Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 543 ggr
Odd
8/19/14, 11:49 PM

Katten tog precis in en mus

Kanske inte riktigt rätt forum, men vi kör på det endå.

Skulle behöva lite hjälp, morfars katt tog precis in en skogsmus och vet inte riktigt vad jag borde göra. Den var i chock när jag lyckades schasa bort katten och fick ner den i en liten låda och jag ville inte peta på den för att se om den var skadad. 

Vill inte gärna släppa ut den nu när jag inte vet var katterna håller hus eller innan jag vet vad för slags tillstånd den är i. Har ni några råd?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Bill&Bull
8/19/14, 11:58 PM
#1

Rör den på sig? Svårt att veta vilket tillstånd den är i å speciellt om den är i stress nu. Personligen tycker jag du ska släppa den om den kan springa iväg så är det bättre den får göra det. Det vill den nog själv göra. Synd om den lille rackarn men samtidigt är det naturens gång. :(

||My Love For Animals Is Immortal||

Odd
8/20/14, 12:47 AM
#2

Den rör lite på sig (andas mest, har inte försökt förflytta sig någonstans) men är fortfarande väldigt chockad. 

Jag tog en stor bytta och fyllde den med spån och blåbärsris från skogen med gott om ställen att gömma sig i och fyllde på med äpplen, ost och grönsaker här och var med ett ugnsgaller som lock. När jag skulle flytta över den gick den lite försiktigt ut av sig själv, men sen var jag dum och tände en lampa som jag tror skrämde den för den blev helt stilla och började andas häftigt igen. Nu är det släckt men den har fortfarande inte sökt skydd någonstans i "buren".

Eftersom den inte verkar pigg och det är storstorm utanför tänkte jag att den kunde vara där tills imorgon bitti, så släpper jag ut den när jag kan se lite bättre. Vet inte om det är rätt sätt att hantera allt det här, men jag tycker så synd om den lilla jäkeln och jag tror inte den kommer överleva natten varken här inne eller ute 😕

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Lamina
8/20/14, 2:38 AM
#3

Har du något riktigt mumsigt hemma som t.ex. gröt, välling, puré eller liknande? Något som är lättsmält och kan ge en energikick. Att det är nyttigt är inte så viktigt. Ge det och vatten i en skål och låt musen vara över natten. Överlever den så kan du släppa ut den imorgon. Om den inte blir bättre är det nog tyvärr bäst att ta bort den. Men ge den lite tid att återhämta sig och se hur det går.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Odd
8/20/14, 8:22 AM
#4

Kan glatt meddela att den överlevde natten och springer nu fritt i skogen igen 👍 Var så pigg att den rymde från mig när jag skulle ha över den i en mindre låda att bära ut den i skogen med, så det blev lite musjakt för mig här på morgonen 🥵

#3 Jadå, lade in både vatten och olika saker att äta när jag fixade byttan igår. Hade inget grötigt dock, blev grönsaker, ost, äpple och några pumpakärnor. Men den var nog alldeles för stressad för att äta, hade inte rört något av det när jag släppte ut den nyss.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
8/20/14, 8:23 AM
#5

Har länge funderat på att skaffa mus, det här var inte precis vad jag hade planerat som en första-upplevelse 😂

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Bill&Bull
8/20/14, 9:38 AM
#6

Vad skönt att den klara sig:-) bra jobbat!

||My Love For Animals Is Immortal||

Annons:
jossa5
8/20/14, 9:54 AM
#7

Skönt att den klarade sig!

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

KickiG
8/20/14, 6:22 PM
#8

Roligt att höra att musen klarade sig. Och som en första-mus-upplevelse så blev det ju ett positivt slut i alla fall!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
8/20/14, 7:26 PM
#9

Du verkade göra precis rätt med den. Skogsmöss är vansinnigt söta. fint att den klarade sig.

Upp till toppen
Annons: