Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 560 ggr
Namiko
2014-05-24 07:52

Hälsa genom mat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är otroligt vad maten gör för hälsan, både för oss och våra möss. Min lilla Fikon, nu 3 år och en månad gammal, har varit frisk hela sitt liv bortsett från en lätt ögoninflammation som hon dragits med den senaste tiden. Det tackar jag det här forumet för för det var här jag hittade receptet till den foderblandning hon äter varje dag.

Jag ändrade min egen kost för 2 veckor sedan och börjar varje dag med en smoothie gjord på banan, dadlar, hallon och blåbär. Jag delar även med mig av den till Fikon varje dag och det tog bara några dagar innan hennes öga började se bättre ut för att idag se riktigt bra ut igen. Det efter att ha delat med mig av mina smoothies i en vecka ungefär. Nu sitter hon och väntar på sin del av frukosten tio i fem varje morgon, precis den tid jag brukar sätta mig ner och äta.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
KickiG
2014-05-24 09:46
#1

Härligt med en så gammal musa! Och ja, kosten är en så otroligt viktig del av hälsan. Frukt, bär och grönt borde nog de flesta av oss satsa mera på.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
2014-05-25 09:57
#2

Håller med. Jag tror absolut på bra och näringsrik kost för att få behålla hälsan.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2014-05-25 09:59
#3

Förresten har du recept på din smoothie?

Jag själv äter endast 10% grekisk/turkisk jågört med blåbär, hallon, banan, fröer o annat… (ej smoothie alltså) men till djuren kan jag nu framöver ha råd att göra något mumsigt. Och ett lyckat recept är aldrig fel.😃

Jag har tidigare gjort bär- och fruktdrink till mina djur. Mitt gamla recept till flera djurburar (minns inte hur många det räcker till) :

_Bär- och fruktdrink
 2 dl mjölk* eller juice
 1 msk honung
 1/2 banan
 1/2 apelsin
 1/2 dl jordgubbar
 1/2 dl hallon
 1/2 dl blåbär
 1/2 dl björnbär

 Mixa allt i en mixer i någon minut._

* Komjölk, havremjölk, sojamjölk eller vad du har hemma samt dina djur är vana vid. Är djuren ej vana vid laktos ta laktosfri mjölk.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Namiko
2014-05-25 10:09
#4

#3 Jag gör den på 7 mogna bananer (dom ska vara prickiga), 10-12 dadlar, ½ dl blåbär, 1-2 dl hallon och 2-3 dl vatten.

En variant jag gjort under helgen är 7 bananer, 10-12 dadlar, 2 tsk carobpulver och 2-3 dl vatten. Smakar som godis :)

Dom recepten är dock för att dela mellan mig och Fikon :)

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Grodan
2014-05-25 10:23
#5

#4 Ah, Carob är gott! Tack för recept, men jäklar vad många bananer…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Namiko
2014-05-25 11:43
#6

#5 Det gäller att äta mycket frukt när det är det enda man äter till frukost och lunch, annars skulle jag aldrig få i mig den energi jag behöver.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
hejkomochhjälpmig
2014-05-26 14:02
#7

Gud så härligt att få se en 3 årig gammal dam! ❤️ Så söt hon är!!!

Håller verkligen med om att maten är A och O för mössens hälsa, tack för smoothie-tipset också! :)

Upp till toppen
Annons: