Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 742 ggr
all2anna
5/26/14, 11:13 PM

skaffa mus?

Hej alla musälskare! Jag är lite sugen på att skaffa en mus men vet absolut ingenting om dem. Tycker att de små med utstående öron och svarta ögon är finast, är det nån speciell ras? :-) Är möss gosiga och sällskapliga av sig eller är råttor mer gosiga? Vad behöver veta jag för att kunna skaffa en liten kompis? Tacksam för svar! 😊

Annons:
Julip
5/26/14, 11:20 PM
#1

Möss är enormt fina djur, väldigt små men otroligt stora i personlighet. Väldigt intelligenta, påminner om råttor på det sättet men inte lika "på" som råttor är. Möss är lite mer försynta/försiktiga. Dom har en medvetenhet och en klok blick på något sätt, som jag aldrig sett hos ett annat djur förutom hund. Helt fantastiska är dom, med tanke på hur små dom dessutom är.

Möss kan vara väldigt gosiga och mysiga av sig, men mycket är också beroende på personlighet.

Dom kissar och bajsar OFTA, typ var 10e minut, vilket också innebär att dom behöver ha mat och vatten ståendes framme ifall dom är ute och springer på bordet t.ex (för det kan dom utan problem göra, dom har höjdkänsla och hoppar inte ner som t.ex hamstrar gör).

Något jag tycker du bör veta annars är lukten. Jag hade två honor. Stod tyvärr inte ut längre än något halvår då lukten tog över för mycket. Och honor luktar MINDRE än hanar.. så var beredd på det, annars är dom fantastiska djur. Hade mer än gärna haft ett par möss igen, om det inte vore för lukten.

Moonchillas
5/26/14, 11:58 PM
#2

Tycker mina marsvin luktar mycket MER än vad mina möss gör.

Är jag den enda i världen som inte har möss som luktar? Luktar det någonsin i burarna så är det en svag doft av popcorn.

nakizagg
5/27/14, 12:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Har två honor som inte luktar ett dugg.

Något som luktar dock är löpande hamsterhonor. Huvaligen för den doften för den sätter sig på händerna med och kommer varje vecka trotts att man rengör buren.

Köpte möss för att jag ville ha erfarenhet av något nytt djur och var sugen på något litet. Funderade först på dvärghamster men föll tillslut för möss. 

Frågade runt här för jag ville köpa afrikanska pygmémöss men fick aldrig något seriöst svar av uppfödaren. Så av all väntan så köpte jag två djuraffärsmöss.

När jag kom hem så var den enas tass bruten utan att jag ens hade tagit upp henne ur kartongen. Det var sorgligt för hon hade ett perfekt format hjärta över ansiktet.

Men nu är jag väldigt nöjd. Har två friska och glada tjejer som kommer upp i handen väldigt fort.

Och om du skaffar möss, skaffa helst två. Dom har väldigt roligt tillsammans även om de har två helt olika personligheter. Men dom är hemskt söta när man väcker dom och dom ligger ihopkurade tillsammans.

KickiG
5/27/14, 6:35 AM
#4

Alla möss hör till samma ras, tammusen (Mus musculus). Däremot finns det olika typer, och en enorm variation på hårlag och färger. 

Mushanar kan vara svåra att ha tillsammans, de kan börja slåss och om de slåss så slåss de på allvar. Honorna däremot skall man alltid ha i grupp, minst två stycken.

Här på Mus i Fokus finns massor bra information om möss, här är en länk till olika Artiklar med fin grundinformation.

http://mus.ifokus.se/discussions/501c0a2988f47252b3058ce9-faq-artiklar?discussions-1

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Emmaslindh
5/27/14, 7:30 AM
#5

Mina 4a honor luktar inget alls, däremot kan buren snabbt börja lukta beroende på vilket bottenströ jag använder. Oftast använder jag chipsi super blandat med toa-lätt och då luktar det inget alls mellan städningarna! :) Tycker absolut att du ska skaffa möss, de är otroligt personliga små knyten av kärlek!

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Upp till toppen
Annons: