Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 687 ggr
[hasselmusen]
7/30/14, 11:01 AM

Flying saucer?

Jag har tittat lite på att köpa ett flying saucer. Men nu undrar jag vilken storlek 30(den största) eller 17(den mellersta)?

Annons:
[hasselmusen]
7/30/14, 12:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

någon? Jag lägger in en bild.

KickiG
7/31/14, 6:16 AM
#2

Jag har ingen erfarenhet av flying saucers. Rent spontant tänker jag att ju större desto bättre, men undrar hur lätta de är att få i rörelse? En mus är ju ändå ganska liten och lätt, orkar de få den största att röra på sig? Tyvärr är jag inte till så stor hjälp här. Har du varit och tittat på dem i en djuraffär eller bara på nätet?

Om du tänker ha den i buren så tar den också ganska mycket utrymme. Då gäller det att överväga om den större modellen tar mera utrymme än vad den i sig själv ger berikning.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ajanki
7/31/14, 7:13 AM
#3

Jag vet tyvärr inte så mycket om flying saucer. Kanske du hittar dina svar i denna tråd

StillaSinnet
7/31/14, 9:17 AM
#4

Ja, jag köpte in olika storlekar. De största är bäst i avseende på mössens ryggar. Där springer de mer rakt. De tar en stor plats i burarna och finns det inte extra gott om utrymme runt skivan så grävs den över när mössen bökar runt i ströt och då stoppas den. Därefter blir det hos vissa möss så att s sitter och bajsar på skivan i väntan på att den ska börja snurra, typ. Intrampat bajs är trist att skrubba.
De mellanstora är enklare att placera lite högre upp, på ett tak eller så, så de inte är i vägen lika mycket. De använder den mellanstora mer. Kanske är den lättare att driva? Den stora kan fler springa på samtidigt
Jag dissade efter ett tag skivorna eftersom jag såg ungefär samma tendens som i hjul; några blir galna i dem och gör inget annat är att springa och tenderar till ett stereotypt beteende. Nu har jag plockat in några igen för jag känner att det kanske kan vara så att de som älskar hjul/skivor annars är de som bråkar eller barberar? Jag sätter frågetecken efter för jag är inte helt säker men det distraherar dem helt klart från att göra annat. 

När det gäller avel så väljer jag att inte avla på djur med stereotypa beteenden, vare sig det är springa i cirklar, hoppa i taket, gnaga på sig själv eller kompisar eller springa oavbrutet i hjul eller på skivor, men de kan ju ändå få leva ett liv där de inte stör någon annan. 

Jag har också hört att hjul (och då även skivor) kan få hanar att fungera bättre i par/flock eftersom de kan få ut sin energi på annat än att kivas. Den tanken är inte helt främmande. Om jag hade hanar som kivades skulle jag nog testa 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

hejkomochhjälpmig
8/2/14, 2:57 PM
#5

Jag anser nog ändå att väljer mössen att faktiskt använda och springa i hjul eller flygande tefat så kan de mycket väl vara underaktiverade och det är bättre att lägga pengarna på större burar och mer naturliga "leksaker" och fixa annat för dem som är bättre att göra. Men det är bara min åsikt.

Mina flickor fick faktiskt ett hjul för att jag ville testa om de ville ha det, de har aldrig sprungit i det, antingen är de korkade ;( eller så fattar de inte varför de ska springa runt runt i ett hjul när de har viktigare saker att göra.

Skogshumblan
8/4/14, 5:52 PM
#6

#5 haha korkade? Nä inte möss inte😇

Skämt å sido, jag tycker den verkar stora och skrymmande men för övrigt skulle jag nog kunna tänka mig att prova, mina tre tjejer är ju helgalna i sitt hjul och vill helst springa alla samtidigt med inte helt lyckade resultat….😟

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Upp till toppen
Annons: