Tack Littlem! Ja, sånt här tycker jag ju är så kul att hålla på med. Jag försöker exprimentera mig fram till Den Perfekta Buren. Hittills har jag inte funnit den.
#51. Tack Emouse för att du svarade på inlägget som jag missade. Och #48 thildaaaa, som Emouse säger, så nä, de ramlar inte ut.
Möss ser ganska dåligt, och de avskyr att falla, och de avskyr att inte veta var de sätter fötterna. De är dessutom smidiga och starka med en otrolig balansförmåga, de ramlar inte och de tappar inte taget..
Vilda möss hoppar direkt! För dem handlar det om överlevnad att inte vara så noga med petitesser på det viset. Katten och räven sväljer tvekande möss hela.
Det är många "vilda beteende-drag" som är bortavlade hos tammusen. Allra oftast i alla fall, då och då kan det dyka upp "en vildmus" igen, bland våra tammöss.
Vildmöss hoppar rakt ut i det blå, och så har de ungar som är "popcorn",
Ungar som omedelbart rusar iväg åt olika håll om någon/något stör boet. Redan som "små rosa korvar utan ögon" skingras de omedelbart för vinden. Sedan ligger de stilla ohc trycker tills mamma mus går runt och plockar upp dem när faran är avblåst, och flyttar dem till en ny säkrare plats.
Skillnaderna mellan beteende hos tammöss och den vilda husmusen är stora.
Här är den senaste "buren" inredd och klar. Det vart bra, större och mer plats än det ser ut att vara.