Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 575 ggr
TheCottonCandy
2014-08-10 12:24

Ohyra???

Nu är det så att vi har fått någon sorts ohyra nere vid mössen. Jag har fyra möss som går tillsammans två och två i var sina burar. Det är endast en av mössen som har blivit krasslig. Hon har spretig päls och har kliat sig så det har blivit hårlöst runt ena ögat och under hakan. Jag har försökt kolla om jag kan se något i pälsen men det verkar inte vara något där. Jag behandlade dock med stronghold då jag tänkte att mössen måste ha fått ohyra. Det var kanske dumt att göra utan att säkert veta vad det var, men jag var desperat på att få bort vad det nu än var så att min lilla älskling kunde bli bra snabbt…☺️

Däremot har jag en gång sett några pyttesmå djur på en liten påse jag hade med torkade mjölmaskar i ett skåp (Detta skåpet är i samma rum som mössen står i). De verkade vara utanpå påsen, jag kollade iof inte nere i för jag ville bara bort med dom snabbt, så jag slängde påsen direkt när jag såg detta. Sedan försökte jag kolla igenom de andra sakerna i skåpet, men det verkade inte vara något mer där, så jag tänkte att det var väl bara något som var ute efter mjölmaskarna och att de var borta nu när jag hade slängt påsen. 

Sen igår när jag skulle ha ut min faunabox från samma skåp tänkte jag bara titta igen så där inte var något. Och jo, där var några av de där vita små sakerna😮 (de är kanske 0,5-0,7mm stora och vita.) Det är endast om man fäster blicken ett tag som man faktiskt kan se att de rör sig, annars tror man bara att det är något dammkorn.

Strongholden har inte hjälpt min mus och därför har jag nu funderat på om det kan vara så att det faktiskt inte är något som går på mössen men att Lily (musens namn) bara är allergisk mot vad det nu än är iom att hon är den enda som har reagerat och för att jag inte kan se något i pälsen. Dessutom har jag endast upptäckt de där krypen på andra saker och inte på mössen. Eller så kanske det bara är Lily som har dåligare immunförsvar än de andra mössen, men då bör väl ändå strongholden ha hjälpt?

Jag undrar om någon av er har något förslag på vad det kan vara för något och om ni har upplevt något liknande? Vill verkligen få bort det och idag ska jag ta och städa ur hela skåpet noggrant!

Annons:
StillaSinnet
2014-08-10 12:35
#1

Hm… de där vita små sakerna kan vara larver/nymfer av fågelkvalser för de rör sig iväg utanför värddjuret. Fågelkvalser ser ut som minifästingar och kan vara svåra att upptäcka men ger små bodfläckar på bomaterialet. Boa med vitt hushållspapper och titta efter fläckar.  Jag tänker så eftersom du tycker mössen ser påverkade ut,

Annars finns det andra typer av kvalster som kan leva på döda djur. De är nedbrytare och trivs där det är varmt och fuktigt. Deras livscykel består också av larv-nymf-färdigt djur där larverna vandrar i stora mängder vid kläckning. Gnuggar man på dem ska de lukta citron. det gör inte fågelkvalstrens larver. Dessa stör inte mössen alls

I riktigt våta utrymmen med mossa och jord kan också hoppstjärtar frodas som heller inte stör mössen men är små och vita. De hoppar som namnet anger.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

TheCottonCandy
2014-08-10 12:54
#2

#1 Okej, jag ska prova att boa med hushållspapper. Det är dock endast en mus som är påverkad, kan det ändå vara det? 🤔

Har inte upptäckt några stora mängder av dessa djur, utan endast några stycken, lite mer utspritt. Lever de utspritt dessa du pratar om?

Då är det nog inte hoppstjärtar iallafall då det varken finns mossa eller jord och de jag har sett inte hoppar :)

Tack så mycket för svar!

TheCottonCandy
2014-08-11 15:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Idag hittade jag Lily död i buren 😭 Visst hade hon blivit krasslig och hon hade också en tumör/svulst vid halsen, men hon hade börjat bli bättre och hade redan blivit en hel del bättre än hon var innan.  Igår kväll var hon dessutom lika pigg som hon har varit de senaste dagarna. Jag matade också på med nyttig matgegga varje dag och det verkade ju hjälpa… Och så händer detta..😕

Åh 😭… Vila i frid älskade Lily❤️

Emouse
2014-08-11 16:41
#4

Usch vad hemskt! Kram till er♥

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

TheCottonCandy
2014-08-11 22:11
#5

http://mus.ifokus.se/discussions/53e74849ce12c44a72000b3c-ohyra?discussions-1#4 Tack ❤️

Vi har kommit fram till att det är mjölkvalster som jag har sett. Det är alltså inte något som påverkar mössen, YEY 😃

Min teori är att det är tumören/svulsten som Lily hade plötsligt måste ha "tagit över" så att Lily avled, men då undrar jag fortfarande varför hon kliade sig så?…

Upp till toppen
Annons: