Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 613 ggr
DenisVF
2014-08-26 16:49

Ny på möss!

Halihallå! Jag är ganska så ny på möss, har varit mycket mer intresserad av råttor. Men jag tänkte varför inte ge mössen en chans de med!

Först och främst tänkte jag börja med lite frågor hehe :-)

Kan man ha en mushane i en Samla-låda från Ikea?

Vet inte riktigt måtten där men är desto större desto bättre? :P

Ni som har haft både honor och hanar. Vilket av dem tycker ni att man får det starkaste bandet med? 

Kan möss bete sig som råttor och bara ligga och mysa ibland?

Kan man ta ut möss på trädgården ifall man skulle fota eller bara ha den på axeln och ta lite frisk luft?

Kan man lära mössen trix och sånt med en klicker eller funkar en vanlig penna som man klickar med?

Sedan tillsist, vad ska man ha som underlag i lådan isåfall? Funkar tidningspapper eller ska man ha något speciellt underlag?

Det var ganska många frågor men jag hoppas på svar! Tack på förhand :)

Annons:
ariama
2014-08-26 16:56
#1

Hej Denis, och välkommen! 🙂

Du får nog svar snart, själv ska jag precis lämna datorn och gå och glo på TV. 😛

Galenidjur
2014-08-26 17:20
#2

Ja, man kan ha en mushane i en samla låda. 
Ja, ju större desto bättre. DOCK ska man inte ha en för stor och rolig bur om musen inte är jättetam. Då kan det bli så att den föredrar att vara i buren istället med dig och det vill man ju inte.
Jag har bara haft honor så jag kan inte riktigt svara på det, men har hört att hanar är de som blir tamast då honor har mer energi…

Om de kan mysa: Njae. När det gäller möss är det nog rätt individuellt. Ingen av mina möss är "mys"-typen, men jag har sett videos med möss som bara ligger och njuter av att bli klappade och så, så det är ju fullt möjligt. 

Ja, man kan ta ut möss och fota eller gå runt med en stund om det är fint väder. Vågar dock inte göra det själv, men det är många här på forumet som gör så så det är helt ok. 

Japp man kan lära dem tricks. Kolla youtube, där finns det en del videos. 

Det finns en massa olika underlag. Spån är det vanligaste (finns olika typer av spån). Jag själv har tidningspapper i bottnen och alspån ovanpå. Skulle inte bara ha tidningspapper då jag är rätt säker på att det skulle stinka. Enda anledningen till att jag har tidningspapper  i burarna är för att det är jättebra aktivering. Mössen älskar att riva bitar och bygga med det :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Upp till toppen
Annons: