Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 436 ggr
[[Rabbitsforlife]]
2014-05-10 01:07

Nybörjarfrågor!

Heej alla! Jag har börjat fundera på att skaffa möss och hade lite småfrågor. • Funkar honor att ha i grupp? T.ex 4-5st tillsammans. • Hur stort bör dom bo i sådana fall? • Om man ska köpa färdigt foder, vilket märke rekommenderar ni? • Funkar spån som underlag? • Vad vill möss ha i sin bur? Många gömställen? Hjul? Mycket klättermöjligheter? • Hur ofta bör man ge färskfoder som t.ex ris, pasta, kött m.m? • luktar dom mycket? • Hur ofta städar ni buren? Det var nog dom frågor som jag kom på just nu. Tack på förhand! :)

Annons:
KickiG
2014-05-10 08:01
#1

#0 Hejsan! Vad roligt att du blivit intresserad av möss.

• Funkar honor att ha i grupp? T.ex 4-5st tillsammans. 

-Honor ska bo tillsammans, dem får man inte ha ensamma. Endast hanar kan man ha ensamma, de funkar inte alltid i grupp. Beroende på var mössen är köpta, så varierar sannolikheten att hanarna kan bo tillsammans.
• Hur stort bör dom bo i sådana fall? 

En mus skall enligt lagen ha mins 0,09 kvm, i grupp skall varje "extra" mus ha 0,018 kvm till förfogande. 5 möss skall alltså ha 0.09 + (0,018x4) = 0,162 kvm till förfogande. Detta är alltså lagens minimistorlek, större är alltid bättre. HÄR finns en burräknare som är väldigt praktisk.
• Om man ska köpa färdigt foder, vilket märke rekommenderar ni? 

Jag rekommenderar faktiskt att man blandar sitt foder själv. Det är inte alls så svårt som det kanske först känns. Första gången är det lite jobbigt när man måste leta rätt på alla ingredienser, men sedan går det fort och snabbt. Och man kan ju blanda lite större satser på en gång.
• Funkar spån som underlag? 

Spån funkar, men det skall helst vara dammfritt och inte vasst. Vassa hårda spån kan skada mössens tassar. En god uppsugningsförmåga är att rekommendera.
• Vad vill möss ha i sin bur? Många gömställen? Hjul? Mycket klättermöjligheter? 

Möss är väldigt aktiva djur, och älskar att klättra, gräva och fara omkring. Gömställen och bo behöver de också. Jag använder mycket pappkartonger, toarullar och äggkartonger. Inget slängs före det har varit in en sväng via mössen. Hjul kan man ha, men det måste vara tillräckligt stort, gärna 20 cm i diameter eller större. För små hjul gör att musen springer med krökt rygg och viker svansen över ryggen och det kan leda till skador i rygg och svans. Det som i affärer säljs som mushjul är på tok för små!
• Hur ofta bör man ge färskfoder som t.ex ris, pasta, kött m.m? 

Basfoder = fröblandningen och vatten skall mössen alltid ha tillgång till, det får aldrig ta slut i buren. Färskfoder kan man ge några gånger i veckan.
• luktar dom mycket? 

Beror väl på hur känslig näsa man har. Möss från djuraffär brukar lukta mera, möss från erfarna uppfödare luktar mindre. Hanar luktar mera än honor. Min mamma som har väldigt känslig näsa tycker inte att de möss jag har nu (från uppfödare) luktar, medan mina förra möss (från skola) tyckte hon att stank.
• Hur ofta städar ni buren?

Minst en gång i veckan städar jag. Säger min näsa att det börjar lukta så städar jag oftare. Nu använder jag lite dyrare bottenmaterial än vad jag har gjort förr, och är jättenöjd eftersom det inte luktar alls lika fort som det gjorde med de förra. Mina möss har inte någon speciell kisshörna, det hade de förra. Med de förra så kunde jag städa kisshörnan varje eller varannan dag, och det höll buren fräschare.

Jag rekommenderar att du läser i olika trådar här på mus i fokus, här finns massor information. Du kan även använda sökfunktionen, den vägen hittar du trådar och Artiklar om sådant som du just då funderar över.

I vänstra kanten under "Aktuellt just nu" finns "FAQ-artiklar", där finns väldigt bra information om man är nybörjare med möss. Och man får ju naturligtvis fråga här också 🙂

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[[Rabbitsforlife]]
2014-05-10 11:34
#2

Tack för svar! :) Enligt burberäknaren så kunde jag ha 13 möss i min bur, lite väl många kanske. :) Dom mössen jag har lagt intresse på är från uppfödare och skulle tydligen vara från fina linjer. Ska läsa på lite mer innan jag bestämmer mig helt så jag vet att jag har kunskapen som krävs för att dom ska ha det bra! :)

lollynonna
2014-05-10 17:39
#3

testade och i mitt 160 liters kunde jag ha arton…

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

lollynonna
2014-05-10 17:40
#4

och på lagligt kunde jag ha 37!:o

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

nakuta
2014-05-10 17:41
#5

i Mitt akvarium kunde jag lagligt ha 22, men nej, så många kommer det inte bli i det akvariet

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

StillaSinnet
2014-05-10 17:59
#6

Jag förslår inte några grupper i storleken 10 möss eller mer. Oavsett yta. De kommer ändå gruppera sig i flera mindre flockar på stor yta och som ägare tappar man kontrollen på alla möss. Det kan vid snabba matningar osv vara svårt att få ett grepp om dagsformen på alla möss och det rusar runt 10-20 möss runt händerna. Ser man ens om EN saknas då?

Har man fler burar med max 3-4 möss i varje så har ögat enklare att uppfatta varje individ och enskilda avvikelser även vid snabba möten under stressiga dagar. 

(Det är vetenskapligt bevisat att människan har enklare att snabbt urskilja talen 1-2-3-4-5-6 och sedan blir det svårare och svårare LÄNK. Det är svårare med flera även om mössen är olika i färg/teckning/hårlag osv. Dessutom är de rörliga och inte alls snällt uppdelade i lätträknade mönster hehe)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
[[Rabbitsforlife]]
2014-05-10 18:04
#7

#6 Nejnej, så många blir det absolut inte. Har fastnat för två så troligtvis blir det bara dom. :) Tror det var din uppfödning dom kom från. TAM?

Upp till toppen
Annons: