Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 801 ggr
ariama
2014-04-20 08:38

Tsunamis Bushman

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bushman har blivit pappa till ett gäng 7-dagars-kryp. Mamman är en engelsk svart-even, heter Pricken. Lustig kombination kan tyckas, men jag är ute efter storlek och typ i denna parning, som på sikt även ska leda till bättre färger (i mina varianter).

Bushmans typ är förstås inget att hänga i julgranen, men hans typ är kopplad till DY-genen. DY har inte gärna bra typ. Jag räknar med att Bushmans föräldrars typ ska slå igenom när DY försvinner.

I kullen finns DY, agouti, cinnamon och så ett gäng lustigt ljusgrå varianter som jag ännu inte kan namnge. Alla svartögda.

Pricken bär på en hel del lustiga gener, nåt sånt här ser hennes genom ut vad gäller färgerna: a(t)/a  B/b  C/c(*)  D/*  E/e P/* och så bär hon på splash. Hon kan mycket väl vara blåbärare, och rödögongenen hänger väl kvar fortfarande antar jag, men kan inte veta.

Bushmans genom bör alltså vara ungefär såhär:

A(y)/A B/b C/c(*) D/* E/E P/P

Tsunami. Jag har ingen stamtavla på Bushman, bara foton på hans DY-mamma och agouti-pappa, samt info att han har en cinnamonbror.

Jag tar för givet att dina DY-importer avlas med cinnamon som grund. 

Men vad finns bakom agouti-pappan? Creme, silver-agouti? Blå?

Annons:
Tsunamis
2014-04-20 11:50
#1

Skickade inte jag den här på iFokus? En pdf fil. Kan kolla när jag sitter vid en dator igen. Tjockobert-mus! Elin fick den helt klart smalare brodern av de två. Bakom agoutin finns en sö cr men det ska inte finnas något blått vad jag vet.

MvH  Tsunamis

ariama
2014-04-21 09:50
#2

Jamen, visst! Jag hade missat den. Tack!

Jag har aldrig frågat efter stamtavlan, så jag har inte heller direkt tittat efter den,och pdf-filen var så försiktigt "ljusgrått gömd". Men nu vet jag.

Enligt stamtavlan är farmorsmor Golgotha rödögd vit. Finns det sö vit (creme)också, som inte syns i stamtavlan?

En av ungarna är nästan rent vit, medan ett par är tydligt grå. Ljust grå, inte "vanlig blå". Jag associerar direkt till blekt blågen, men vem vet. De är ju så små än, pälsen har knappt kommit igång. Återstår att se vad det blir.

Xerkses, Chester, Gologtha - var/vem kommer de från? (frågorna tar visst aldrig slut 😉 )

Tsunamis
2014-04-21 11:10
#3

Frågor ska man ha! Annars får man ingenting veta. Golgotha hade en syster som var sö cr det var henne jag tänkte på, men det stämmer att det var Golgotha som var med här istället. Kam varit PEW eller rö cr då i så fall. Trolig PEW för enligt uppfödaren pysslade inte han med rödögt (pp) bland cremarna. Xerkses var en bandad tan från djuraffärsföräldrar. Jag ägde inte honom utan han var ett avelslån. Kom på att det är ju inte alls omöjligt att han är blåbärare med tanke på okända stammen. Chester och Golgotha var holländska importer från Roxanne Baas och Henry van Raij respektive. Chester bar på RY och var ur Roxannes agouti/cinnamon/riktigt röda RY iaf (fick se pappan. Galet röd) blått skulle hon aldrig blanda in. Golgotha vet jag inte supermycket om för Henry kan sällan berätta mycket. Blått är väldigt osannolikt att det finns med här i alla fall. Tror han har en del av linjerna från Gary i England (en framgångsrik uppfödare). Grått kan ju tyda på någon c(e)- blandnings/historia också.

MvH  Tsunamis

ariama
2014-04-21 16:45
#4

Tack för alla svar!! Då kan Bushman vara RY-bärare om det vill sig så. Bra att veta, i stort sett alla mina är ju RY eller RY-bärare. Bushman är en alldeles otroligt snäll grabb! Ska bli spännande att se vad ungarna blir för färger när de vuxit till sig.

Tsunamis
2014-04-21 19:23
#5

Ja det borde jag ju faktiskt sagt att Chester bar med all rimlighet på RY (även om jag själv aldrig använde honom i RY avel) för det spelar ju en väldigt stor roll för dig som gärna vill ha koll på om det är DY eller RY, även om det finns ju olikheter dem emellan (speciellt färgen som nyfödd) så jag ber om ursäkt för att jag inte nämnt det innan!

Glad att höra att han är snäll 🙂

MvH  Tsunamis

ariama
2014-04-22 09:49
#6

Ja, han är en trevlig mus! ❤️  Och ja, det är bra att veta, men när jag vet, är det helt okej. 😃 Jag har ganska bra koll på skillnaderna mellan DY och RY, så jag skulle nog upptäckt det ändå efter en del huvudbry, om jag får RY efter honom. Men de måste vara fullt utvuxna för att jag ska vara säker. Det vill säga, förr eller senare märker jag vad det är.
Och ja, det är ju oftast skillnad redan som bebisar, men inte alltid.

En DY kan ju även vara RY-bärare, eller till och med RY, men DY dominerar, så musen är DY så fort den har en DY-gen, (vilket är allt en DY kan ha, eftersom en homozygot DY inte kan existera).

Annons:
optiMUS
2014-04-25 11:12
#7

En liten fråga bara. Hur kan musen bära Splash? Fin kille är han iaf o spännande att se vad de grå småttingarna är för nåt 😊

ariama
2014-04-25 11:24
#8

#7. Det är jag inte säker på, det är bara som jag tror, till att börja med.

Splash är ju dominant, och syns om den finns, så nä, på det viset kan det verka knäppt att hon är "bärare".

Men splash är också en gen som kräver andra gener för att uttryckas!

En fullt färgad mus syns splashen inte på, det krävs två stycken blekgener på C-lokus.

För att splash ska synas, måste musen alltså vara en nerblekt variant. Det är inte mina, så om de är splash så syns det inte. Och Prickens mamma är splash, samt att Pricken tidigare fått en kull med en "lustig lite splash-aktig" unge: http://mus.ifokus.se/discussions/52f37f3dce12c451d600144b-plira

Idag är Plira jämt färgad, men jag inbillar mig att hon både bär på en blekgen och splash, och att det var detta som "läckte igenom" en smula. (orkar inte förklara mer hur jag resonerar, för det är ganska mycket som ligger bakom mina tankar) 😃

Tsunamis
2014-04-25 11:28
#9

#7 ingen mus kan bära Splash men man brukar säga att de är bärare när de i själva verket är dolda Splash. 

en dold Splash har Splash genen men den kan inte utrycka sig i färgen för det inte är en c-blekt färg. Man kan inte se om en enfärgad mus bär på Splash annat än om man testparar den och får Splash ungar. 

Vissa rödögda färger *kan* uppvisa ett visst Splashmönster som ungar som sen bleker bort men det är överkurs 😛

MvH  Tsunamis

ariama
2014-04-25 11:30
#10

Tack för ett bra svar Tsunamis, medan jag tråcklade med ett krångligare svar. 😃

ariama
2014-04-25 11:32
#11

#9. Tsunamis! Kan du berätta för mig om den där överkursen du skriver om? Nyfiken, jag vet nämligen inte. 😃

optiMUS
2014-04-25 11:35
#12

Ja precis, jag vet ju att Splash är dominant så det va därför jag undrade. Inte hört någon använda ordet bärare till ett dominant anlag förr. Men vet ju att du är duktig o att det fanns en tanke bakom. Ok, så egentligen kan hon vara bärare av anlag som nästan hade kunnat bli Splash då.Eftersom hon ju uppenbarligen inte ärvt alla gener som tillsammans blir Splash. Bärare av nästan Splash haha? Men kan en sån här nästan Splash lämna Splash om man lyckas para med en mus som råkar bära på precis rätt blekgen? I så fall hade det, rent teoretiskt, kunna helt magiskt dyka upp Splash i kull efter föräldrar som inte är Splash. Eller åtminstone inte har fenotypen Splash. Sen vet jag ju också att möss kan överraska genom att va så dåliga Splash att man inte upptäcker att de är det med en gång. Men det är en annan sak ju.

optiMUS
2014-04-25 11:37
#13

Aha då fattar jag Tsunamis! För en novis som jag blir det förvirrande när man säger bärare om dominanta anlag hehe.

Annons:
ariama
2014-04-25 11:45
#14

Ja, jag ska inte säga så, det blir ju faktiskt fel. Tack för att du är observant, optiMus. 😘

optiMUS
2014-04-25 11:55
#15

Ska å ska… inte ert fel att jag är trög haha

ariama
2014-04-25 12:04
#16

Du är inte alls trög! Så det så. (snarare tvärtom) Men jag vill gärna vara lite mer korrekt än jag är, i alla fall ibland … ☺️

Tsunamis
2014-04-25 12:12
#17

#9 det är ju smarta biologen Roland som har påpekat det 🙂 han har avlat för Argent Cream tricolorer förr och noterade detta under tiden han höll på. Du kan hitta en summering på hans tankar o lite bilder här: 
http://www.repage7.de/member/drofi/factsnewsfun.html

Under "2011-03-09: Pinkeyed Splashed / Tricolors ?"

Vilket bland annat står:
Another interesting point in breeding splashed pinkeyed mice is the interaction between Spl/* and p/p. Normally Spl/* is visible on c-diluted mice only. The C-locus and the P-locus are very close connected on chromosome 7. This is probably the reason for some interaction between Spl/* and p/p. C/* p/p Spl/* mice show (pale) splashes on a pale fur as babies. As described above, there should no splashes be visible on a C/* mouse, since normally they are visible on a c-diluted mouse only. The p/p mouse seems to be different, if you look at the mouse with the eyes of an expert, you will notice splashes.

Ett foto på C* pp Spl möss

Man vet ju alltså inte helt på vilken kromosom Splash genen ligger annat än att den har en koppling till C-lokus och eftersom C och P lokus ligger på samma kromosom så tror han att det är anledningen till varför man kan se melerade färgerna på C* pp Spl när musen är ung.

MvH  Tsunamis

ariama
2014-04-25 12:19
#18

Åh TACK Tsunamis ❤️ ! Det där har jag hoppat över totalt från hans länk! (är ju inte särskilt intresserad av splash/tricolor, i och med att jag inte avlar på det)

Intressant!!

Grodan
2014-04-25 18:29
#19

#17 Hm… påminner om din Vattnadaltös…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2014-04-26 05:26
#20

#19 japp jag har tänkt desamma. Hanen hon är parad med har en c* gen så det lär synas i kullen om inte annat kanske jag hinner para henne med en c* c* hane för att se om det stämmer.

MvH  Tsunamis

Annons:
Upp till toppen
Annons: