Annons:
Etiketterom-sajteninfo
Läst 1007 ggr
Amanda_Lilly
7/15/14, 3:02 PM

Vad ska jag göra? Hjälp

Hej alla mus älskare!

Jag har ett problem… Jag har nyss förlorat min älskadelilla mus lilly. :( 

Nu har jag bestämt mig för att köpa en ny men vet inte vilket kön…Jag tror inte på att köpa både en hona och en hane för jag vill inte att dom ska para sig. Vad tycker ni att jag ska köpa för sort? Snälla hjälp

Kram Amanda

Annons:
Niji
7/15/14, 3:25 PM
#1

Det beror lite på vad du är ute efter, hanar kan lukta mer och vissa har svårt att vara i flock.

Mind of a queen, heart of a warrior

Amanda_Lilly
7/15/14, 4:28 PM
#2

Så jag ska köpa en hona då? det är någ det bästa :) #1

Niji
7/15/14, 4:45 PM
#3

Det beror på :) Kommer musen ha sällskap eller gå själv? :)

Mind of a queen, heart of a warrior

ariama
7/17/14, 9:47 AM
#4

En hona och en hane ska du inte köpa, där tänker du alldeles rätt. 😃

Om du bara vill ha en endaste mus, och har tid, ork, och lust att umgås mycket med den dagligen i ett par år framöver, så kan du köpa en hane. Men då ska du veta att hanar luktar väldigt mycket (oavsett hur rent du håller i buren).

Detta måste även övriga i din familj godkänna innan du köper en hane, lukten påverkar alla i hela huset.

Honor luktar inte på samma vis, men du ska inte köpa EN hona, de behöver vara två.

Försök finna unga möss som är mycket hanterade, som inte är rädda och som kommer upp frivilligt i din hand - det är mycket roligare så.

StillaSinnet
7/17/14, 10:00 AM
#5

Jag skulle ha valt en hane. Jag kan inte påstå att de hanar jag har stinker. Det har däremot nästan alla hanar från djuraffärer gjort och jag kan inte förklara det men det kan ha med att göra att jag avlar på att hanar ska kunna gå i par eller flock och kanske gör det att deras testosteron är lägre, vad vet jag?

Hur som helst så tycker jag att hanar är lugnare och med sociala med mig än vad honorna är. Speciellt de hanar som måste sitter ensamma, men vill man ha en aktiv mus att träna tex klicker och agility med så ska man nog välja en hona som har lite mer spring i sig. men en hona ska inte sitta ensam så då blir det minst två honor.

Hos mig blir alltid hanar äldst, även äldre än honor som inte går i avel. 

Honor har en större tendens till att bilda tumörer (juvertumörer)

Hanar blir också större

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
7/19/14, 3:26 PM
#6

HÅller med både amaira och Artlink (kunde inte skrivit det bättre själv).

Jag tycker mest om hanar. För att det inte skall lukta så hemskt om dem kan man välja en långpälsad hane. Jag vet inte varför men jag har fått för mig att dessa luktar mindre. Jag har ju haft många många sådana och inte haft problem med svår lukt alls.

Hanar kan bli superdupertama. Speciellt om de bor ensamma så behöver de ju sällskap av dig. Vet du med dig att du inte här hemma så mkt och inte har tid med musen så bör du dock inte ha en ensam hane utan då istället två honor.

Jag tycker också att hanar kan bli ganska rumsrena. Då kan man i det hörn där de gärna vill kissa ställa en liten toalåda som man tömmer ofta så att man håller ev lukt borta.

När hanen växer upp kan den bli väldigt könsmedveten och vilja locka till sig andra möss, visa sin existens genom att kissa på inredning och därmed lukta lite mer. Detta är en övergående fas. Man bör inte tvätta bort lukten frenetiskt varje dag, då kan musen bli orolig och stressad och behöva kissa starkare och mer nästa gång.  Det är ofta i denna ålder de flesta omplacerar sin hanar. Jag anser att man bara behöver ha lite tålamod. Men det hjälper att välja en hane från linje där man avlat på hanar som fredligt lever i grupp, som inte är så dominanta och luktar så mkt. För jag har i a f märkt att hanar som lever fredligt i grupp inte alls luktar så mkt som hanar som inte kan bo med andra hanar. Sätt LH på det också och det är perfekt.❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: