Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 515 ggr
AnonymaLiv
5/4/14, 9:40 AM

Ta kullar?

Hej, kom inte på en direkt bra rubrik men men, Jag har 1 mus hona- och jag ska köpa en eller 2 till som sällskap till henne och jag funderar på att samtidigt köpa en hane med stamtavla, Och sen kanske ta en kull på min hona (utan) och så sedan erbjuda hanen med stamtavla till andra som vill ta kull (inte sälja utan typ erbjuda parningar) Jag funderar på att gå med i en mus klubb och skaffa uppfödar nr (om man har det med möss, man har det iaf med kaniner :S) men om jag inte skulle göra kan jag då göra det ovan? Är helt ny med det här med mus avel och hur de funkar…

Annons:
StillaSinnet
5/4/14, 10:20 AM
#1

Den förening som finns är SVEMUS. Där kan man registrera sina ungar och få registreringsnummer och stamtavla på alla bebisar. Du kan även registrera dina inköpa möss som idag inte har någon stamtavla. 

Jag förslår att du inte tar kullar på honorna på en gång. Det bästa är att du har ett par möss som sällskap under en längre tid så du lär dig att läsa mössen innan du planerar parning. Sällskapsmusen har ett högt värde både här på forumet och i SVEMUS och därför uppskattas musägare som väljer bort avel under sin första tid med mössen och istället fokuserar på kontakten med sina sällskapsmöss. Det är svårt för ovana ägare att kunna läsa ytterst små tecken på mobbning i buren, sjukdom som är på gång, ohyra som inte syns i pälsen (tex skabbkvalster). 

Det här är bara ett förslag:

  • Gå med i SVEMUS

  • Köp ett par väninnor till din mushona för det är lag på att de ska å i par eller grupp. Köp gärna redan nu mushonor från registrerade uppfödare.

  • Ställ dig sedan frågorna: Varför vill jag avla på mina möss? Och: Vad vill jag förbättra i aveln på mina möss? Svara ärligt på frågorna. Att ha två möss, para dem och få massor med bebisar är inte svårt. Möss är produktiva. Det som är svårt är att ha ett tydligt syfte och sträva efter det. Dessutom ska man ta hand om alla ungar om de inte blir sålda. Vänta med att köpa en hane

  • Ställ ut dina möss på ett par av SVEMUS utställningar där du får bedömning inom de kriterier du har tänkt att avla på. Tex utseende eller i sällskapsklass. Då får du en bra fingervisning om hur fina/friska/trevliga dina möss är i vana musdomares ögon. Dessutom hinner du samla ihop meriter på mössen innan de ska paras.

  • Nu har det gått minst 6 månader och dina möss börjar närma sig 8-9 månaders ålder. Håller de fortfarande i måttet som avelshonor kan du se dig om efter en hane :)

Under din första tid med mushonorna kanske du upptäcker att de var för spralliga, blir sjuka för lätt eller att du ser skillnad på mushonornas temperament. Den du först hade tänkt para kanske inte alls är den bästa när du lärt känna dem bättre. I valet av avelsdjur måste man vara kräsen på alla punkter och inte bara falla för den gulligaste.

Om det sedan blir dags för att välja en hane så finns en hel del duktiga uppfödare i SVEMUS som alla säljer registrerade möss med stamtavla. I annonser kan du titta efter SE-märkningen före gårdsnamn/uppfödarnamn, för då vet du att det är en av SVEMUS godkända och registrerade uppfödare som säljer möss. Tex SE-Golden, SE-Morakullan`s, SE-Tsunami´s, SE-Vattnadals, SE-Ajanki´s mf

Att låna ut sin hane till avel är få som gör så det kan kanske vara uppskattat. De flesta är rädda för att få in smittor och vill därför inte låna ut och sedan ta tillbaka en hane som ska sitta i karantän igen. Jag skulle personligen just av den anledningen inte heller våga låna in en hane om den inte vore mycket värdefull för min fortsatta avel och då vill jag i så fall veta massor om musen, djurhållningen och om ägaren som har den. 

❤️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
5/4/14, 10:22 AM
#2

Jag kan tillägga att SVEMUSregistrerade möss med stamtavla kostar 150.- och är alltså inte så där jättedyra.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

AnonymaLiv
5/4/14, 10:45 AM
#3

Okej vad bra då vet jag lite mer :) Ja tanken är ju att jag ska köpa fler honor som sällskap till henne och sen så skulle jag väntat så de lärde känna mig och jag dom och så att de vande sig vid miljön här och så skulle jag också köpa en hane som jag skulle ta kullen med och om det gick erbjuda parningar med, Nä det var ingen stor summa pengar, så jag ska nog gå med där :) Men skaffar man då nr? Eller namn (uppfödar "namn")? Och min hona som inte har stamtavla menar du att jag kan beställa stamis till henne? Ursäkta om många frågor men har bara haft 2 honor innan som jag hade till kel så är ny med avel och vill veta vad det innebär- som tur är är mina kusiner mus uppfödare så jag kan fråga dem om det är något med själva aveln men papper arbetet behöver jag hjälp med om man kan beskriva det så ;)

StillaSinnet
5/4/14, 4:01 PM
#4

När man registrerar sina möss döper man dem till det man vill att de ska heta. Det gäller även de möss du har köpt utan stamtavla. och vet du inget om dem så lämnar man öppet där. Födelsedatumet kan man ofta höfta lite, bara man vet ungefär hur gamla de är. 

När du sedan parar dina möss så registrerar du kullen med dina möss osm föräldrar som då ligger inlagda digitalt i registreringssystemet

Vill du ha ett uppfödarnamn innan musens namn måste du ha varit medlem i SVEMUS minst ett år och ha vissa utställningsmeriter på dina möss. och ha avlagt avgift för att bli uppfödare och sedan bli godkänd efter provet. Först DÅ får du använda uppfödarnamn, sk Prefix.
Det finns en åldersgräns på 18 år också om jag inte minns fel

Inget skriv i dag på pappersark utan digitalt.

Jag lägger med ett exempel på hur en stamtavla kan se ut för en uppfödare godkänd och registrerade i SVEMUS

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

AnonymaLiv
5/4/14, 5:14 PM
#5

Okej då vet jag :)

Upp till toppen
Annons: