Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 891 ggr
hambergaren
8/9/14, 9:17 PM

Snart 4 veckor gamla musungar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har 4 musungar som jag fött upp själv. Jag funderar lite över om de brukar klia och tvätta sig mycket i den åldern?  Jag menar i och med att pälsen växer och att de kanske ska fälla snart?

Jag tycker inte heller de är riktigt så kritvita som föräldrarna är. Men tror det mest är för att de tvättar sig så mycket.

Är detta vanligt? jag har inte märkt något konstigt med föräldrarna.

Annons:
Tsunamis
8/9/14, 10:27 PM
#1

Jag tycker de ser lite krassliga ut? Klia sig brukar betyda ohyra.

MvH  Tsunamis

hambergaren
8/9/14, 10:45 PM
#2

Joo jag tycker det med. Men hade det varit ohyra borde ju föräldrarna också ha det? burarna står brevid varandra och de har alla varit i båda burarna.

vad kan det vara för ohyra isåfall?

hambergaren
8/9/14, 11:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En annan bild på en av dem. Jag tycker inte alltid de ser tuffsiga och så ut för stundvis är de rena och fina. Tycker det är konstigt för föräldrarna ser blanka och fina ut i pälsen.

hambergaren
8/9/14, 11:13 PM
#4

Ska också säga att alla möss både dricker och äter ordentligt

StillaSinnet
8/10/14, 10:53 AM
#5

Jag tycker inte de ser riktigt fräscha ut. Tror också på ohyra. Det är nog så att även föräldrarna har ohyra de med, men de är duktigare på att hålla efter ohyran genom att putsa sin päls bättre. Ohyra på små ungar kan ta ner dem i hälsa. Deras immunförsvar försvagas av otygen som kliar och bråkar. 
Kolla så de inte har kladdiga eller kisande ögon eller att se ruggar upp sig i pälsen när de vilar
Ta dem till en veterinär och be att få medel mot ohyra. Vanligast idag är stronghold men det vet veterinären bäst

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
8/10/14, 12:21 PM
#6

Har inget att tillägga egentligen, mer än en liten detalj, som jag brukar tjata om.

De vuxna har säkert ohyra de också, men deras immunförsvar klarar av att hålla dessa i schack, och ohyran kan inte leva särskilt bra på dem, utan lever ett tynande liv på friska vuxna möss.

Ungar har däremot ännu inte ett fullt utvecklat immunförsvar, och därför blir de angripna. Det tar tid för ett immunförsvar att "mogna".

Friska möss ska kunna klara parasiter, medan ungar, ungmöss och äldre möss - eller sådana som är sjuka eller har nedsatt immunförsvar av annan orsak - tar stryk.

ALLA måste behandlas, även de vuxna. Och givetvis behandlar man mot ohyra och parasiter överlag, när man märker att det finns, oavsett ålder. Jag säger inget annat, är bäst att jag förtydligar. 🙂

Annons:
hambergaren
8/10/14, 12:41 PM
#7

Jag har kollat på mössen på botten och hår rötterna. det är som vita små små mjäll korn. har läst på nätet och det verkar som det troligen är skabbkvalster.

Hur behandlar ni sådant?
Ivomec och frontline har jag läst att folk använder.

Brukar man behöva sanera hela rummet som mössen är i eller räcker det med burarna?

StillaSinnet
8/10/14, 2:48 PM
#8

Inte frontline! Stronghold är bättre för möss

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: