Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 689 ggr
XxteZZxX
2014-06-23 11:52

Hjälp med genetik?

Jag är väldigt dålig på genetik, trots att jag läst på om det, så det jag tänker fråga kanske är jättekonstigt 😟

Men i alla fall, jag har en svart hane som jag skulle vilja ha genkoden(?) på, och tänkte att ni kanske kunde hjälpa.

Far: Svart

Mor: Beige (i stamtavlan, dock troligen reversed siamese tror jag)

Farfar: Blå

Farmor: Svart

Morfar: Chocolate

Mormor: Lilac

Vet inte hur långt bak som behövs, eller om det ens är möjligt att ta reda på det såhär, men lika bra att kolla! :)

Tack på förhand 🙂

♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫

Annons:
ariama
2014-06-23 12:23
#1

a/a B/* C/* D/* E/* P/*

Eftersom han är svart är han homozygot på a (båda allelerna på A-lokus är a).

Eftersom han är svart, måste han även ha minst en stor bokstav på alla de andra generna B C D E och även P. 

Eftersom han inte är rent färgavlad i många  generationer, går det inte att säga vad han kan vara bärare av. Därav * som betyder att genen är okänd.

Han kan vara bärare av chocolate och då vara B/b. Eller inte, och då vara B/B.

Han är definitivt bärare av någon blekgen eftersom mamman är en blekt variant. Men vilken blekgen vet jag inte (andra vet nog vad reversed siames har för blekgener, men jag vet inte i huvudet såhär)

Alltså C/c-nånting.

Han kan vara bärare av blått D/d, eller inte, och har då D/D.

På E-lokus tar jag för givet att han är E/E, men recessive yellow (e/e) finns här och var numera, så jag kan inte vara säker på att han inte även är  E/e.

Något rödögt har du inte i stamtavlan, men recessiva gener kan hänga med länge, så det går inte att svära på att han inte är P/p, dvs rödögon-bärare. Men han kan lika gärna vara P/P.

XxteZZxX
2014-06-23 12:32
#2

Tack så hemskt mycket för svar! Dock finns dove (fmf) och RÖ vit (fmm), så då borde han alltså vara P/p? :)

♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫

ariama
2014-06-23 13:55
#3

Ja, då kan han mycket väl vara P/p, men behöver inte vara. Han kan vara P/P också, det går inte att veta utan provparning. 🙂

XxteZZxX
2014-06-23 16:01
#4

Tack så hemskt mycket! :)

♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫

nakuta
2014-06-23 17:45
#5

men om både farmors mor och farmors far är rö borde inte på "farmor" vara rödögd? eller jag som e helt fel på det med genetik?

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

XxteZZxX
2014-06-23 17:48
#6

#5 Öhh, det har du rätt i, så borde det vara, men står i stamtavlan att hon är svart? 🤔

♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫

Annons:
nakuta
2014-06-23 17:51
#7

Jag va lite osäker på om jag hade rätt för sitter lite med guldhamstergenetiken i huvudet också ^^

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Lamina
2014-06-23 18:03
#8

He he, ne, det är inte så konstigt att inte farmor är rödögd. Dove är en rödögd svart, aapp, medan en "rödögd vit" allra troligast är en PEW (Pink Eyed White-Albino.) Dvs a*cc (* eftersom musen är blekt och vi inte vet om den är tickad eller inte. Att den gett svarta ungar visar att den bär på minst ett litet a.) Mössen har alltså båda röda ögon, men pga olika gener.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

XxteZZxX
2014-06-23 18:07
#9

#8 Åh, tack, tycker det är väldigt intressant men hemskt svårt det här med genetiken haha 😃

♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫

nakuta
2014-06-23 18:24
#10

#8 aha, varför ska de vara klurigt, hamstrar är lättare ^^
är de rödögda båda så blir alla avkommer rödögda (utom om det beror på albino som kan vara i princip vilken grundfärg som helst)

Försöker lära mig, men än har inte allt fastnat ^^

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Lamina
2014-06-23 18:57
#11

#10 För att musgenetik är klurig. 😉 Det finns så många gener som kan ge så många olika färger. Men dom nöjer sig inte med det, nej, en del kan ge andra färger i kombination med en annan gen. För att inte tala om alla hårlag, teckningar och annat skit… Ne, vill man ha enkel genetik så är möss helt fel djur. 😉

Hamstrar är nog ganska enkla skulle jag tro. Särskilt vintervit dvärghamster. 😃

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Emouse
2014-06-23 19:03
#12

haha, med min första vintervita tyckte jag det var mega svårt med genetik och färger på dom (?) hahah😂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

nakuta
2014-06-23 19:51
#13

#11 Inte ute efter enkel genetik, men har inte lärt mig mega mycket där än, och så länge det bara är aa bb pp ee dd så har jag inga problem då det är samma princip som guldhamstrar som är den genetiken jag är mest insatt i, men  lär mig gärna mer, trodde bara det va pp som gav rödögt, så därav min förvirring ;)

Men som sagt genetiken är inte min starkaste sida här än, men lär mig varje gång jag läser lite ;)

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Annons:
StillaSinnet
2014-06-23 20:52
#14

revers siamese heter nu för tiden beige och har genkoden aa c(e)/c(e). om vi stannar där och struntar i att mor- och farföräldrarna kan ha gett blå- och chokladbärare, så blir svart+revers siames aa C/c(e).
(Och därtill kan det vara så att den är Bb, Dd och /eller Pp)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

XxteZZxX
2014-06-23 20:55
#15

#14 Okej, då stämmer det ju med beige! :) Okej, då har jag lite koll på det i alla fall, tack så mycket :)

♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫

ariama
2014-06-24 17:00
#16

#14. Ja, så var det ja, beige, c(e)/c(e). 😃

Upp till toppen
Annons: