Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1212 ggr
ariama
2014-07-09 14:09

Hur en mus kan bo...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett litet exempel på, hur en mus kan bo! Blir en liten frågetävling:

"Var bor musen?"

😃

Annons:
ariama
2014-07-09 14:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nu syns det lite bättre …

thea_thea
2014-07-09 14:15
#2

I bregottkartongen gissar jag på😃

ariama
2014-07-09 14:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Visst är det fantastiskt!!?

Dessa våra små tammöss kan jag ju "placera" hur som helst!! Jag förundras!

Det här är varken optimalt eller permanent. Främst är "buren" på tok för liten, mina möss ska inte bo så småttigt. Men jag var i en situation kombinerad med ont om tid, ont om ork, samt relativt "akut". En hona behövde flytta från hane, för att inte bli ombetäckt.

Så nu bor hon där sedan nästan en vecka, i ett par "inpulade" kartonger i bokhyllan! Med en kull ungar dessutom. Verkar helt belåten. 

Som sagt, knappast permanent. Ska snart få flytta med ungarna, till en större och vettigare bur, som även funkar för ungar (fast det gör nog denna också, skulle inte förvåna mig).

Ja, dessa våra små söta rara möss, vilka DJUR! Och dom går att ha "överrallt".

(nää, hon rymmer inte, om någon undrar)

ariama
2014-07-09 14:18
#4

#2. Just det Thea, i bregottkartongen. Men inte i Bregottfabriken 😛 .

Med tillgång till en kartong som förvarat sköljmedel tror jag (tagit i någon affär jag passerat igenom).

thea_thea
2014-07-09 14:23
#5

Jag älskar att möss kan bo så dar utan att rymma, mina gerbiler skulle skutta ut och gnaga på alla saker de ser😛 Jag måste skaffa möss någon gång.

Åhhh hur många ungar är det? Hur gamla? ÅÅH musbebisar❤️❤️❤️

ariama
2014-07-09 14:28
#6

Det blev sju stycken, honor allesammans dessutom (sånt händer mig aldrig annars, å andra sidan får jag aldrig så få ungar i kullarna). Ungarna är 5 dagar i dag. Chocolate/tan och RY.

Ska du köpa möss nån gång - vilket du givetvis ska !!!  😘 - så ska du köpa av uppfödare som avlar på beteende! Även möss kan vara både skuttiga och springiga, och inte så "roliga". Sök dom "kommunikativa" mössen!

Annons:
Minoth
2014-07-09 15:08
#7

Måste lukta riktigt illa fort att ha kartong som burbotten

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ariama
2014-07-09 18:50
#8

#7, Nää, varför det? Jag har samma botten i alla mina "burar" oavsett hur de ser ut. Sällan kommer de ner till själva golvet för att skita ner.

Först har jag tidningar underst, och sedan bottenströ, vare sig det är kartong eller plast i botten. Ofta även mossa, gräs, och annat.

Mössen gräver och biter och gnager bitar av tidningspappret att boa med - men där kissar de ju inte då.  För säkerhets skull har jag en glasskiva under kartongen, för att de brukar gnaga hål i botten, och sedan även i det som är under, dvs bokhyllan om det vill sig illa - men det har hon inte gjort. Hon tycker väl att hon har så mycket annat att gnaga på. 😃

[vintermusen]1
2014-07-12 00:20
#9

Haha fin bur

Grodan
2014-07-12 02:38
#10

Cool 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2014-07-12 08:23
#11

#7 att det inte luktar beror dels på att det är honor som bor där men också på att det är så gott om luft. Instängda burar luktar starkt. luftiga burar hitter torka upp urinen innan det bildas plaskiga hörnor som stinker. 

Jag minns när Grodan bodde i Malmö hur hon klagade på luftfuktigheten där, och fluglarver som hann kläckas i våta hörnor för att det inte torkade upp. Så kan jag inte tänka mig att det någonsin kan bli när mössen lever öppet och fritt från plast 🙂

(Jag kompenserar med luftavfuktare och har  därför torra burbottnar utan kisshörnor trots instängda möss och plast)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2014-07-12 17:11
#12

#11 Vilket minne du har! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2014-07-14 15:39
#13

#11. "Instängda burar luktar starkt. luftiga burar hinner torka upp urinen innan det bildas plaskiga hörnor som stinker."

Jahaa … är det sååå. Då har jag bara luftiga burar.

Fast ibland fixar några toaletter - särskilt i mina jätteburar så blir något bo-hus omgjort till toa. Där luktar det ganska snabbt, de är ju många möss. Men å andra sidan är det tacksamt, för det är så himla lätt att göra rent! Bara byta i huset. Så slipper jag dessutom göra rent i hela stora buren på ännu ett tag.

Jag har kloka möss, verkar det som. 😃

Annons:
ariama
2014-07-14 15:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Här är en av mina "jätteburar". Det är en kaninbur. Luckan i taket är borttagen, och där passar en annan bur-botten exakt att sätta dit!

Den är ungefär 95 x 50 cm (längd och bredd).

Full av kartonger (ägg-, sko-, osv) och lite annat. Med på fotot finns Chrystal Beauty och Plira.

ariama
2014-07-14 15:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Och här syns goa Honey Yamsa.

ariama
2014-07-14 15:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

.

ariama
2014-07-14 15:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

När jag har mössen så här, i stora burar där det är lite jobbigt att fånga dem till vardags, är det bra att ha möss som kommer självmant.

Chrystal Beauty frågar vad jag gör, medan Plira mumsar på lite lax. 

Högst 10 st har jag i denna bur. Just nu endast 7 st.

ariama
2014-07-14 15:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Ja, bokhyllan i de första inläggen, är tömd och musan har flyttat (dock inget foto på hennes bur).

Annars är det lika roligt varje gång, att inreda en ny bur. Denna är rengjord och omgjord idag. Här bor också 7 damer - nej 8 är det.

ariama
2014-07-14 15:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Det mesta går att använda, bara det inte är sånt som mössen kan göra illa sig på, eller fastna i. Och att allt sitter fast så det inte kan rasa!

Akvariet är ungefär 88 x 34 cm (längd och bredd).

thea_thea
2014-07-16 08:14
#20

Eh, vet någon om man kan bli en mus och bo hos amaira? Typ ett X klassat experiment? ;D

Annons:
ariama
2014-07-16 11:05
#21

Haha, gulle dig thea_thea 😃!  Välkommen att bo i bur hos mig 😛.

Men människor är så svåra att hålla. Se bara på mina barn!! Innan de kunde gå gick det väl an, då gick de att hålla i små burar. Men så fort de blev lite större, krävde de mycket mer yta, och släppte man dem med blicken så drog de iväg.

Senare kunde de vara borta en hel natt och flytta in i något grannhus där någon jämnårig fanns. Och sedan, när de blev vuxna, jaja, då försvann de helt och hållet ut ur alla burar jag någonsin försökt hålla dem i…

ariama
2014-07-16 11:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Förresten är det uppvisade burförhållandet ändrat sedan i går kväll.

Mina kära små muslingar var sååå nyfikna på, hur grannmössen bodde! Inte på grannmössen själva, utan på deras boende.

Möss är så vansinnigt roliga!! Och om det är något möss älskar, lika mycket som människor gör, så är det "skvaller".

Mus-skvaller! "Vad gör dom? Hur bor dom? Har hon fått ungarna än? Har du sett den stilige herrn i bur nr 3 från vänster!? Tror du det är han som är pappa till ungarna i bur nr 2 från höger? Nu löper hon igen!" osv, osv.

Deras små nosar går för högtryck vädrandes högt upp i luften med vibrerande morrhår, alla dofter sups in och analyseras. 😘

Nå, de var sååå nyfikna, i bägge burarna, så jag satte en bro emellan dem. ÅÅH så lyckliga de var!! Att möss kan vara  så lyckliga!

Just detta faktum att det nya utrymmet är BEBOTT (av andra möss) är det som de älskar mest. Alltid.

I åtminstone en timme satt jag bara och tittade på deras agerande, deras nyfikenhet, hur de undersöker allt, precis allt, och speciellt alla gränser - är det verkligen SÄKERT att jag inte kommer längre här?

De klättrar, klänger, nosar, ivrigt, ivrigt, mera, mera, åååh så kul det är! Ändå med försiktighet trots sin glada iver.

Så, så här ser det ut idag. Endast Honey Mary var vaken när jag fotade. Det är hon som är med på alla bilderna nu. Hon som springer nerför bron mellan burarna, på det här fotot.

ariama
2014-07-16 11:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

.

ariama
2014-07-16 11:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Mary.

ariama
2014-07-16 11:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Mary

ariama
2014-07-16 11:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Mary

ariama
2014-07-16 11:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Sådär stort och lyxigt bor inte mina hanar.

Jag har inte hanarna ihop, för jag vill inte riskera bråk rätt som det är när jag inte är hemma eller inte ser.  De har istället egna öppna plastbackar, som jag försöker inreda trevligt, gärna även på höjden. Med flera "våningar" får de ju större yta.

Honey Lemon vill vara med och visa upp sig, och sitt hem.

Annons:
thea_thea
2014-07-16 11:45
#28

Börjar dom inte bråka😮? Inte ens slåss lite? Vad snälla möss är mot varandra!?!🤔

Flöffo
2014-07-16 11:47
#29

Gud vad sugen man blir på att skaffa möss när man får se hur underbara dina verkar vara.  :))

//Flöffo

panini
2014-07-16 13:53
#30

#14 Verkligen älskar den buren. Den är sååå fiiin! Kan stirra på den i evigheter! 😃

StillaSinnet
2014-07-16 14:03
#31

Oooo, härligt! Och jag älskar din lilla tolkning av mössens skvallrande, haha! Så tänker jag när hundar gör sin morgonpromenad. samma tråkiga runda varje dag, tänker ägaren. Jättespännande läsning i lokaltidningen för hunden. Nya Artiklar och insändare vid varje stolpe och de läser massor av att sniffa runt. Nykomlingar, gamla bekanta, tiken på hörnet som löper osv. Inte är rundan tråkig alls!!! Klart mössen känner likadant när de träffar marker där nya möss har gått och lever. 

Fantastiskt kul de måste ha ❤️

jag har då och då en liten mus på rymmen. den brukar få vara på rymmen tills den boar i någon av de inredda, öppna lådorna jag ställer ut, och när jag hittar dem sovandes sär verkar de inte ha speciellt mycket emot att få komma "hem", men det har skett ett par gånger att jag fått in linjer med möss som inte accepterar "mina" hem utan rymmer gång på gång på gång. De skulle naturligtvis bo hos dig 🙂

En liten rymmarmus såg jag kilade in till råttorna för att dricka vatten. HJÄLP!!! 😮
En stor råtthane lunkade fram, grävde ner nosen i pälsen på lilla musen, men rörde den inte.Musen drack färdigt och tackade för sig. Det är inte att rekommendera…därför vill jag ha mina möss i sina burar,

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
2014-07-17 09:21
#32

#31. "Nya Artiklar och insändare vid varje stolpe och de läser massor av att sniffa runt. Nykomlingar, gamla bekanta, tiken på hörnet som löper osv. Inte är rundan tråkig alls!!!"

Det är en STOR anledning till mina öppna burar! Mössen "sniffar i luften" och håller stenkoll. "Skvallret" är en berikning för dem.  Funkar ju även med gallerburar.

Att sedan få gå in och snoka i andras hem, det är ju en dröm även för människor, eller hur? I alla fall jag älskar att gå in till främmande människor och se hur de bor. Skulle jag dessutom få rota i deras hemliga lådor - wow!  😉

Möss frågar inte om lov, de "rotar", förevigt nyfikna utan gräns. En del blir förbannade när andra rotar, det är förståeligt. Mina möss är mestadels generösa mot varandra. De är mestadels så "glada".

Hundar ja, de älskar att läsa Dagens Nyheter, särskilt löpsedlarna. 😃

"men det har skett ett par gånger att jag fått in linjer med möss som inte accepterar "mina" hem utan rymmer gång på gång på gång. De skulle naturligtvis bo hos dig "

Jag är inte så säker på det.  Mina möss är inte "rymmar-möss".  Möss som rymmer - jodå, jag har givetvis haft sådana också genom tiderna - har någon sorts inre drift som säger "gå vidare". De slår sig inte till ro, de är inte nöjda.

Mina "burar" är MYCKET lätta att rymma ut ur, och gå vidare från. Den som vill kan t.ex. ganska enkelt bara "hoppa" över till nästa bur.  Och det är precis vad rymmarmöss gör. Eller ta tag i gardinen och klänga ner. Eller hänga över kanten så långt det går och släppa taget, och vara på golvet.

Med mina burar kan jag inte ha rymmar-möss. 

Mina möss är pigga, glada, nyfikna. De är öppna och kommunikativa - men INTE springiga, nerviga, eller rymmarbenägna.  (det är åtminstone mitt "avelsmål", de lutar åt det i alla fall, mer eller mindre - men motsatsen har jag inte).

S
2022-08-01 17:49
#33

#14: var kan jag köpa

Pilspets
2022-08-01 18:04
#34

#33: Tråden är 9 år gammal.


Jag går på hästkraft.
Uppfödare av Maran's Hamstery
"Jag gör misstag,livet kom utan bruksanvisning."


Annons:
ariama
2022-08-01 20:15
#35

#0. Haha, så tokig jag var! 😄
Så kan de visserligen bo nu med, men jag orkar inte hålla på så där med en massa kartonger. Fast den gången var jag i behov av en "akut-bur", snabbt.

#33. Samantha. Det är en form av öppen bur, passar inte för "nybörjare" och inte för nya möss man inte känner.
Det är alltså en kaninbur! Avståndet mellan gallret är sådär 5 cm, en mus kan gå ut och in på tvären om den vill, vilket var meningen med den buren.

För liten för kaniner, anser jag, men går visst att köpa fortfarande. Jag hade fått min någonstans ifrån. På tok för dyr att köpa, och passar INTE för möss (om man inte är knäpp, som jag, och har sådana möss som jag har)

ariama
2022-08-01 20:15
#36
ENDAST FÖR AVHÄMTNING! 120x62x56cm. Sitthylla ingår! Stilig men kraftig bur för den kräsna! Du kan lätt fälla ihop gallret och lägga i botten vid transport. Grå med vitt galler. Skillnaden mot de andra burarna är att Simon har extra bred öppning både
Upp till toppen
Annons: