Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 3026 ggr
ariama
2014-05-30 14:07

Mörka RY-ungar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en kull ungar i färgen Recessive Yellow. "Mysko" redan från början (dag två). Båda föräldrarna är RY, vilket betyder att alla ungarna är det. Men redan som ungar var några väldigt mörkt pigmenterade, medan andra var ljust pigmenterade (så som mina RY brukar vara).

Några var så mörka att jag verkligen har dubbelkollat att ingen annan kunde vara pappa - men det är omöjligt. Ingen annan hane än pappan fanns i samma hus ens, under "parningsperioden".

När pälsen börjat växa ut, är de ännu mer "mysko". Men alla utom en, har i alla fall en "röd" ton i sin annars mörkt chocolate-färgade päls. En ser helt och hållet ut som chocolate.

Nu är det ju som vanligt med dessa små odjur som jag inte kan förstå hur färgen kommer att bli/utvecklas. Det är ju bara toppen på hårstråna som har dykt upp - pälsen är bara "på väg".

Förutom att hela pälsen behöver växa ut, kommer den ju också att utvecklas/förändras både med ålder och ännu mer med första pälsbytet.

Hur som helst, det är spännande och kul, att se vad det kommer att bli av de här små krabaterna.

Båda dessa grabbar är alltså RY, 10 dagar gamla.

Annons:
ariama
2014-05-30 14:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

De två mörkaste, utan (nästan) vitt.

ariama
2014-05-30 14:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Några till i kullen. Flera är vittecknade, och flera är sotade.

ariama
2014-05-30 14:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Men grabben i mitten högst upp, ser helt chocolatefärgad ut. Inte sotad. Han har samma färg hela vägen ner över sidorna.

ariama
2014-05-30 14:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ett gammalt foto på en kull med enbart RY-ungar. Dessa är en eller två dagar yngre på det här fotot. Dessa blev mycket vackra och fina vuxna RY i härlig ren gulfärg. Trevliga är de också för den delen. 😘

Littlem
2014-05-31 02:38
#5

Tycker ungen längst ner i #2 och #3 ser ut som min sable unge?
en ja, de va helt klart väldigt mörka de andra!  Spännandeo se vad osm händer med färgen när pälsen växer ut helt =)

Grodan
2014-05-31 12:16
#6

RY Sable. Coolt. Jag hade ju några som var rejält sotade när jag parade in Black Tan i min RY-linje.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2014-06-04 08:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ja, det är både spännande och kul.

#6. Sable … mmm, ja några är mer eller mindre sotade. Men det som är spännande är de som inte är sotade, utan faktiskt är mörka även ner utmed sidorna!

Som denna:

ariama
2014-06-04 09:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

… och rödtonen som redan finns där!!

ariama
2014-06-04 09:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Spännande, och läckert. Men jag vet ju inte än!! Jag vet inte hur "röda RY" ser ut som bebisar, och jag vet inte heller hur RY-ungar som ser ut som min ungar, utvecklas med åldern.

De bästa rödtonade jag har hittills, är ungefär som Honey Mary (till höger i bild). Dessa mina ungar är klart rödare!

Tsunamis
2014-06-04 10:06
#10

Intressant!

Bör ju i alla fall vara Chocolate-baserade antar jag? 

Riktigt röda DY ser ju nästan mörkbruna ut de med. Antar att det kan gå åt det hållet också.

MvH  Tsunamis

ariama
2014-06-04 13:52
#11

De kan vara både svart- och chocolate-baserade. Jag gissar på att den jag avbildat i första hand, är chocolate-baserad, och den andra mörka är svartbaserad, för den går mer i "svart" och har mindre rött och mindre chocolate-ton.

Framtiden får utvisa. De kan ljusna rejält redan vid första pälsbytet, RY gör ju ofta det. Men jag har aldrig haft någon RY-unge som varit såhär mörk från början.

Det är som bebisar som RY och DY (allra oftast, men inte alltid) skiljer sig åt som mest. När det gäller den vuxna musens olika nyanser av gult till brandgult  till rött, så tror jag det är "sak samma". Alltså, ingen skillnad.

ariama
2014-06-07 10:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Uppdatering. 15 dagar. 

Det är roligt med RY bebisar. De ser så olika ut som bebisar och som vuxna! Antagligen en anledning till att många hellre avlar DY (trots alla medföljade genetiska nackdelar), för med DY kan man i stort sett se redan från början om de är bra gula/röda eller inte.

Med RY kan man behöva vänta mellan 2 till 4 månader.

ariama
2014-06-07 10:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Utan blixt, utomhus. (fortfarande 15 dagar)

En "normalfärgad" RY-bebis till höger. Han kommer att bli bra utfärgad som vuxen (i alla fall har mina andra ungar i den bebisfärgen blivit det).

Jämför öronfärgen! De mörka öronen indikerar en mörkare färgad mus,. Öronfärgen förändras ju inte direkt, inte som pälsen, utan är pigmentet i själva huden, inte i hårstråna.

Annons:
ariama
2014-06-10 10:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Lite tjatigt kanske, men kan inte låta bli att fortsätta.

18 dagar. Fotat med blixt.

Blixt eller naturellt gör givetvis en stor skillnad, men ändå, det är kul att följa. Sotningen (eumelaninet) försvinner gradvis ur hårstråna allteftersom de växer.

Eumelaning = svart/brunt pigment.

Pheomelanin  = gult/rött pigment.

Vilken ton och intensitet - eller hur "ren" den gula/röda färgen blir som vuxna, är ju det som är svårt att förutspå på RY-bebisar.

Littlem
2014-06-11 00:32
#15

Fina bäbisar o fina färger!

ariama
2014-06-11 06:13
#16

Tack Littlem!

Tsunamis
2014-06-11 07:34
#17

Helt klart intressant tycker jag! Jättekul att se dem utvecklas.

MvH  Tsunamis

ariama
2014-06-12 12:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#17. Tycker jag med, så jag fortsätter. 😘

Det var 12 ungar i kullen. En ynk avlivad, en hane kullad. Tre "försvunna" (vet ej hur eller varför, men  - grymt nog - inga jag saknar… )

Sju ungar kvar, fyra honor och tre hanar. De har namn på L.

Honorna: Lady (gul), Linde, Lust, Lene (mörka berkshire).

Hanarna: Lemon (gul), Lord och Labrador (mörka).

De borde väl heta både Björndalens och Honey i "förnamn", men det orkar jag inte skriva.

Alla är långhår och satin. Och Recessive Yellow. Långhår är inget jag avlar, men det som "blivit" i mina urval, där andra kriterier gått före pälslängd.

Några 23 dagars sötnosar i dag. (skrivit fel ålder på de andra bilderna, de är födda 20 maj)

ariama
2014-06-12 12:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

.

ariama
2014-06-12 12:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Lemon och Lord.

Annons:
Littlem
2014-06-13 00:39
#21

Otroligt söta!
Läckert med den mörka ryggen =)

Grodan
2014-06-13 16:32
#22

Trevligt att få följa musarna, amaira! ❤️

Jag tycker fortfarande att det rör sig om Sable/sotning. 😛


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2014-06-14 10:11
#23

Konstigt att jag glömt att skriva här….följt dina bebisar med stort intresse har jag gjort i alla fall!

Jag tycker att dom är otroligt vackra!

När jag hade min första salukikull så fick jag 7 valpar i varierade olika röda nyanser. Tre av dem var nästan svarta när dom föddes och blev ljusare med åldern. De 4 som var röda redan när dom föddes djupnade bara lite i rödheten. Jag var väldigt fundersam i början på dessa svarta..som vuxna var dom mörkt röda med svarta fransar på öron och lite svarta toppar på vissa hårstrån.

Jag ser samma utveckling på dina bebisar! Ska bli kul att få fortsätta se hur dom utvecklas!

ariama
2014-06-14 11:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Tack Ajanki! Vad roligt att höra om dina svarta/röda salukis! Recessive yellow finns ju hos alla ryggradsdjur (höns också), men är ibland svårt att skilja från bruna djur baserade på svart/brunt pigment och inte rött/gult.

Dominant/Lethal yellow finns vad jag vet bara hos möss. (?)

Grodan! Du har säkert rätt! Men du vet, jag är nu "nej-sägare" av födsel och ohejdad vana.😉

Så, sotade, JA, definitivt. Allihopa. Det är ju vad det rör sig om med RY-ungar. Sable - nej…

#19 kan jag visserligen säga är en "klar sable" just nu. Men sotningen är på ett annat vis på RY - i alla fall på mina, hittills. 

Det syns särskilt väl på långhår, hur hårstråna ändrar färg från mörk (svart/brun) till ljus (gul/röd), från eumelanin till pheomelanin.

Titta på #19 igen, och kolla på det gula pigmentet som lyser igenom även högst upp på ryggen!! Sotningen kommer att försvinna med tiden.

Lord och Labrador, mina två mörka hanar, hade knappast något pheomelanin (gult/rött pigment) alls i sin första päls som växte ut, endast eumelanin (svart/brunt pigment) Se #0

Redan nu, 25 dagar gamla, har de ett betydande inslag av pheomelanin och är mycket ljusare/gulare! Se foto.

Lord, som är närmast, har ljusnat mest, och är gulare utmed sidorna än på ryggen, det är sant. Men även han har gult även på ryggen nu!

Labrador (bortesta musen) är fortfarande relativt jämnt färgad även på sidorna.

ariama
2014-06-22 12:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Tjejerna, 4 veckor och 5 dagar.

Med morrhår av guld …

ariama
2014-06-22 12:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Syns ju inte - här är morrhåren! 🙂

ariama
2014-06-22 12:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

.

Annons:
ariama
2014-06-22 12:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Tjejerna fortfarande.

ariama
2014-06-22 12:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Grabbarna.

ariama
2014-06-22 12:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

.

ariama
2014-06-22 12:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Enligt litteraturen ska mössens första fällning starta mellan 7 och 9 veckors ålder. Det stämmer inte på mina, inte nu och har aldrig gjort.

Vid vilken ålder fäller era muslingar sin bebispäls?

Dessa är 4 veckor och 5 dagar, och pälsbytet syns tydligt här på högra grabben, eftersom han för det första är långhårig och päls nr två är kortare, och för det andra får en annan mörkare färgnyans på den nya pälsen.

Littlem
2014-06-24 00:19
#32

Så himla söta möss!!

ariama
2014-06-25 10:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Undrar om det funkar att ladda upp en bild, ser konstigt ut, med nya iFokus alltså.

Provar ändå. Lord och Labrador, idag, fem veckor och en dag. Samma två möss som i första bilden i tråden, i #0. Ingen blixt, men solsken.

Dom är faktiskt vansinnigt söta.

ajanki
2014-06-25 10:50
#34

#33 Håller med dig! Helt fantastiskt söta😍

Annons:
Grodan
2014-07-01 18:22
#35

#33 Superhärliga. ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2014-07-09 10:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Nu händer inte så mycket färgmässigt med mina "bebisar". De är 7 veckor nu.

Vid ungefär 10 -11 veckors ålder brukar mina börja sin andra fällning, då får jag se hur färgen fördjupas ytterligare, antar jag- Det gula/röda pigmentet, pheomelanin, brukar ju bli mer intensivt med åldern.

Honey Lemon på bilden. Han har en i mitt tycke härlig gulfärg som jag gillar. Trevlig är han också. detta foto taget för en vecka sedan.

ariama
2014-07-09 10:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Dåliga foton tagna idag… Lemon.

ariama
2014-07-09 10:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Honey Lord. Här ser han verkligen ut som en liten bebis. Det gör han inte irl tycker jag. Fotat ute utan blixt.

ariama
2014-07-09 11:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Och så en gräslig bild på både Lord och Lemon, fotad med blixt.

Nån gång ska jag försöka ta bra bilder också. har inte tålamod med det nu för tiden, jag bara håller och knäpper.

Favoriter är Lady (gul hona), Linde (mörk berkshire-hona), och Lemon. Lady är klart mest social och kommunikativ, nyfiken och vill vara med och se vad som händer. De andra nämnda kommer inte långt efter, och resterande är trevliga fast ett par av dem är inte tillräckligt "människo-älskande" i mina ögon.

Det är alltid en sådan skillnad på beteende i mina kullar. I en glidande skala från nyfiken och kommunikativ, till lite mer "avståndstagande".

Ibland även "nerviga" och rädda. Och några gilllar inte människor så som jag önskar. Ibland dyker någon upp, som gärna vill upp i handen, men inte för att "träffa mig" utan för att "komma vidare".

Först när mina ungar är runt fem-sex veckor brukar jag kunna avgöra hur deras beteende gentemot människor kommer att vara. Före dess skulle jag aldrig kunna välja ut möss att sälja! (om jag nu gjorde).

KickiG
2014-07-10 06:27
#40

#36 Verkligen en vacker färg!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
2014-07-26 15:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Honey Lemon har en härlig guldgul färg. Tycker han är läcker.  Dagsfoto, 9 1/2 vecka gammal.

Annons:
ariama
2014-07-26 15:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Det är svårt att fota RY i satin så att det visar vilken färg, glans och nyans de verkligen har.  Förra var utan blixt, detta är med blixt, och nästa är faktiskt utan blixt igen. Samma mus (Lemon) på dessa tre bilder.

ariama
2014-07-26 15:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Jag är sveriges sämsta musfotograf, har noll tålamod med kameran. Jag bara knäpper.

ariama
2014-07-26 15:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Och så visar Honey Lord upp sig.

ariama
2014-07-26 15:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Lord igen, fotad ute i skuggan. Fast alla utebilder är förstås fotade i skugga, jag har inte mössen solsken, det gillar dom inte.

Grodan
2014-07-26 16:18
#46

#43 Nähej du, det håller jag verkligen inte med om. Du kan få till de mest charmiga bilder.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2014-07-26 16:40
#47

Ååh, tack! 😃

Littlem
2014-08-14 03:15
#48

Instämmer med Grodan!  Kanske de inte är bilder som går att skriva ut på a3 skarpa alla men mössen ser nyfikna och nöjda ut på dina bilder och de är otroligt vackra!

Annons:
ariama
2014-08-14 09:47
#49

Men… de poserar aldrig! De fångas i "knäppa ställningar". Inga "utställnings-foton" precis 😉 .

Hur som helst, TACK för kommentaren/kommentarerna. *glad* 😘

ariama
2014-08-15 08:34
#50

Grodan  #6: "RY Sable. Coolt" och #22: "Jag tycker fortfarande att det rör sig om Sable/sotning."

Gammal är äldst, säger man. 😉Och då menar jag inte ålder (för det är jag) men erfarenhet (för det är du).

Det är absolut "sable" eller snarare sotning, och inget annat. Det mörka är ju eumelanin och inte pheomelanin. Dvs mörkt pigment och inte det gula/röda pigmentet, dvs två helt olika pigment. Det får jag aldrig en röd mus av.

Annat än att det är svårt att veta vilken nyans det gula/röda pigmentet får när det svarta/bruna senare ersätts, vilket det förhoppningsvis gör på en RY.

Dessa hade bara mer svart/brunt pigment när de föddes, dvs sotning.

Man lär så länge man lever …

ariama
2014-08-26 16:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Några tjej-bilder på f.d. bebisarna. 3 månader och en vecka.

Honey Lady, hon som var ljusast av bebisarna (ljusbeige). Hon har en klar gul färg idag. Mycket mysig ung dam.

ariama
2014-08-26 16:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Honey Lene. Trevlig men blygast i gänget.

ariama
2014-08-26 16:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Lene igen. De som var mörkast sotade som bebisar, har en inte så fin RY-färg. Den har liksom "en mörk metall-smak".  Mitt knäppa sätt att förklara, har inget med satinet att göra, utan snarare en brist på renhet/klarhet i färgen.

Det syns inte på fotot, men den mörkare RY-färgen är inte "röd" utan … " har metall-smak".

ariama
2014-08-26 16:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Honey Lady och Honey Linde.

Linde är också en härlig musa, glad och go och nyfiken på både mig och livet.

Littlem
2014-08-28 04:32
#55

Åhh Lene var himla söt!

Annons:
ariama
2014-09-09 10:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Honey Lemon idag. Han är så vansinnigt SÖT.

ariama
2014-09-09 10:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Och så med svansen…😃

ariama
2014-09-09 10:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

"Hej matte!"

Jämför gärna med fotot i t.ex. #20. Samma mus! Så kan färgen utvecklas hos RY. Det fascinerar mig lika mycket varje gång, detta färg-mirakel.

KickiG
2014-09-09 14:42
#59

#58 Det är en otrolig skilland! Men visst är Honey Lemon en fin mus. Jag är verkligen svag för färgen.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: