Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1031 ggr
Fälth
2014-04-19 19:18

Sårig svans, Utstött? mobbad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.. var ett tag sen jag skrev på forumet.. fortfarande ganska ny här. och jag och min tjej gjorde en tråkig upptäckt idag.. 

Jag skulle visa våra 4 honor för några släktingar och när jag tog ut en av dom yngsta såg vi att hon (Fisen som hon heter) hade jätte sårig svans och sår på hälarna :(

Jag har läst att sår på hälarna kan komma från något visst spån, men vi kör alltid med kutterspån så de kan väl inte bero på de?

och absolut inte på att svansen är så sårig. 

Vi har som sagt 4 honor. 2 från samma kull som vi köpte först och 2 från olika. dom som är från olika kullar är någon vecka yngre. och (Fisen) med såriga hälar och sårig svans är en av dom yngre..

Vi har märkt att en av dom äldre honorna (PK heter hon) är lite dominant av sig har vi fattat det som. kan det vara så att det är hon som vill bossa runt lite eller märka revir? (om nu möss gör de) 

vi har även hört pipande på nätterna , men de har vi bara trott vart lite tjafs om någon matbit. och ibland när dom piper så låter det som att spånet flyttar på sig som att någon av dom springer iväg snabbt.

jag vet inte hur vi ska göra med henne för vi vill ju inte släppa ner fisen i buren igen om dom andra skadar henne. Jag tänkte bygga en liten bur till fisen så länge som hon får bo i tillsvidare.

Men har ni någon ide hur vi ska göra? eller lösa detta på bästa sätt?vi känner ingen som har möss eller är villig att ta hand om henne, och vi vill absolut inte avliva henne. stackarn..

Man ser inte så mycket på bilden. Men hennes svans har liksom upphöjningar och nedsänkningar som om någon har tuggat på henne.. den är också mycket torr. och några skorpor ser de ut som att det är också.

tacksam för svar

Mvh Robin & Marilyn

Annons:
musunge1
2014-04-19 23:17
#1

Jag hade nog provat att dela upp mössen i två par. De två yngsta kanske kan bo tillsammans i en annan bur? Annars vet jag inte vad man kan göra..

KickiG
2014-04-20 08:09
#2

Jag har inte riktigt heller något bra tips att komma med. Brukar ni ha mössen ute på en lekplats? Om man har dem på ett bord eller liknande så kan det vara lättare att följa med gruppdynamiken. Även om det inte alltid säger hela sanningen eftersom en lekplats kanske inte väcker samma revirbeteenden som den egna buren.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
2014-04-20 12:30
#3

Det finns ett par sjukdomar som kan drabba musens svans (och hud). Tyvärr har jag inte så mycket erfarenhet eller fakta kring dem. Det kan bero på svamp, för torr luft, ohyra och annat. Märker du att det går åt fel håll, dvs svansen torkar ut med och blir sårig så behöver du uppsöka veterinär. Det är ytterst plågsamt för en mus att ha en torr, flakig och sårig svans.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Fälth
2014-04-27 18:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack för svaren.. har nu byggt en till bur på 35x35x35 cm som Fisen och hennes kompis Lady Vader ska få bo i så får vi se om svansen blir bättre.

amandabashiri
2014-04-28 06:49
#5

#4 Ser jättemysigt ut, hoppas svansen läker nu och att det inte är svamp, som Grodan nämnde! Håller tummarna för fisen :-)

Vattnadal
2014-04-28 09:35
#6

De där otäcka fågelkvalstrena kan ge såna symptom. Då jag dömde möss minnes för nåt år sen, var den flera möss med kvalster, där det såg ut som att någon gnagt av hud på svansarna, och fötterna var lite såriga, röda och irriterade med.

Kommer dina möss från någon som importerar djur, har stor omsättning på djur, kan det vara fågelkvalster. Dessa sitter bara på djuren när de äter, och gömmer sig annars i omgivningen. Har man tur hittar man något vuxet djur som sitter i såren och äter, eller kryper i pälsen på dem.

Just kutterspån kan vara så vasst hyvlade att de skär sönder tassar. Annars brukar de tycksår jag sett på stora tunga möss när jag dömer, vara främst från toalätt, men även alflis.

Bråkar mössen kan de bita varandra på svansar, men rumpan är vanligare. Om de har gallerbur kan svans och fötter angripas av mus eller råtta på utsidan.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Grodan
2014-04-28 20:44
#7

#6 Precis.

Jag har också observerat att det inte är ovanligt att möss "barberar" sina svansar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: