilde]
5/15/14, 10:04 PM
#24

#23 Hehe nja alltså jag vet inte. Vi pratar om det, men det får nog vänta ett tag. Kanske till sommaren 🙂

Grodan
5/17/14, 11:57 AM
#25

#23 lol😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tanjis
1/22/16, 4:02 AM
#26

Hej! Är det någon som har fått tag i en sån här mus nästan 2 år senare? Skulle va kul att ha

Tsunamis
1/22/16, 8:53 AM
#27

Finns i Danmark. Jag har inte rum för fler exotiska djur just nu men jag kan ta kolla om någon där har till salu och ta in i så fall.

MvH  Tsunamis

Annons:
CupcakeGod
5/23/16, 6:10 PM
#28

#26 Nope. Vill dock fortfarande ha en.

Upp till toppen
Annons: