Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1590 ggr
nakuta
2014-05-27 22:54

Jungfru Maria?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har nog här ett märkligt fall, har en hona som utan tvivel ser mycket dräktig ut, haft henne sedan den 10/5 kommer från uppfödare, och har inte träffat någon hane här och Uppfödaren har kollat de honor hon bott med ytterligare en gång för att garantera att ingen av de bytt kön, och jag även kollat hennes burkompis som garanterat är hona, och har sedan hon kommit hem här blivit onekligen rund och anser att om det va fett borde det inte bli så extremt på så kort tid, någon som varit med om något likande?

Uppfödaren har jag pratat med, och hon garanterar att där inte varit någon förrymd hane i buren.

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Annons:
nakuta
2014-05-27 22:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

.

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

nakuta
2014-05-27 22:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

.

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

nakuta
2014-05-27 22:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

.

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

nakuta
2014-05-27 22:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

.

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

nakuta
2014-05-27 22:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

.

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

nakuta
2014-05-27 22:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Sista bilden jag lägger upp nu, men ni ser vad jag menar, eller är det Jungfru Maria i Musvariation? Så Mus jesus ska födas :P

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Annons:
Angies bebben
2014-05-27 23:04
#7

Hehe ja Jesus är återuppstånden. Hon måste haft manligt besök

nakuta
2014-05-27 23:57
#8

Det är det som vi diskuterat är omöjligt, fick nyss hem min första hane och hon va tjockare redan innan, men trodde då att det va som om hon va matglad bara, men uppfödaren litar jag på då hon dubbelkollade de hon bodde med, och jag har både dubbel och tippel kollat hennes burpartner, och det är också en hona, sen snackade jag med uppfödaren och diskuterade vad för allternativ som fanns, men enda vi kom fram till va vildmöss, vilket även det är omöjligt här, då burens enda öppning har max 2,5mm nät tror inte ens det är så stort :-/ Men resultatet bör ju visa vad som tänkas vara pappa i så fall, eller hoppas det i alla fall :-/

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Grodan
2014-05-29 19:36
#9

#8 Precis. Du kan möjligen se på ungarna vem som är fadern. Beror ju på vad för hanar som finns och vad de har för anlag.

Någonstans och någon gång har hon ju träffat en hane, det gäller ju bara att lista ut vem och när.

Från förlossningsdagen får du räkna bakåt - de flesta honor är dräktiga i 19 dagar - och då hitta det datum då hon parats.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

nakuta
2014-05-29 22:08
#10

#9 Jag förstår också att hon måste ha träffat en hane, men vi kan verkligen inte förstå vem/hur än, för här hemma fick jag hem min första hane för inte alls så länge sedan och hon började lägga på mage redan innan vi fick hem han, samt att han sitter i karantän för sig själv just nu i helt annat rum, med säker bur pga både hund och katt, samma gäller honorna, bor i säker bur, och kan omöjlig ha "lyft" locket och lagt tillbaka det igen, så vår lilla mystik är att lista ut vem blivande pappa är, och lite bör gå att räkna ut på utfallet på kullens färger.

Hon är just nu nästan sprickfärdig, så för hennes skull hoppas jag att de små kommer nu under natten/morgondagen, hon vankar verkligen, och har inte alls samma fart som innan.

Min enda rädsla är att det kanske skulle var något fel invärtes på henne, men tycker det ser väldigt bebisaktigt ut ^^

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

ariama
2014-05-30 09:49
#11

Du har haft henne sedan den 10 maj. och nu, 19 dagar senare är hon spricfärdig. Möss är dräktiga 19 dagar. Vad hände under transporten? Det är där du ska leta efter pappan …

Littlem
2014-05-30 13:10
#12

Jag hade en hona som det blev sådär med. Hennes mage växte o växte o hon fick sånna "kulor" på sidorna och jag tänkte att nya musan jag tagit hem nog inte var en hona utan en hane. Men när jag kollade var det ju inte alls så. Honan bara fortsatte växa men inget hände. Hon vart bara ruskigt tjock, hon gick ett tag men till slut tyckte jag synd om henne för hon hade lite svårt o gå med stora magen så jag tog bort henne. Hade 2 vita honor nu som va lite likadana. De väste o växte under 2-3 veckor, fick typiska "barnmagar" men sen ingenting. Alla mina får samma mat, men jag vet inte om vissa är som människor att de har lättare att lägga på sig? Eller har nån gen som gör dem feta?

Jag har för mig att jag la upp bild på tjocka fröken här på iFokus. Ska kika om jag hittar igen den.

Annars har ju honan blivit parad nånstans. Det kan itne va så att uppfödaren har en hane på rymmen den inte tänkt på?

ariama
2014-05-30 13:51
#13

Jo, en del möss, särskilt honor, kan ha en sådan där "fet-gen" som sätter sig på magen. Jag har också dragits med det, och har försökt avla bort eländet.

Annons:
nakuta
2014-05-30 14:06
#14

#11 var själv uppe och hämtade henne och uppfödaren mötte upp mig, hade bara mina 2 tjejer med ner på den resan så under transporten bör det ej heller kunnat hända, då det inte fanns andra djur/möss på bussen. Men får se vad som händer, men något skumt är det i alla fall, hon va inte alls så tjock när jag fick hem henne utan i normal vikt och tycker de verkar skumt att det går så fort och drastiskt om det beror på fett, för vet att alla djur har risk att bli överviktiga men borde ta lite längre tid att bli så här stor tänker jag, för skulle nästan vara som om en människa skulle gå upp typ 10-15kg på 3 veckor vilket jag skulle tro är nästintill omöjligt utan sjukdomsanlag

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Tsunamis
2014-05-30 14:14
#15

Jag kan ju passa på och svara på frågor då musen kommer från mig. Ingen burkompis visade sig vara hane och hon var ungefär 4 månader gammal när hon flyttade så det var ju ingen ungmus som nyss delats från bröder direkt. Jag har inte haft någon hane på rymmen heller. Allt som rymmer här riskerar att hamna i magen på katten och om inte annat lämnar mössen tydliga spår efter sig med tanke på vad jag har i djurrummet (fodersäckar, frigolitkskivor som isolerar på vintern m.m.).

Ingen mus är saknad heller eftersom jag räknar in dem minst varannan dag, har antal skrivet på varje bur och papper på datorn jag brukar glo på dagligen med djurens data, vilka de bor med och en hög med annat skrivet.

Det skumma är ju då att mina hanar bor antigen i labburar (inte rymningsbara) eller så står de på två vägghyllor i ensamburar långt ifrån där honorna bor. Om en hane skulle smitit ut igen och tillbaka till sin bur är väldigt orimligt och dessutom har jag inget hål på någon bur. 

Vildmöss är inte troligt vad jag vet heller. Nog för att jag bor i en liten fristående stuga men jag har inte sett några spår av möss och de skulle gnaga loss på ovan nämnda frigolitskivor de också.

Jag kliar mig i huvudet verkligen 😛

#12 Jag har faktiskt en sån hona hemma nu. Det är ingen gammal hona heller utan en ung hona på ca 5-6 månader. Hon har gått och sett tokdräktig ut nu i minst 2 månader och det kommer aldrig något. De måste ha någon slags fetmaproblem, dock ser syskonen normalhullade ut.

MvH  Tsunamis

ariama
2014-05-30 14:23
#16

Spännande! Vi får se var det slutar.

De honor jag haft med "fetgen", har faktiskt lagt på hullet sådär, just när de vuxit klart. Fyra månader är lite tidigt, mellan fem och sju månader tror jag de varit. Men när jag tänker efter har jag nog haft en hona som blev tjockmagad redan runt 4-månaders ålder…

nakuta
2014-05-30 19:15
#17

Vi får helt enkelt se vad som sker de kommande dagarna för är hon dräktig när de komma vilken dag som helst, tjockisen klättrar inte längre lila mycket som sin burkompis som dessutom är halvsyster till henne. Jobbigt att vara ovetandes, men om det är fetma så går jag försöka lägga om kosten för hennes del lite, vilket tyvärr påverkar hennes syster med men inte kan hon må bra med allt det extra kring magen. Kommer klart hålla er alla uppdaterade med hur det går, kommer bebisar så ska det bli jäkligt spännande att se vad som dyker upp :)

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

StillaSinnet
2014-05-30 20:16
#18

#17 ja, det är bökigt med fetmagenen… hos mig har det aldrig funkat eftersom jag har engelsktypade som blir maskar i tonåren och behöver ha ett extra solrosfrö då. De svensktypade och korstypade jag har haft blir som bollar. Och då utgår jag hela tiden efter de som behöver mat. Däröfr väljer jag bort att köpa röda möss eller svensktypade möss. jag kan inte kombinera det här hemma

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

lollynonna
2014-05-30 22:39
#19

tassar lite grann

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Littlem
2014-05-31 02:47
#20

Ja men då kan vi ju räkna bort tjuvparning hos uppfödare. Visste inte den va från dig Tsunamis =)

Jag har ju valt o inte avla på mina tjockisar.  Vet inte ens om de skulle kunna få ungar? 

Men ja, fort gick det iaf, och då fick de inte ens speciellt fet mat. Det var bara som plötsligt en dag började de växa. Det gick inte få dem ogå ner i vikt heller. Trots att jag tog ut dem för mer aktivering och gav dem ännu snålare mat.

Annons:
Grodan
2014-05-31 12:15
#21

Hon ser ju väldigt dräktig ut på bilderna… Jag har aldrig haft en mus som bara blivit tjock om magen, inte på många många år. Hade en som blev uppblåst - gick till veterinären och han hade "sönder henne" när han klämde på henne och hon dog. Han öppnade och såg inget. Jag var helt förstörd.

Mina tjockisar har en tendens att bli tjocka över hela kroppen mer än bara magen, om de inte ätit något mkt stort. En gång när jag hade rest iväg till utställning med övernattning hade jag en hane som inte ville sitta i petboxen och bet i locket. Jag satt själv och åt glass med maräng, grädde o annat mums. Jag gav honom en maräng, tänkte inte alls på vad jag gjorde (skäms idag, usch vad dumt gjort), jag tänkte att han skulle ha något annat att leka med. På morgonen var marängen borta och musen såg dräktig ut. Locket var dock helt…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

nakuta
2014-06-01 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Känns varken som bebisar eller övervikt mer, hon har blivit ännu större om magen och nu har även pälsen börjat bli ruggig, vet snart inte vad det kan vara för fel =(

Nu sitter hon ganska ihop tryckt på bilden, men magen är verkligen så där stor, men inget tjockis del någon annan stans =(

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Grodan
2014-06-01 21:28
#23

#22 HUr känns magen? Kan du ta flera foton på henne, typ från sidan? Har du kollat i vaginan hur det ser ut?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

nakuta
2014-06-01 21:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#23 Magen känns väldigt mjuk, tog några snabba bilder från sidan, hoppas de visar vad du söker

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

nakuta
2014-06-01 21:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

.

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

nakuta
2014-06-01 21:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

.

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

nakuta
2014-06-01 21:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

.

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Annons:
nakuta
2014-06-01 21:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Sista på henne jag tog

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

nakuta
2014-06-01 21:43
#29

Glömde klart bort att svara på ena fråga, hon ser helt "normal" ut på alla övriga delar, anal, vagina och allt =(

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Grodan
2014-06-01 22:47
#30

Tack för att du tog dig tid att ta foton.

(förlåt att jag dröjt med att svara, jag gick ifrån, måste göra iordning för ny arbetsvecka)

Du känner alltså inga bebisar i magen?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

nakuta
2014-06-01 22:53
#31

Nej, inga bebisar alla, skulle nästan vilja påstå deb känns som en vätskefylld påse, inte över full påse då utan mjuk. Klart jag tar bilder, tycker själv inte det ser bra ut :(

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

optiMUS
2014-06-01 23:04
#32

Jag tycker hon ser ut att ha ont. Hela hennes hållning o hennes uppruggade päls tycker jag visar tydligt att något är helt knasig med henne. Trodde hon va dräktig först också. Men nu tror jag varken hon är dräktig eller har någon "fetgen".

Velinga1984
2014-06-02 08:37
#33

Min spontana tanke är tumör.

Hade en hona vars mage var rund, mycket rund så de trodde på en utställning att hon var dräktig. Kommer inte ihåg exakt, men tror hon var 8-9 månader när jag lät henne somna in och vid obduktion visade sig att det var en stor tumör som varit bekymret.

nakuta
2014-06-02 09:02
#34

Hon har nu fått somna in, vet trodde det berodde på njurarna då hennes buk var helt fylld med vätska. Så nu slipper hon lida ❤️

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Annons:
ariama
2014-06-02 09:13
#35

Beklagar verkligen! Och ett stort tack för att du har låtit oss vara med på den här "resan", så vi både fått lära oss något nytt, och fått nya erfarenheter. Tack!

nakuta
2014-06-02 09:22
#36

Jag vill tacka för all hjälp vi fått, och hon har det bättre nu och slipper lida.

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

nakuta
2014-06-02 09:22
#37

Jag vill tacka för all hjälp vi fått, och hon har det bättre nu och slipper lida.

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Tsunamis
2014-06-02 10:38
#38

😕

MvH  Tsunamis

StillaSinnet
2014-06-02 16:00
#39

Usck så knastigt…stackars lilla och stackars dig :(

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2014-06-02 18:32
#40

#34 Beklagar. Kan trösta med att det är väldigt ovanligt. ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

nakuta
2014-06-02 18:36
#41

Tack alla, detta kändes som det bästa alternativet för henne, även om det är jobbigt.

#40 Skönt att höra att det är ovanligt, och hoppas ju klart på att det inte är genetiskt.

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Annons:
TeeWeed
2014-06-03 00:37
#42

Nej o nej.. vila i frid, kondolerar ❤️

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

hejkomochhjälpmig
2014-06-03 11:57
#43

Beklagar sorgen! 🌺 Är helt övertygad om att du tog rätt beslut som lät henne somna in. Vila i frid vackra lilla musen! ❤️

ajanki
2014-06-03 12:05
#44

Beklagar sorgen, vila i frid❤️

nakuta
2014-06-03 13:36
#45

Tack alla ❤️

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

[Jennah]
2014-06-03 18:44
#46

Vad hemskt, jag är ledsen, lycka till i fortsättningen, jag beklagar verkligen!! Hoppades så att det var bebisar när jag läste tråden :(

Upp till toppen
Annons: