Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 5219 ggr
all2anna
5/19/14, 7:17 PM

Behöver hjälp med musbebis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Igår plundrade grannen (omedvetet) ett litet musbo då han rensade ur sin bod. I boet fanns en musmamma med tre små ungar som hängde diande på henne då hon sprang iväg och gömde sig. En liten stackare ramlade dock av och blev liggande på det kalla stengolvet. Vi stängde boden snabbt och hoppades att mamman skulle hämta den lille men efter flera timmar låg den fortfarande kvar och eftersom mitt hjärta värkte när jag såg den lilla stackaren så plockade jag upp honom och tog med in. Jag vet att det kanske inte var rätt sak att göra men han var iskall och hade inte klarat sig länge till. Har matat honom med Esbilac, varannan timme i natt och nu hela dagen och han piper och har fått upp en väldig fart, kryper omkring och är så söt. :-) han har päls men inte öppnat ögonen så han kan inte vara så gammal, max 3 cm lång. Min fråga är nu: kan jag släppa ut honom när han blivit starkare? Tror ni att han kommer att överleva när han nu överlevt sen igår förmiddag utan sin mamma? Han har både bajsat och kissat. Är väldigt tacksam för svar! :-)

Annons:
Grodan
5/19/14, 7:54 PM
#1

Jag tycker inte att det är en bra idée att ta in vildmusungar och försöka rädda dem, av ganska många anledningar

  • det finns stor risk för smittor
  • det är ej lagligt att ha vilda djur längre än 48 timmar
  • musen har ingen flock sedan när du släpper ut den och kommer därför säkerligen inte att klara sig länge (mor och flock kommer inte att acceptera den)
  • som sällskapsdjur har en vild mus mycket högre krav på aktivering, stimulans och motion och att mot alla odds och lagen behålla den i fångenskap kan tyvärr bli svårt för musen (flera undantag finns men då främst gällande skogsmus och ej Mus musculus).

För övrigt så har du gjort rätt med ESBILAC. Ungen är också så pass stor, 1½-2 veckor gammal, och har fått den viktiga mjölken av mor.

Vad ska man göra i situationer som detta? Man kan flytta ungen och lägga den så att den inte ligger mitt på öppen plats. Förslagsvis åt det håll man såg modern springa. Så småningom kommer modern och hämtar sin unge. Musungar skriker med ett högfrekvent ljud på sin mor, så hon kan faktiskt hitta dem. Ungar blir snabbt kalla när de ligger ensamma, det kan vara en liten fara med det kanske, jag vet inte hur lång tid det tar innan de helt enkelt fryser ihjäl. Men jag är övertygad om att vildmusungar är rätt tåliga faktiskt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

all2anna
5/19/14, 8:04 PM
#2

Nej jag tycker inte det heller egentligen, men jag tyckte det var så hemskt att bara lämna honom där. 😕Men dumt som sagt. Men tror du att han har någon chans att överleva? Om jag släpper iväg honom en bra bit härifrån i skogen när han vuxit till sig alltså? Hur gammal tror du att han är?

all2anna
5/19/14, 8:07 PM
#3

Såg nu att du skev åldern. Tack! ☺️

Grodan
5/19/14, 8:08 PM
#4

#2 Jag skrev lite mer i mitt inlägg efter att jag postat det… 😃Gör så ibland.

Absolut, om musen inte är sjuk av något så kommer hen att överleva, inga problem. Eller ja, problem är det ju…

När du släpper ut musen är den flocklös. Den kommer att leta reda på artfränder men med största risk inte bli accepterad utan dödad. Så förmodligen är den alltså redan dömd…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MoaL
5/19/14, 8:12 PM
#5

Mus? Jag tycker att det ser ut som en sork. 🤔🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Grodan
5/19/14, 8:15 PM
#6

#5 Svansen är ju rätt kort… men många djurbebisar ser lika ut…

Är det sork så ut med den omedelbums!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
MoaL
5/19/14, 8:25 PM
#7

#6 Ja, svansen är alldeles för kort för att vara en musbebis, tycker jag. Den ser också hårigare ut än en mussvans brukar vara - och en musbebis i den storleken borde vara mer utvecklad och ha fått ett nättare, mer "musligt" utseende. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

all2anna
5/19/14, 8:30 PM
#8

Haha, ja jag tänkte väl det! :-) Ok, så skönt att den kommer överleva men vad ska jag göra med den? Nu känner jag mig riktigt hemsk som trodde att jag räddade den men ändå inte. :'( hur ser jag om det är en sork? Och varför ska jag slänga ut den då? :-)

Grodan
5/19/14, 8:55 PM
#9

#7 LOL, ja, jag tycker då den ser rätt musig ut… utom svansen då…

#8 Stor risk för sorkfeber.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

FemFem
5/19/14, 9:34 PM
#10

Släng inte ut den lilla bebisen! :O

LisaR
5/19/14, 9:45 PM
#11

Har den inte en väldigt snipig nos för att vara mus? Nu kollar jag i mobilen så ser inte sådär jättebra… Men svansen är ju ganska kort faktiskt. Tycker att det är bra att trådar som dessa kommer fram. Väldigt bra läsning på jessi_twinis tråd "musbebis" (kan ej länka i mobilen..) som ligger uppe bland senaste inläggen. Goda gärningar kan faktiskt bli olyckliga, och jag vet att vi alla värnar om djurens bästa

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

all2anna
5/19/14, 9:49 PM
#12

Tack för era svar! Vet att det var jättedumt att ta in den men mitt hjärta blödde när jag såg den lilla där ensam och iskall. :-( hur ofta behöver jag mata den på natten tro? Räcker det med var fjärde timme? Läste det i någon annan tråd, att det var skillnad på vilda möss och tama. Jag kan omöjligt kasta ut den lilla nu, helt försvarslös. Får försöka föda upp honom och se om han överlever och sen se vad jag ska göra. :-D

Minoth
5/19/14, 10:52 PM
#13

Jag tycker nog det där ser ut som en sorkbebis faktiskt.. en mus i den åldern ser annorlunda ut och bör ha större öron. och svansen är lite kort.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Sync
5/20/14, 1:23 PM
#14

Definitivt ingen mus. Syns på svansen och även skallen. Jag kan enkelt kalla mig för en djurvän men jag skulle tyvärr inte ha kvar ungen.

Sjukdommar. För både oss människor OCH våra djur. Blir inte du sjuk så kan du bli bärare och föra över det till andra. Det KAN hända.

Djuret kommer INTE att må bra hemma och det är ju rent djurplågeri. Dessutom är det olagligt.  Jag skulle i ditt fall göra så som Grodan sa om att sätta tillbaka den där den var från första början.

Ja, det är jobbigt. Det är dock rätt i alla fall. Dör den så dör den. Livets gång. De två andra ungar har förmodligen överlevt.

Förlåt om jag låter lite elak men, bara nej. 😐

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

FemFem
5/20/14, 10:04 PM
#15

Jag tycker att du ska fortsätta ta hand om den lille! Ge den en chans att klara sig iaf. När den är större kan man ju släppa ut den. Hur är det djurplågeri?

Sync
5/21/14, 12:21 AM
#16

#15 Dens medfödda instinkter är annorlunda än tammusens. Dens kropp behöver annorlunda mat och aktivering. Plus att den är ensam.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

hund_katt
5/23/14, 12:41 PM
#17

den ser mycket mer ut som en sork än en mus. öronen är för små, svansen också. och om man googlar på bilder på google, så är den mer lik ungarna när man söker på 'sork ungar', än om man söker på 'mus ungar'.

musungarna är mer som små korvar, medan sorkungarna har lite mer form, och större huvud jämförelse med kroppen.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Grodan
5/27/14, 9:03 PM
#18

Det är jättestor risk för sorkfeber i år pga så mild vinter (inte för att jag tycker att den var mild, men meterologer tycker väl det), så jag hoppas faktiskt att sorkbebisen - om det var en sådan - inte längre är i all2annas hushåll.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: