Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 552 ggr
Rorvers
2014-08-06 15:36

Skaffa mus

Hej! Är riktigt sugen på att skaffa en liten musflock. Jag har en 130 l samla låda som hade tänkt ha till en ny hamster, men börjar nu ändra mig till möss. 

Jag har läst på ganska mycket på artiklarna som finns här, men jag har en fråga och det är hur tama dom är? Det beror ju självklart på hur mycket tid man lägger ner på dom, men jag har haft tamråttor och dom har nästan varit tama direkt och varit väldigt mysiga. legat och sovit på en osv. Är det samma med möss eller vill dom mer vara för sig och upptäcka själv?

Annons:
Wellcraft
2014-08-06 15:52
#1

Jag har haft 5 olika individer från olika ställen & tyvärr har alla varit skygga trots träning.
I tonåren har de varit framåt & tama men helt plötsligt har det släppt och de har gömt sig så fort någon kommit in i rummet.
Nu var mina första menade som reptilfoder & de andra köpte jag från skolan… 
Hittar du en bra uppfödare så blir det nog enklare att tämja mössen :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Skogshumblan
2014-08-06 16:02
#2

Har haft möss knappt två veckor och de är inte tama så som råttor jag mött (kompisar har haft) men jag skulle inte välja bort mus mot hamster. Hellre ett gäng möss för min del!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

KickiG
2014-08-06 18:32
#3

Jag har inte så stor erfarenhet av råttor att jag skulle kunna jämföra möss och råttor med varandra. Men med möss så tycker jag det är viktigt att välja noga varifrån man tar sina möss. Oftast är möss från djurbutik skyggare. Om man hittar en uppfödare som avlat på tama möss, så hittar man lättare möss som gillar att mysa och gosa.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Minoth
2014-08-06 19:19
#4

Går absolut inte att jämföra råttor med möss. Råttor är mycket mer framåt och beter sig, enligt mig, nästan som små hundar. Orädda och framåt. Möss kan bli riktigt tama, men inte så man kan leka med dom som med råttor på samma sätt. De kan tycka om att bli klappade på lite försiktigt men inte i närheten av lika gosiga. Men utöver det är möss extremt roliga djur. Roliga att inreda till och titta på i sina burar, tama möss kommer gärna fram och hälsar och klättrar upp på dig. Tar möss framför hamstrar any day.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Rorvers
2014-08-06 20:36
#5

Tack för svaren! Just nu står det mellan hamster och möss, vill ha en jag kan klappa och så men samtidigt så känns möss som ni säger roligare att inreda och se på osv. Känns kul att ha en flock osv. Får sån beslutsångest 😩 Dock så bor jag i en väldigt liten Stad och vi har två djuraffärer, en bra och en dålig. Bara den dåliga som säljer möss så man blir ju osäker. Bor i Örnsköldsvik, vet ni någon nära här?

Rorvers
2014-08-06 22:14
#6

förresten hur motionerar ni era möss? Min hamster hade jag lös på golvet i mitt rum ( Det är inte jättestort och inte så mycket saker att tappa bort dom i) Är det svårt att fånga in dom? Skulle man kunna ha dom springandes lös också eller borde man ha en större inhägnad?

Annons:
ariama
2014-08-07 05:49
#7

Möss är skygga djur av naturen.

Om man jämför vilda möss med vilda råttor (utgångsläge för domesticerade möss och råttor) så är möss mera "bytesdjur". De är basföda för ett stort antal rovdjur, och står alltså på mångas matsedel, på ett helt annat vis än råttor.

De vilda möss som inte snabbt kan fly undan, blev aldrig gamla, och de hann/hinner inte få avkomma. Jag skriver "blev", för jag räknar tusentals år bakåt.  

Möss är alltså mycket försiktiga djur, det sitter i deras DNA.

Många av den vilda musens flyktmekanismer har avlats bort, eller "mildrats" i olika grad. Men fortfarande är de försiktiga djur i grunden. De går inte att leka med, som råttor eller hundar.

Möss är också SMÅ djur, tama möss lösa på golvet, är lätta att trampa på … Fast flertalet möss går ändå inte att ha lösa på golvet, de "springer undan" och kan bli svåra att få tag på.

Ändå: Tama och sällskapliga möss är bland de sötaste och näpnaste husdjur man kan ha! De har sin alldeles egna charm, och de smälter hjärtan!!

KickiG
2014-08-07 06:12
#8

#6 Jag brukar ha mina möss lösa på ett bord eller på diskbänken där jag har lagt ut lite papplådor, hus och andra grejer. Mat och vatten också. Jag haringet nära kanten som gör att de kan tappa fotfästet och trilla ner. De gick några gånger nära bordskanten och tittade försiktigt ner, nu går de sällan ens nära.

Det som är skönt med möss är att i synnerhet de lite äldre inte hoppar, så man behöver inte vara rädd att de smiter.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: