Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 728 ggr
pippilöj
6/22/14, 4:54 PM

"Färskt" spannmål

Är det ok att ge färskt spannmål plockat direkt från åkern till mössen? Är på landet och är omringad av korn, råg, vete och havre! Ser så gott ut (för en mus) 😊

Annons:
nakuta
6/22/14, 7:04 PM
#1

Det är inte moget än, så jag hade inte plockat det nu i alla fall, vet inte hur det är annars, men det brukar inte vara färdigt förrän runt Augusti

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Grodan
6/22/14, 7:04 PM
#2

Jag tror att det är ok. Jag har gjort det, fast bara liten mängd och gett mina.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
6/22/14, 8:44 PM
#3

Jag har också gett mina, men har plockat sen först när bonden har varit och skördat, så det säkert har varit moget. Föräldrarna bor vid en ekologisk bondgård, så vet också att det inte är besprutat med massor

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Lamina
6/22/14, 8:44 PM
#4

Till att börja med så måste du såklart ha tillstånd från bonden innan du plockar nånting. Men tror risken är ganska liten att du drar med nånting in. Om du kapar högt upp, så bara den delen med frön blir kvar, så är det nog helt ofarligt. Jag brukar plocka gräs och andra plantor med frön på det viset.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
6/22/14, 9:31 PM
#5

Jag gör som jag alltid gör med färskt: plockar, sköljer, låter vattnet rinna av och ger djuren när det är helt torrt. Ibland kan jag även torka det några dagar innan djuren får det..


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

pippilöj
6/22/14, 11:09 PM
#6

Tack för allt svar hörrni! Jag vet att den inte är mogen, därav min fråga! :-) Bonden känner jag, helt ok för henne att jag knyckte några strån! ;-) Däremot förstår jag nu att jag nog har slarvat lite med sköljningen! Tack för upplysningen! Nu har jag ju helt spunnit loss på det här med att plocka färskt från min tomt och trädgård…men finns det nått man ABSOLUT INTE får ge dom?!?

Annons:
pippilöj
6/22/14, 11:11 PM
#7

Grodan…varför måste man vänta tills det är helt tort efter att man har skjölt? Nån spec anledning?

pippilöj
6/22/14, 11:11 PM
#8

Grodan…varför måste man vänta tills det är helt tort efter att man har skjölt? Nån spec anledning?

Upp till toppen
Annons: