Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1607 ggr
[Igorsmamma]
2014-04-29 19:15

Oerfaren! Hjälp med könsbestämning, bilder?

Hej alla kunniga människor!

Jag har ett litet problem. För nån dag sen köpte jag 4 st fodermöss - för att ha som husdjur. Jag stod inte ut med tanken på att dom skulle bli ormmat. 
4 honor är det, men nu till problemet - MINST 3 av dom är/var dräkiga, och den första honan fick sin kull redan igår. 

11 st bebisar blev det. Hittade dock 2 st döda idag, som var mindre än dom andra.. 

Nu till min fråga. Jag vill ju könsbestämma dom så tidigt som möjligt, så fort det bara går. Har googlat massor, men undrar om några uppfödare kanske kan dela med sig av bilder på skillnaden? och framförallt massor med tips på hur NI ser skillnaden - gärna så en amatör som jag förstår ;)

Just nu tycker jag att ALLA såg ut som hanar. Kan det verkligen vara så "illa"? :P Eller är det för att dom bara är 1½ dygn ännu?

Annons:
StillaSinnet
2014-04-29 20:33
#1

Varför vill du könsbestämma dem så snabbt!? Jag har tagit minst 200 kullar men kan fortfarande inte med 100% säkerhet fastställa kön så tidigt. Jag hummar och och rätt till ca 90% men jag vet en kull där det det helt tvärs om mot vad jag trodde. De jag ansåg var honor blev hanar och tvärsom :P

Däremot är det enkelt att se spenarna på honor när de har fått sitt första fjun. De är då ca 1 vecka gamla

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[Igorsmamma]
2014-04-29 21:32
#2

För att jag måste kulla hanarna, och vill göra det så tidigt som möjligt, för att dom ska vara så omedvetna om det som möjligt..

Kommer ha minst 30 ungar här inom kort, något jag inte alls hade räknat med. Och är några honor dessutom dubbelparade så blir det ÄNNU fler ungar. Jag kan inte ha kvar alla, hur gärna jag än vill :(

Hanarna kan ju dessutom inte gå ihop som vuxna, så jag känner inte att jag har något annat val.. 

Därför vill jag veta. 

När är det lättast att se då? För vad jag har läst så är det där med spenarna inte helt säkert, då alla handjur också har bröstvårtor. :/

TeeWeed
2014-04-29 23:28
#3

Jag är också amatör på det där.. men jag såg ingen skillnad när jag "höll" de i svansen, då pungen sträckte ut sig och såg exakt likadan ut som på tjejerna, dock när jag höll de i handen såg jag det direkt. Dock var mössen en månad vid detta tillfället. Tror det blir svårt att könsbestämma de så tidigt tyvärr :/

Men har inte honorna fler spenar än killarna? Det borde väl gå att räkna de, hehe.

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

StillaSinnet
2014-04-30 08:22
#4

#2 ok, jag är inte för kullning… men kulla när du ser tydligt då. det har inget med åldern att göra när du kullar. Det är först vid 4 veckor du måste skilja hanar från honor

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Vattnadal
2014-04-30 09:34
#5

Med bra syn kan man se skillnad på könen när de är ett dygn, fast det är lättare när de är några dagar, inte lika klibbiga.

Det finns Artiklar här inne med riktigt bra foton, som underlättar massor. Hanar har längre avstånd mellan kiss och bajshål, kan ha en mörk fläck mellan, kisspluppen är ofta lite större. Honor har tätare avstånd, en liten "sträng" mellan.

I detta läge kan jag hålla med att det är bra att kulla. Gör det innan de får päls, så är det lättare för dig, absolut innan de öppnar ögonen. Kanske även kulla bort några honor, och behålla de du känner att du klarar av att ha, om du skulle bli stående med alla.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Lamina
2014-04-30 13:18
#6

Användaren har avslutat sitt konto, trist nog…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
ellapella01
2014-04-30 13:21
#7

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

ellapella01
2014-04-30 13:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Mushane

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

Tsunamis
2014-04-30 13:33
#9

#6 personen läser svaren kan man ju hoppas iaf.

Artikeln länkad ovan har jättebra tydliga bilder på 3-dagars ungar. Hanarnas plupp är betydligt större och avlång. (höhö) galghumor..

MvH  Tsunamis

Igorsmamma
2014-04-30 20:33
#10

Hej alla!

Jag råkade avsluta mitt konto igår, hur jag nu fick till det?

Nu har jag iaf gjort ett nytt konto med samma namn så nu är jag tillbaka och kan ta del av er kunskap! :)

Tack för alla svar! Ni är jättehjälpsamma verkligen. 

Jag tycker alla har stor plupp, men det är väl bara mitt öga som är ovant :P Ska kika in ännu mer när sonen lagt sig så det är absolut lugn och ro.

Men, nu till nästa trista problem.. Musmamman äter sina ungar :/ från början var dom 11 st, nu är dom bara 6 kvar! 2 dog naturligt, men 3 av dom åt hon.. 

En kompis som har möss sa att det kan bli så när mamman har näringsbrist. Där dom kom ifrån fick dom bara hamburgebröd att äta, så det kan nog stämma där.. 

Nu får dom torrfoder (för hund), gnagarblandning, kött, kycklingfile, grönsaker, frukt osv osv. Har även kalk och kalciumpulver på maten, som dom slickar i sig som bara den! 
Jag känner att jag verkligen försöker ge dom så bra mat som möjligt, men känner mig så hjälplös när hon äter ungarna..

Igorsmamma
2014-04-30 20:35
#11

Hon är inte stressad heller, för hon står i ett lugnt rum ensam. Och är jättesocial verkligen! Så jag tror också det beror på näringsbrist.. 

Hoppas bara nån unge blir kvar..

StillaSinnet
2014-05-01 11:34
#12

😕Så tråkigt att hon äter upp ungarna men det är som sagt en försvarsmekanism. Det kan vara precis så om du beskriver, brist på ämnen i fodret under graviditeten så får henne till detta.
Det kan också vara att hon helt enkelt är en dåligt mamma. Vissa mammor biter alltid ihjäl många av sina små och jag vill påstå att de är för stressade i sig själva för att klara av att ta hand om en hel kull. Ibland spar de några få. Blir de bara några dagar så är de förmodligen räddade, för mammor kullar oftast inom första dygnen. 

Det finns fler anledningar till att mammor kullar. Det kan vara yttre stress. Du skrev att buren står skyddad från störningar. Jättebra! Alla tänker inte så. Det gäller att man inte är där och pillar och plockar också.
Det kan också vara andra möss i samma bur som stör och stressar. Eller att honan inte är frisk nog att ta hand om ungarna.
Eller att ungarna är sjuka på något sätt.

Jag hoppas också några blir kvar och att de är honor så du slipper bekymret med att kulla de små ❤️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Igorsmamma
2014-05-01 16:41
#13

#12

Ja fy det är jättetråkigt verkligen :( Nu har hon ätit upp ännu fler, så det är bara 4 st kvar av 11.. 
Jag tror hon är en dålig mamma. Hon är väldigt ettrig, och vill inte riktigt ta hand om sina små. Det har en annan höggravid mushona gjort tills nu, men jag var tvungen att sära på dom då den honan kommer föda vilken sekund som helst. (vill inte riskera att den som biter ihjäl även biter ihjäl dom i den andra kullen).

Men, tror ni den höggravida kan dia ungarna? Utan att ens ha fått sina egna? Tänkte mer så att det kanske bara var hennes förtjänst att ungarna ens fick mat.. Den riktiga mamman ser jag aldrig dia, men den andra ligger gärna därinne lääänge med bebisarna. 

Funderar på att flytta över honungen (bara 1 kvar, dom andra 3 är hanar) till den höggravida som går själv.. Vill ju att nån ska överleva.. Vad tror ni om det?

Mamman åt en unge senast för 2 timmar sen :(

Annons:
StillaSinnet
2014-05-01 17:07
#14

#13 ja, hon diar dem säkert. det ser du på tuttarna. Frågan är om de får mjölk alls nu… De adopterar gärna varanns ungar. Jag skule flytta lilla honan till adoptivmamman.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: