Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 798 ggr
Skogshumblan
2014-08-04 17:44

Väldigt rädd mus.

Känns som att jag bombar er med frågor 😇men det får ni stå ut med.

Vi har nu haft våra tjejer i två veckor. Två av dem är handvana och går gärna runt i buren även om vi är i närheten.  De sticker gärna ut nosen och sniffar, eller kommer fram och sniffar på oss när vi är i buren och fixar, men den tredje är så skygg så skygg….

Lilla Fiffi är sällan framme om vi är i rummet. Någon gång har det hänt om jag eller min man är i rummet och är helt stilla och tysta och sitter en bit ifrån buren, men så fort hon hör minsta ljud ilar hon som en oljad blixt och gömmer sig. Hon sticker på sin höjd fram huvudet lite lite om hon är på ett gömställe långt ifrån där vi är.

De få gånger vi lyckats fånga henne och fått upp henne i famnen springer hon som en oljad blixt och helst ner på golvet och sticker.

I dag när vi tog ut Polly och Neptune till en lekgrej barnen hade byggt blev Fiffi kvar. Hon gick då runt lite i buren och letade efter sina systrar men stack och gömde sig illa kvickt om vi såg åt hennes håll.

Hur kan vi göra för att göra henne mer trygg och van vid oss?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
KickiG
2014-08-04 22:23
#1

Du får gärna ställa frågor, så många du vill! 🙂 Det är alltid lite jobbigt med rädda djur, man vill ju inte skrämma dem men de blir skrämda ändå.

Det första som dyker upp i min skalle är "flytta på buren". Ställ den någonstans där ni är mest, där det rör sig folk hela tiden. Kanske det kan hjälpa henne att fatta att när det till 99,9 % av gångerna inte händer något, bara för att en skugga går förbi, så är det inte värt att reagera.

Vad har ni för bur förresten? Bl a jag upptäckte att när jag böt till bur med galler blev mössen lugnare, de märkte när jag kom, och blev inte rädda för handen som plötsligt damp ner i buren.

Sedan är det bra om man inte jagar Fiffi så mycket. När ni behöver flytta på henne t ex vid städning, försök att t ex lyfta upp hus/toarulle/det-hon-gömmer-sig-i och lägg alltihopa i Transportbur eller var ni har mössen då ni städar. Händer som jagar blir ju bara farligare.

Mina skygga möss brukade jag ha i en Transportbur medan jag städade, och buren höll jag tråkig. Bara ett gömställe och inget annat roligt. När jag städat klart öppnade jag locket, stack ner handen och så satt jag så en stund medan mössen fick vänja sig vid min doft.

Det var nu vad jag kom på i en hast.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Chilli.m
2014-08-05 10:49
#2

Håll bara handen still i buren, ha något gott i den och prata lugnt, tillslut efter ett tag kommer hon kanske fram och vågar ta det i handen. Hon kommer fatta att de bjuds på massa gott och att handen inte är så farlig. Med lite tålamod kommer det fixa sig :) ett annat tips är bara att prata lugnt utanför buren så hon känner igen era röster. Inga hastiga rörelser så hon blir rädd nu i början och sedan tar man det bara stegvis. Hon kanske inte vågar fram denna gången men varje steg hon tar närmre är ju framsteg;) och om några dagar/en vecka vågar hon säkert sig fram. Lycka till :)

Skogshumblan
2014-08-06 14:33
#3

Hej och tack för era råd!

Vi har en hamsterbur med galler, två etage.  I den har vi lagt i lite saker som tjejerna kan klättra på och krypa in i och gömma sig. Ska försöka ta en bild och visa er. 

Buren står i köket som hos oss är ett rum vi måste passera för att komma in och ut ur huset här. 

Efter era tips har jag suttit och kommer sitta  än mer och bara pratar med tjejerna. Hoppas det funkar:) 

Och, nä  vi jagar inte dem utan försöker fånga dem om de vill.

Tack för era råd!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Skogshumblan
2014-08-24 10:01
#4

En liten uppdatering. Fiffig och de två andra "pälsklingarna" har blivit mycket tamare. Vi har försökt få ut dem ur buren minst en gång om dagen och favoriten verkar vara att få springa fritt i soffan. Vi har lite filtar och såklart en av deras kartonger från buren som de kan gömma sig i men oftast far de runt å klättrar hej vilt. Fiffi är lite blyg i början men sen far hon fram som en jordfräs.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

ariama
2014-08-24 11:42
#5

#4. "jordfräs" hihihi 😃.

❤️

KickiG
2014-08-24 13:27
#6

Vad roligt att höra att de blivit tamare!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Skogshumblan
2014-08-24 16:01
#7

Ja jordfräs var det närmaste jag kan komma de där små livens framfart. Spånet i buren yr å filtarna putar å rör sig som popcorn när de far runt…

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Upp till toppen
Annons: