Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 914 ggr
KickiG
6/15/14, 8:44 PM

RY och DY

Nu har jag gått hela dagen och funderat över RY och DY. Jag vet den genetiska skillanden, men ser man skilland på dem så med blotta ögat? Om jag förstått det rätt ser man det i alla fall på ungarna.

Sedan undrar jag över namnet, yellow - gul. De ser ju mera röda eller röd-brun skiftande ut, åtminstone i mina ögon. Varför gul? Är det avel som gjort färgerna starkare? Hur såg de ut från början i så fall?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
ariama
6/16/14, 11:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag blir lika lycklig varje gång som någon är intresserad av de gula mössen!! 😃

Om man kan se skillnad på RY och DY, fenotypiskt (dvs på utseendet utan att veta genotypen/härstamning)?

Jag vill svara: Ja, för det mesta. Är mössen typiska för sin genotyp så kan man det. Mest på grund av DY:s genetiska defekter, samt RY:s sotning som bebisar.

Men alla möss är inte "typiska", så ibland kan det vara svårt att se skillnad. Och det beror också på ålder.

Som ungar är de oftast olika färgade eftersom RY föds sotade. Men det gäller inte alltid. DY kan också vara sotade, och RY kan födas utan sotning (särskilt om de är rödögda, dvs fawn, men även svartögda).

När de växer upp kan det vara svårt att se skillnad, när RY förlorat sin sotning och innan DY fått sin fetma.

Som vuxna och ädlre, blir ju DY mer eller mindre feta! De kan bli groteskt feta. Men även "vanliga möss" kan ju bli feta, så det är kanske ingen 100%-ig metod.

Beroende på avel av DY kan man nog få ner fetman från groteskt till "vanligt fet" 😉. Det är främst honorna som blir fetast.

Färgmässigt är det knappast någon skillnad, hos vuxna djur. Nyans av gul, brandgul eller röd beror på färgaveln, det är samma "gulfärg" som används "genetiskt" i musen.

A-lokus och E-lokus har inte hand om "färgen" utan om på- och avslagning av färgen, dvs om det gula eller det svarta/bruna pigmentet ska släppas fram.

Här är ett jämförelsefoto. Till vänster DY, och de 2 till höger är RY.

DY-tjejen är endast 6 veckor och växer fortfarande = ännu ej utvecklat sin fetma. I denna ålder är de som vackrast.

RY: till vänster 1 år, till höger 4 månader. = ingen fetma oavsett ålder.

Färgen är "bara" olika nyanser som kan förekomma hos de gula mössen. DY-musen har seriös rödavel bakåt i sin stamtavla, vilket dessa RY-möss saknar.

ariama
6/16/14, 11:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är några DY som saknar "seriös" avel bakåt.

De är omplaceringsmöss som kom till mig vid ca 8 månaders ålder, härstamning i stort sett okänd, ej från seriös uppfödare.

De två honorna är ca 10 månader gamla här. Svensktypade långhår.

Färgen är ganska typisk för icke färgavlade DY. Den vänsta har dessutom en sotning i pälsen, något som man får bort med hjälp av avel.

Mamman till ungarna är den högra honan. Fetman är där. Tumörerna kom bara strax efter att fotot tagits. (Den högra musans "lustiga knöl" vid magen är "bara" fetma i kombination med "lustig ställning" med bakbenet!)

Färgen är väl "ljust-brandgul-svagt-beige" skulle jag vilja säga.
Honan till höger har ändå relativt bra färg för att inte vara färgavlad.

ariama
6/16/14, 11:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jämför DY-ungarna ovan (som dessutom inte är särskilt färgavlade) med denna RY-unge. Som vuxen fick lilltjejen exakt samma färg som den vuxna musen bredvid!!

ariama
6/16/14, 11:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Sotningen försvinner fort på RY medan de växer upp!

Här är 4 stycken RY (och en cinnamon i mitten) i olika nyanser. Så mycket kan det skilja. Kolla musen uppe till vänster som ser ut som cinnamon den också! (än så länge)

ariama
6/16/14, 11:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här är två DY, korsad typ, satin. Den mörka är endast 4 månader gammal och redan redigt fet.

De är barnbarn till ljusa honan i #2. Och jag har kvar avkomma/släktingar till denna grupp av DY (i andra färger, DY fick utgå).

Även Elin Vattnadal har sina DY efter den ljusa honan i #2 - en MYCKET trevlig musa var det i övrigt!!

Färgen på den mörka vill jag kalla sotad röd. (inte sable, andra bilder följer nedan).

Dessa blev fetare ändå, jag kunde inte göra något, det blev groteskt, och jag tog bort dem före 5 månaders ålder.

ariama
6/16/14, 11:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

DY Sable. Dvs en gul/röd mus med svart rygg, som gradvis övergår till gul/röd mage. (Ej färgavlad sable, önskas mer gulfärg lite högre upp mot ryggen, tycker jag)

Sidorna tonar från svart till gult/rött ju längre ner mot magen man ser. Magen ska vara helt gul/röd, men sakna tan-teckningens tydliga skiljelinje (det är ju ingen tan).

Den "genetiska bakgrunden" (andra gener än DY-genen) är alltså en svart mus med Umbrous-genen, eller många sotningspolygener in action.

Björndalens King Creole, 2007.

Annons:
ariama
6/16/14, 11:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Denna DY-musa, Björndalens Harmoni, var reggad som chocolate-sable. Hon har definitivt en bra röd grundfärg!

På fotot är hon ung, och ännu utan fetma. Fetman kom, liksom tumör före ett års ålder.

Mitt sätt att dra skiljelinje mellan sotning och sable, är kanske "petitesser", och kanske även fel. Men jag vill nog ha "högre krav" på en sable, än enbart "dålig sotning". "Dålig" om man vill ha den bra och stark alltså - sotning i sig är dålig om den förekommer på en annan färgavlad variant än sable.

ariama
6/16/14, 11:54 AM
#8

Ja, varför heter färgen gul och inte röd? Som i Dominant Yellow.

Därför att den "naturliga" färgen faktiskt är gul, och inte röd.

Med hjälp av ett stort antal polymera gener (polygener, dvs många olika gener i olika kromosomer - så inte "koppling" sker - som alla påverkar samma egenskap, men i så liten grad att de enskilda generna inte märks, bara när de är samlade, då de också samverkar förstärkande) kan man med mycket tid, kunskap och tålamod, förändra den gula färgen till röd!

Att förvandla en gul mus till röd, är ingen lätt historia. Många av utställningsvärldens standardfärger är svåra att uppnå, och kräver åratal av skickligt avelsarbete!

Eller, som jag läste på FB i ett inlägg. Någon hade köpt en färgvariant från engelsk uppfödare. Uppfödaren gav kommentaren: "Förstör nu inte 30 års avelsarbete…"

KickiG
6/16/14, 5:42 PM
#9

Tack ariama! Ett bättre svar på en fråga får man leta efter! ❤️ Och så fick jag till och med svar på frågor som jag inte hann ställa eftersom svaret kom i meningen efter. Typ "jamen, sable ser ju liknande ut som tan, var går gränsen… aaaah det är där, nu förstår jag". Nu ska jag smälta, läsa en gång till och sedan komma med mera vettiga frågor än min första flummiga undran. 

Ännu ett stort tack för att du tog dig tid!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
6/16/14, 9:02 PM
#10

Tack själv Kicki, för att du säger Tack! 😃 Jag hoppas du inte förväntade dig ett ja eller nej-svar… mina fingrar är ibland så förskräckligt skrivglada…

Grodan
6/16/14, 9:08 PM
#11

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: