Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 687 ggr
Emouse
2014-08-06 15:56

Uppfödarnamn?

Jag har funderat över vissa saker med uppfödarnamn/prefix.. Jag ser många som "föder upp" andra smådjur. T.e.x hen köper en dräktig hamster i en djuraffär och den får ungar. Och hen använder uppfödarnamn på ungarna. Typ t.e.x dino's molly. Måste man vara registrerad uppfödare för att få använda ett uppfödar prefix på egenuppfödda ungar? Nu menar jag på alla smådjur och inte specifikt mus eller som i det här exemplet hamster.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Hannzan
2014-08-06 15:59
#1

Ingen aning faktiskt jag har en kanin, men jag föder inte direkt upp några…

Emouse
2014-08-06 16:21
#2

Och får man verkligen använda samma uppfödar namn som någon som inte fäder upp samma djur? Typ blings hunduppfödning och blings gerbiluppfödning?

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

StillaSinnet
2014-08-07 07:11
#3

Det finns inga svenska lagar beträffande uppfödarnamn så som det gör när det gäller tex varumärke eller företagsnamn som man ansöker om vid Patent- och registreringsnämnden. Men har man ansökt DIT då kan ingen ha samma namn som du.

Däremot kan smådjurföreningar vara reglerande i frågan. SVERAK markerar sina godkända katterier med *S för att visa att det är en godkänd svensk kattuppfödning som följer deras riktlinjer. Kennelnamn ansöker man också om, godkända kaningårdar har sinuppfödarsiffra, tex R45 och i SVEMUS lägger vi till SE- före uppfödarnamnet för att de en extra garantistämpel. SE-uppfödarna har genomgått uppfödarprovet och är antagna av SVEMUS. De har skrivit under papper på en mängde föreskrifter de ålägger sig att följa och det sker årliga inrapporteringar av exakt varje född mus och varje mus som vid dags dato finns i uppfödningen.
Det ger köparen en viss trygghet att veta att SE- och *S markeringen är till för att kvalitetssäkra uppfödningen/museriet/katteriet.
Man får föda upp möss i SVEMUS utan SE-märkning men får då inte ha prefix alls.

Är man inte med i föreningar gäller djungelns lag som sagt. Där kan man kalla sina möss vad som helst och ungarna som föds är då inte registrerade i någon förening heller.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Emouse
2014-08-07 14:30
#4

Okej, men alltså så kan man föda upp med ett uppfödarnamn och döpa ungarna till vad man vill? Även om man inte är registrerad?

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Galenidjur
2014-08-07 14:46
#5

#4 Ja

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Cindy S
2014-08-07 15:55
#6

Anses det dåligt bland andra uppfödare att ha "uppfödarnamn" fast man är oreggad? Kan tänka mig att vissa tycker det är missvisande.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Tsunamis
2014-08-07 20:11
#7

Ja det är missvisande, kostar inte många lappar att vara medlem i en förening och få en uppfödning registrerad. Det säger också ganska mycket om hur seriös man vill vara i sin uppfödning. Det är inte alls stamtavla som spelar någon roll men vill man föda upp så vill man ju också träffa & umgås med andra med samma intresse.

MvH  Tsunamis

Emouse
2014-08-07 22:39
#8

Det är klart att det är missvikande. Man tar det inte lika seriöst när uppfödningen inte är registrerad. Visst är det inte det som avgör att man är seriös uppfödare eller inte, men man får ju mer kontakt med "musvärlden" och människorna i den. Därför tog jag upp det. Vissa människor på andra forum ser oreggade uppfödare som typ 10 åringar utan erfarenhet, vilket jag inte tycker är okej. Jag vet många som är oreggade uppfödare som är grymt seriösa i sin uppfödning också. Jag tycker inte att det är FEL att vara oreggad men det hjälper uppfödningen på traven om man registrerar sig. Det är inte dyrt så ser igentligen inte varför folk väljer att inte göra det.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Upp till toppen
Annons: