Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 879 ggr
Lexie82
6/11/14, 1:01 AM

Tamdjur vs vilda djur

Jag kan ingenting om möss. Whatsoever. Men min granne/bästa vän fick nu inatt in en mus i sin lägenhet. Han bor på andra våningen, och musen har tagit sig in genom den öppna balkongdörren.

Vi försökte länge fånga in den, men utan resultat, och till sist tappade vi helt bort den. Vi bestämde oss för att ta nya tag imorgon istället.

Nu till frågan. Finns det något sätt att se om en mus är ett husdjur eller om den kommer "utifrån"? Jag tänkte på om vi faktiskt lyckas fånga in den kan det ju vara bra att veta det innan vi släpper den utomhus.

Tips mottages också på hur vi ska gå tag på den lille rackaren utan att skada den!

Annons:
Lexie82
6/11/14, 1:08 AM
#1

Musen var tydligen söt som bara den (jag hann aldrig se den). Långsmal, lång svans, grå med en rand över ryggen. Ifall det säger någon nånting.

Egycsaj15
6/11/14, 1:14 AM
#2

Låter mer som tam mus kan jag tycka

ajanki
6/11/14, 9:22 AM
#3

Ja, jag tycker också att det låter som en tammus:)

Hoppas ni fångar in den!

Lexie82
6/11/14, 9:45 AM
#4

Senaste jag pratade med honom igår så verkade det som att musen rymt ut igen. Han hade varit ute och rökt och lämnat balkongdörren öppen, sen fått syn på musen igen just när den sprang in i köket, där balkongdörren finns.

Jag sa åt honom att strö ut lite mjöl här och där så att vi kan se idag om det är några spår nånstans.

Aline
6/11/14, 12:49 PM
#5

Jag tror att det kan vara en Sicista betulina, buskmus, även kallad björkmus. Den finns i Sverige men sparsamt. Den är helt fridlyst. Den övervintrar i dvala, precis som hasselmusen. Den är mindre än en vanlig mus och svansen är längre. Den har ett mörkt band längs med ryggen. Björkmusen är en skicklig klättrare och bygger sitt bo i buskar och snår. Den blir nog svår att fånga i fälla för att släppa ut. Det bästa är nog att öppna så att den kan ta sig ut själv om den inte redan är ute. Fin upplevelse att få se den. Googla får ni se om det är den.

Aline

Tsunamis
6/11/14, 1:09 PM
#6

#5 Det låter ju faktiskt inte helt omöjligt, eftersom det inte finns så många färger som passar in på tammöss med den beskrivningen.

MvH  Tsunamis

Annons:
Lexie82
6/11/14, 1:13 PM
#7

Jag visade grannen, och han säger att det kan vara den. Däremot stod det något om att den bara finns i tre områden i Sverige, och Dalarna där vi bor var inte ett av dem.

Tsunamis
6/11/14, 3:32 PM
#8

En vild gissning men det kan inte varit en kinesisk dvärghamster? Då är det ju ett tamdjur någon släppt ut.

De är ganska mus-lika och har mörk ål. Bild här hona & hane: http://skargardens.blogg.se/hamsterbilder/images/2011/augusti-790_161529825.jpg

MvH  Tsunamis

Lexie82
6/11/14, 7:47 PM
#9

#8 Nu såg jag den ju inte själv, men även grannen hade nog känt igen en dvärghamster trots att det inte är den sort jag själv har. =) Men tanken slog mig först. Dock hade den ju väldigt lång svans, så det stämmer inte in.

Upp till toppen
Annons: