Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2176 ggr
ariama
2014-08-20 16:28

Burbygge/Akvarium-mord.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tråden "Din drömbur" gav mig lust och inspiration. Något jag tänkt på ett tag, men inte gjort slag i saken. Nu bestämde jag mig för att slå … så jag har slagit ihjäl ett av mina akvarium. Men var inte oroliga, ingen har blivit skadad, akvariet har fått nytt liv i en ny skepnad.

Så här såg akvariet ut i morse. Ganska stort, måtten står angivna. Framsidan är "böjd"/utåtbuktad - det har jag aldrig gillat riktigt.

Annons:
ariama
2014-08-20 16:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En gammal övergiven vaxduk som underlag.

ariama
2014-08-20 16:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ett gammalt lakan som inte längre används får täcka sidan som ska slås sönder, så glassplittret inte flyger åt alla håll och kanter.

ariama
2014-08-20 16:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Och PANG med hammaren 😃 .

djurflikkan
2014-08-20 16:33
#4

Tass

ariama
2014-08-20 16:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Glaset samlas upp i en plastlåda, och ska vidare till sopstationen. Nu behövs handskarna!!!  Fullt med glassplitter är det, både stora bitar, och smått splitter.

ariama
2014-08-20 16:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag drar, plockar, bryter, bänder.

Annons:
ariama
2014-08-20 16:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

… och skär med kniv. I silikonet (antar jag att det är, det här plast-gummit som håller ihop akvarieglasen.  På sidorna får jag lätt bort allt silikon och glasbitar.

ariama
2014-08-20 16:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Mot akvariets botten är det svårare. För där är sililkonet även på undersidan, typ. Och pyttesmå glasbitar sitter fast i silikonet.

ariama
2014-08-20 16:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag skär här med. Det går inte att försöka plocka bort.

ariama
2014-08-20 16:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Sådär, nu börjar jag bli nöjd! Akvariets golv har nu blivit till en bortre vägg.

ariama
2014-08-20 16:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Akvariet, eller vad det nu är numera, har först dammsugits, sedan torkats av med torr trasa (som sedan kastats), dammsugits igen, och torkats av med fuktig trasa, och sedan tvättats.

Nu har det kommit in, och fortsättningen pågår.

ariama
2014-08-20 16:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Så småningom har jag tänkt att ta något annat akvarium och be glasmästaren skära ut en lagom skiva åt mig, ungefär som träskivan här, fast en liten smula högre, och sätta fast i stället för brädan.

Men jag tager vad jag haver. Fästes med tejp. Den här tejpen är jättebra (tills jag vill ta bort den, då svär jag 😮 )

ariama
2014-08-20 16:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Brädan är en sådan där som man "sätter in i varandra". Dvs det finns en skåra att sätta in glaset i! Helt perfekt. Här är glasskivan också på - markerat med rött hur högt den når, den syns knappt på fotot annars.

Enbart brädan, eller enbart glasskivan som jag har nu, är inte tillräckligt högt. Jag vill inte att bottenmaterial ska fara ut på golvet.

Annons:
ariama
2014-08-20 16:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Inredd och klar!! 🤫

Men … jag har inga möss att sätta i den … den är tom …

Alla mina möss har precis fått rent i sina burar, så jag väntar till det är dags att göra rent igen. 😃

Vitsen med denna akvarie-variant, är att bottenytan blir mycket större! Jag får en större bur, där mössen är lättare att hantera och prata med. Öppen såklart, precis som jag vill. Ingen hög kant som jag måste kika över, för att nå mössen. 

En del möss är ju inte heller bekväma med att man kommer "ovanifrån". Denna sido-öppnings-variant är mycket bättre, i mina ögon.

KickiG
2014-08-20 18:27
#15

Härligt burbygge! Jag lekte faktiskt med tanken på att göra något liknande, men sedan blev det Samla-lådor istället.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
2014-08-20 19:04
#16

Samlalådorna är bra, men jag har börjat längta efter helt genomskinliga väggar. Så nu hänger flera av mina akvarium löst. Men de är också bra att ha kvar som de är, lätta att sätta locket på om det skulle behövas av någon konstig anledning… 😃

Och samlalådorna går att stapla, en viktig aspekt.

Jag går fortfarande och klurar på "den perfekta buren".  Vi får se var det slutar, om det "slutar" nånstans (eller om det blir något).

KickiG
2014-08-20 19:36
#17

Jo, det sämsta med samla är att de inte är genomskinliga. Lock behöver jag, litar inte sååå mycket på hunden. Den perfekta buren dyker nog upp en vacker dag ska du se!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

TeeWeed
2014-08-20 21:48
#18

Snyggt! 👍

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Littlem
2014-08-22 05:55
#19

Bra att återanvända!
En tanke bara, gick det inte att skära i silikonet sidorna från början istället för att slå sönder glaset med hammaren och riskera att skära dig? :)

ariama
2014-08-22 07:43
#20

#19.  😮Oj! Ingen aning! Inte haft en tanke på … ☺️

Ska givetvis provas nästa gång! Tack Kloka Littlem! 🌺

Annons:
Emmaslindh
2014-08-22 08:26
#21

#19 #20 jag tänkte ta och testa den teorin när jag ska bygga om mitt akvarium 😉 blev väldigt inspirerad! 😃

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

ajanki
2014-08-22 11:15
#22

Så fint det blev!

Och jag hade nog inte heller tänkt på att det skulle gå att skära i silikonet…

Tsunamis
2014-08-22 11:18
#23

Hihi ja jag skulle också föreslå samma sak… rutorna är ju ihoplimmade med silikonet och inte i 1 hel bit. 😃 men fint blev det!

MvH  Tsunamis

KickiG
2014-08-22 19:26
#24

Alltså men liksom… Varför göra det enkelt om man kan göra det svårt? Undrar jag som alltid gör allting den svåraste vägen.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Littlem
2014-08-23 03:13
#25

#20  Inte så lätt att tänka på!  Tyckte bara det såg otäckt ut med allt glassplitter och vassa bitar!!  Jag skar sönder ett gammalt terrarium för en vän ville ha glaset. Lättast är att göra sidorna först för botten kan va lite trixigt men då kan man försiktigt luta glaset utåt och sen skära samtidigt.

Emouse
2014-08-23 11:30
#26

hur snyggt som helst! bra jobbat!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ariama
2014-09-11 11:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Så fick jag ett nytt anfall.

Vill förbättra mina hanburar. Förutom att det är roligt att "bygga"/pyssla.

De här olika plastbackarna jag har, de är bra eftersom de går att stapla. Och jättebra när jag tagit bort fronten och gjort dem öppna. Men de är "små". 

Jag vill gärna kunna använda dem på höjden också, på ett enkelt vis. Inte bara att det blir större yta för mössen att vara på, det blir också mer "roliga skrymslen och prång".

Jag tog backen i mitten på bilden. Gjorde frontöppningen större till att börja med, Jag vill SE!  Nackdelen med plastbackar är ju att man inte ser så tydligt igenom dem, som med glas.

Annons:
ariama
2014-09-11 11:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Dåliga foton, sorry. Ni får använda fantasin också. ☺️

Jag tog ett plastlock till en annan plastlåda jag har (som är för liten att ha till bur, men jag har som förvaring). Delade plastlocket på längden för att få ett "plastgolv" som övervåning.

Det som var bra med locket, är att det har en list utmed sidorna, som blev en bra upphöjning mot kanten.

Sedan skulle det fästas, håhåjaja. Som tur är går plastbackens/burens sidor inåt en smula, nedtill. Och mitt delade lock var precis lagom långt för att kunna trycka ner en bit, och sedan tog det stopp.

Jag smälte några runda hål i bursidorna, och trädde igenom blompinnar, som stödjande stag. En lite längre trälist fäste jag med skruv och mutter (borrade hål i plast och trälist), längst in på nya golvet, för att få stöd, och rätt längd där också.

ariama
2014-09-11 11:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Haha, ni får använda fantasin till min beskrivning också.  Bla-bla-bla … ☺️ Hittar inte de bra orden i dag.

ariama
2014-09-11 11:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Blompinnarna fäste jag med smältlim/limpistol på utsidan.

ariama
2014-09-11 11:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Jag ska smälta hål (lödkolv) för stegens fästen, så jag kan sätta fast den stadigt. Så här ser den annars ut, färdig. Med (mitt obligatoriska) tidningspapper på botten, men ännu oinredd.

ariama
2014-09-11 11:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

En till bild. Övervåningens plastgolv går enkelt att lyfta bort för rengöring, men sitter ändå stadigt på plats.

ariama
2014-09-11 11:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

M32 får visa storleken. (istället för att sätta dit en tändsticksask att jämföra med, eller en linjal).  😃

ariama
2014-09-11 11:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Och nu Littlem, är det din tur, att berätta hur jag skulle gjort det på det ENKLA viset! 😂

Annons:
Littlem
2014-09-13 01:21
#35

Vad bra det blev!
Tycker din lösning var himla kreativ =)  Man gör ju utefter sin egen kunskap och vad man har hemma!  Har man inte möss som gnager så dant funkar din lösning säkert kanon. Jag hade nog dock varit lat och bara limmat fast klossar i framkant och bakkant som hyllan vilade på. Tänker mig att det skulle va svårare för mössen att gnaga sönder dem så pass att hyllan ramlade ner.  Ev nån i mitten om den var svajjig. Fast då skull den ju kunna fara runt. Iom att du har muttrar så är den ju säkrad.
Nu har ju iofs inte jag några möss som är så himla gnagiga av sig. Iaf inte på inredning. Annat är det med kartonger och grenar som jag stoppar in i buren =)

ariama
2014-09-13 09:18
#36

Klossar … Ja, limma fast klossar som hyllan vilar på … Jag VISSTE väl det!!  Att du skulle veta något bättre sätt Littlem 😘 .

Fortsättningsvis ska här limmas klossar och skäras akvarielister med kniv. *stoppar undan hammaren*

KickiG
2014-09-13 17:54
#37

#36 Nämen ariama! Banka med hammare är ju så himla mycket roligare än skära med en kniv! Tycker jag i alla fall. Plocka fram hammaren igen du bara.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
2014-09-13 19:13
#38

… Det ligger nånting i vad du säger Kicki … *plockar fram hammaren igen*

[thildaaaa]
2014-09-25 17:28
#39

Börjar med att säga att det är superfina byggen :) 

Inte för att jag har möss eller något… men jag tycker att pussel är kul och möss är något jag börjat intressera mig för ;) en liten fundering bara, kan inte mössen ta sig över kanterna? måste det ej vara stängt? ser ut som en ganska låg kant du sparat på lådorna framtill? kan man ha det så utan att de klättrar (eller hoppar?) över kanten? 

en till liten fundering :) skulle man kunna stapla sånna lådor, göra hål i botten och tak och en sån där liten stege/ramp mellan så det blir som flera plan? :) eller blir det farligt att de kan ramla eller något? annars kan ja tänka mig att det kan vara kul för dem att ha flera olika våningar med kul inredning :) lite olika teman typ ;) det tar ju inte så mycket mer plats att ha flera staplade på varandra :)

ariama
2014-09-26 09:11
#40

Tack thildaaaa. Ja, det där med "pysslet" är en av de roliga sakerna med möss, och att de alltid uppskattar det, ska undersöka och kolla.

Jag - och många fler med mig - har "öppna burar" till mössen. De kan både gå och klänga på kanten, men flertalet möss är försiktiga djur, och de varken ramlar eller hoppar ut, bara det är tillräcklig höjd från burkanten till golv eller bord eller annat underlag.

Om du tittar hur mina "burar" är placerade, så ser du att framsidan (dvs den långa kanten) står på kanten till underlaget, så de kan inte gå ut där.

Om de kan , så gör de. De undersöker ju allt. Men att falla, eller hoppa till okänt underlag, är något som de flesta möss verkligen avskyr. Och de är starka och smidiga och bra på att hålla sig fast.

Och absolut! Det är inga problem att bygga i flera våningar. Det gör jag själv ofta, på lite olika vis, även om jag inte gjort det med plastbackar så som du beskriver. Jag vill hellre ha det mer "öppet" så jag kan se hur de klättrar och var de är.

[thildaaaa]
2014-09-26 09:40
#41

Tack för svar! Ja möss verkar vara roliga små varelser :) Aha, om du ej gjort med plastbackar, vad har du då gjort med? :) Verkar så kul att ha små möss… Men med en mamma som inte gillar möss å råttor så måste ja vänta tills ja flyttar hemifrån…

Annons:
ariama
2014-09-26 10:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Det går att bygga "vad som helst" på höjden i flera våningar eller etage. 😉

Så här ser inläggets första bur ut idag, fotad nyss. Den är faktiskt uppbyggd till två våningar. Och kanske en "halvtrappa" där det finns ett extra kryp-in (längst till höger i buren).

Så det är ett sätt att göra det på.

De springer på akvariets kant också.

ariama
2014-09-26 10:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Det allra viktigaste när man bygger inredningar åt mössen, är att se till att allt sitter rejält stadigt! Det får INTE ramla!! Möss avskyr som sagt att ramla, det vore taskigt mot dem.

Här är en annan "bur" jag har, fotat "nu".

ariama
2014-09-26 10:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Man kan säga att den har "fem våningar",  bottenvåningen inräknad. Samt ett extra "rum" på "våning två". 😃

ariama
2014-09-26 10:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Akvarier är lätta att sätta en extra våning på, i stället för lock.

Här fungerar ett galler som trappa upp till högra kortsidan. Sedan springer de på akvariekanten till den andra platsen som täcker vänstra halvan av akvariet. Botten är ett stadigt galler (extra fasttejpat givetvis) med en pappskiva (lätt utbytbar när den blir skitig) på. Syns inte så bra på fotot. Och sedan några olika krypin därpå.

Mina möss väljer väldigt väldigt ofta det allra högst placerade boet som sovplats!!

ariama
2014-09-26 10:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Och här är ett mindre akvarium, en hanbur, med övervåning.

ariama
2014-09-26 10:45
#47

När jag har burar såhär, med många våningar och många gömslen och kryp-in, gäller det att ha möss som VILL KOMMA.  Att försöka få tag i en mus som hela tiden gömmer sig på det mest svåråtkomliga stället, längst ner i buren - nä, det går inte.

Mina möss kommer när jag lockar på dem, och annars också, haha. De håller ögonen på mig, och VILL att jag hälsar på dem.

Rädda möss går inte att ha såhär, de "försvinner för evigt"…

[thildaaaa]
2014-09-26 12:20
#48

Detta verkar verkligen som något för mig 😃 Ser superkul ut att bygga spännande våningar för dem 😃men finns det ingen risk att de råkar ramla utanför buren? tänk om man kommer till buren och mössen är borta… någonstans i huset… 

släpper man någonsin ut dem utanför buren? typ i sånna där hamsterhagar som finns att köpa tex? eller har vissa sina möss helt lösa i rummet? är det inte risk att kliva på dem eller att de "försvinner"…? har min kanin springandes i rummet när jag är där men han är ju större 😃

Annons:
ariama
2014-10-12 11:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Nu fick jag ett ryck igen, i veckan som var. Jag gillar ju akvarier, och plockar ofta med mig hem när jag hittar/får/får tag i fina och fräscha akvarier.

En sexkantig variant fann jag i våras på återvinningsstationen/"sopstationen" som har en container där man kan lämna sådan man tror andra vill ha, istället för att kasta. Det är den bästa second hand butik jag vet! Jag gillar priserna särskilt mycket 😉 (dvs allt är ju gratis).

Akvariet är/var fint, men inte tillräckligt stort för att ha möss i. Varje sida är enbart 22 cm. Höjden är bättre, men vad hjälper det? Om man inte lägger akvariet på sidan…

Så, då gjorde jag det. Och gjorde en andra våning med hjälp av en glasskiva som passade in, och fästes noga med tejp. (Den kan inte "ramla ner" eftersom sidorna hela tiden blir smalare.)

Glasskivan har jag tagit från … *tänker efter*, något vitrinskåp eller toalettskåp eller något sånt. Det är en "hård" och tjock glasskiva med runda mjuka kanter.

Den är varken inredd eller använd. Har bara satt tidningspapper på "golven". Vet inte ens om jag har någon plats för den. Men det är kul att leka, och prova, och se vad som känns bra och funkar. 😃

ariama
2014-10-12 11:25
#50

Det ska givetvis till en nederkant också, till "bottenvåningen, så jag kan ha bottenströ utan att det ramlar ut. Och en stege. Övervåningens golv går ju inte ända ut till fronten.

Jag har också klistrat fast en list i ytterkanten av översta golvet.

Emouse
2014-10-12 12:36
#51

#48 mössen kan ju utforska lite för hårt och ramla ner ifrån kanten, men nästan ingen gör det frivilligt. Men det är från mus till mus. Vissa möss går det inte att ha öppna burar till eftersom dom rymmer, och vissa sitter snällt kvar i sitt trygga hem. Mössen är ett sällskapsdjur och (de flesta) gillar att vara i kontakt med människor. Gosa, leka, springa i soffan/bordet. Dom kan också förbli nöjda av att bli pratade/pussade på några gånger om dagen.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Littlem
2014-10-12 21:31
#52

Vad läckert de vart Amaira!  Vad kreativ du är =)  Tror dina möss kommer gilla dendär "buren". De har utsikt åt alla håll men kan gömma sig om de vill och mycket yta att nosa efter de andra på o kolla läget. Enkelt att hejja på dem och stoppa fram en hand för de som vill komma upp =)

ariama
2014-10-18 17:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Tack Littlem! Ja, sånt här tycker jag ju är så kul att hålla på med. Jag försöker exprimentera mig fram till Den Perfekta Buren. Hittills har jag inte funnit den.

#51. Tack Emouse för att du svarade på inlägget som jag missade. Och #48 thildaaaa, som Emouse säger, så nä, de ramlar inte ut.

Möss ser ganska dåligt, och de avskyr att falla, och de avskyr att inte veta var de sätter fötterna. De är dessutom smidiga och starka med en otrolig balansförmåga, de ramlar inte och de tappar inte taget..

Vilda möss hoppar direkt! För dem handlar det om överlevnad att inte vara så noga med petitesser på det viset. Katten och räven sväljer tvekande möss hela.

Det är många "vilda beteende-drag" som är bortavlade hos tammusen. Allra oftast i alla fall, då och då kan det dyka upp "en vildmus" igen, bland våra  tammöss.

Vildmöss hoppar rakt ut i det blå, och så har de ungar som är "popcorn",

Ungar som omedelbart rusar iväg åt olika håll om någon/något stör boet. Redan som "små rosa korvar utan ögon" skingras de omedelbart för vinden. Sedan ligger de stilla ohc trycker tills mamma mus går runt och plockar upp dem när faran är avblåst, och flyttar dem till en ny säkrare plats.

Skillnaderna mellan beteende hos tammöss och den vilda husmusen är stora.

Här är den senaste "buren" inredd och klar. Det vart bra, större och mer plats än det ser ut att vara.

ariama
2014-10-18 17:17
#54

Nä MEN vad virrig jag är! Jag hade ju svarat, jag blandade ihop allt. Jaja, nu blev det som det blev i alla fall.

[thildaaaa]
2014-10-20 14:58
#55

Vilken häftig form på akvariet! :) ser superbra ut! :)

Annons:
ariama
2014-10-21 10:47
#56

Tack Thildaaaa!

ariama
2014-10-21 10:48
#57

Ja men, visst är det! Man ser himla bra in också. Blev lite av ett terrarium, tycker jag.

Emouse
2014-10-23 19:51
#58

Tyckte också det 6kantiga var super häftigt! Helt klart en av dom coolaste formerna på en musbur jag sett!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Upp till toppen
Annons: