Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2729 ggr
Verticalvein
5/26/14, 11:37 AM

Hjälp! Vad är det här?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I går upptäckte jag små sår på Bamses svans och idag är hans baktassarna svullna och fulla med sårskorpor! Är det någon som har en aning om vad det kan vara för något? Jag sitter i telefonkö till veterinären nu men det skulle kännas bra om ni med lite mer erfarenhet kan säga vad ni tror.

Annons:
jollycox
5/26/14, 12:00 PM
#1

Vad har du för strö? Det kan vara det som är för hårt/vasst.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Vattnadal
5/26/14, 12:14 PM
#2

Bor han ensam, eller med en annan hane som kan ha bitit honom?

Jag tänker alltid osökt på fågelkvalster när jag ser såna här sår annars. Dömde möss en utställning där jag såg just denna typ av sår, på svansar, där det ser ut som om något gnagt av det yttersta hudlagret på svansen, och där det gått längre även är sårigt och svullet på fötterna. Det var fågelkvalster, dessa djur äter på sår och gör dem större, men sitter inte på de drabbade djuren mer än när de äter, så de kan vara svårare att upptäcka, samt är mycket svåra att bli av med.
Stronghold dödar dem, och man måste städa och sanera miljön runt buren, gärna hela rummet, väldigt noga.

Dessa kvalster dyker oftast hos folk som importerar mycket djur, då vi tidigare inte haft dem i landet.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Verticalvein
5/26/14, 12:53 PM
#3

Han har lättströ och går ensam.

Det låter som att det kan vara fågelkvalster tyvärr =/ Jag får tala med veterinären om det imorgon. Tack så mycket för hjälpen!

Tsunamis
5/26/14, 1:16 PM
#4

Det märks om man har fågelkvalser för de biter nämligen människor också (men kan inte leva på oss).

MvH  Tsunamis

Verticalvein
5/26/14, 1:51 PM
#5

#4 Okej jag har inte märkt något själv och jag har tittat igenom mina andra möss och ingen kliar sig mer än vanligt eller har sår på svansen/tassarna

Tsunamis
5/26/14, 2:44 PM
#6

en annan sak också - fågelkvalster kommer inte från importerade djur i första hand. De finns och frodas i allra högsta grad på våra kära höns, tamduvor och andra tamfåglar 😛 vilket leder till att det absolut lättaste sättet att få in ohyra är från gårdar som hanterar råvaror så som säd, hö och spån. Även vilda råttor och möss kan springa på gårdar och smitta råvaror med löss och lusägg.

Men man kommer ju inte ifrån att köpa mat och spån till sina djur så händer det så händer det.

Jag tycker du absolut ska kolla vidare efter ohyra. Personligen tror jag mer på vasst underlag om det bara är han som är drabbad.

MvH  Tsunamis

Annons:
StillaSinnet
5/27/14, 7:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag har haft sår på tramdynor på två möss av ca 150. Den ena var en import som var ganska liten och nätt (ung) och den andra var en äldre hona, stor och lite tung, som inte rörde sig så mycket. Jag hade mina på hampaströ eller alspån då. Nu har jag bytt till mjukare strö och har inte sett några spår av tryckskador.

Jag hade fågelkvalster för några år sedan och hade inga sönderbitna trampdynor på mina möss vad jag vet. 

Här är en stor hane som hade sår på en utställning. jag tror det är tryckskador pga fel strö

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
5/27/14, 8:35 PM
#8

#0 Gult var på sår brukar vara stafylokocker. Hoppas din veterinär kan ta prov och ge rätt antiobitika/behandling.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
5/28/14, 8:29 AM
#9

Jag skrev snabbt igår och fortsätteer på mitt inlägg #7 nu :P.
Däremot svansens sår som Vattnadal skrev, det ser ut som angett av något slag: där det ser ut som om något gnagt av det yttersta hudlagret på svansen

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Verticalvein
5/28/14, 12:54 PM
#10

Det visade sig vara pälskvalster som han fått medicin för nu. Han går på lättströ nu, tips på bättre underlag?

Minoth
5/28/14, 1:00 PM
#11

www.zooplus.dk har ett strö som heter Chipsi super. Det är det mjukaste jag haft någonsin och det är jättebra!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

StillaSinnet
5/28/14, 7:31 PM
#12

Pälskvalster är inte farliga för tassarna. Såren beror på något annat men bra att bli av med kvalstren ändå. Antar att det är de vi kallar skabbkvalster.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: