Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 3618 ggr
KickiG
2014-08-28 14:07

Engelsk och svensktypad mus

Jag skulle vilja visa åt mina elever en bild där man tydligt ser skillnaden mellan en engelsk och svensktypad mus. Råkar någon av er ha ett foto där man ser t ex en engelsktypad och en svensktypad mus bredvid varandra? Då skulle man enklast också se skillnaden i storlek.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
StillaSinnet
2014-08-30 09:55
#1

En rent svensktypad mus är idag svårt att hitta,  kanske har någon korstypad som lutar mer åt det svensktypade hållet? Jag har enbart korstypade och engelsktypade så jag kan inte hjälpa till tror jag. Ska gräva lite i mina digitala fotoalbum och se vad jag kan hitta

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Lamina
2014-08-30 11:02
#2

Hmm… Jag har faktiskt en flock där det går både svensk- och engelsktypade. Jag kan dock inte fotografera några möss på ett tag… Men hittar du inget annat så återkommer jag med det. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

StillaSinnet
2014-08-30 12:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tyvärr hittar jag ingen bra bild. Detta är en bild på den mest svensktypade jag har sett på sista årens utställningar men den är långhår

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2014-08-30 12:45
#4

Tyvärr kan jag inte ladda upp någon mer bild. Vet inte vad som har hänt… Tänkte lägga in en bra engelsktypad mus helst i samma vinkel men det får bli senare… Har gett sidan en timme nu, men det funkar inte 😐

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

alwaysBFF
2014-08-30 14:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vet inte om den är super bra men ^^

StillaSinnet
2014-08-30 18:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Försöker igen då med en bra engelsktypad showmus

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
ariama
2014-08-30 19:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Svensk och engelsk typ. Tyvärr i olika åldrar. Den svensktypade honan (hette Blanche) är ju vuxen, och hennes dotter är ju "bebis", medan den engelsktypade är en ungmö. (Vet ej åldern, gissar på ca 4  veckor).

Trots olika åldrar tycker jag bilden visar karaktärsdragen bra.  Notera även svansarna (kunde synas bättre) där svensktypade kan ha en jämntjock förhållandevis kort "snörstump" fast i baken, medan engelsktypade bör ha en lång svans (längre än kroppen, eller minst lika lång) som är vackert piskformad med bred bas och utsökt smal spets. Dessutom ser den ut att passa ihop med musen 😉, inte bara en påklistrad snörstump.

ariama
2014-08-30 19:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ungar av engelsk och svensk typ. Eng hona och svensk hane. Den stackars hanen var osedvanligt ful, haha, med en extra kort och lite "tilltryckt" nos. Men snällare mus fick man leta länge efter!! 😃

ariama
2014-08-30 19:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

En till när jag ändå håller på. Den svensktypade beundrar den engelsktypades tjusiga piskformade svans! 😃

KickiG
2014-08-30 22:36
#10

Tusen tack för fina bilder! Visste väl att närhelst man behöver hjälp, så behöver man inte söka längre än Mus i Fokus!

#8 Men den killen är väl för underbart fulsnygg!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Littlem
2014-09-03 21:53
#11

Har inga rena svensktypade heller och de minsta korsningstypade är inte kvar.  Har inga gigantiska engelsktypade heller men har några ok åt båda håll. Ska se om jag får till en bild!

Littlem
2014-09-03 22:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Nu har jag snabbfotat. Hade inga jättebra kandidater men man ser litgrann iaf.

Först ut jämförelse på kropparna. Nu är svart/vita hanen långhårs o fluffig vilket gör att det är svårt att se kroppsformen exakt. Men de svensktypade är kortare och bulligare i kroppen.
Splashhonan pressar sig lite mo handen vilket gör att hon ser rundare u än hon är. Engelsktypade är lägre och smäckrare i kroppen.

Man kan även se lite skillnad på öronen (även om honan nu viker dem lite bakåt). Honans är betydligt större.

Man ser även skillnad på ögonen att hanens är mindre och honas större.

Nu tittar honan neråt vilket gör att hennes huvud ser väldigt litet ut. Kommer bättre bild på det.

Littlem
2014-09-03 22:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Så svansarna , stor skillnad!  De svensktypade har en rundare rumpa (enligt mig iaf) vilket ger intrycket att svansen är ditstoppad- Dessutom tunnare och rätt kort.

På engelsktypade avsmalnar rumpan ut till svansfästet och de har en kraftigare och markant längre svans.

Annons:
Littlem
2014-09-03 22:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Och så huvena. Fick bara bra bild i profil.
u är även honan bakom men ändå ser man hu mkt större hennes huvud är.
Man ser även hur mkt större och mer utåtstående ögonen är.
Öronen är även dr markant större.

Tsunamis
2014-09-03 23:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Tycker LittleM's bilder var jättebra i jämförelse mellan de olika typerna!

Jag kan bara bidra med en bild på en korsningstypad (med svenska ögon, små) och en ordentligt engelsktypad. Tänk då svensktypad bredvid denna giganthona. 

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2014-09-03 23:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Också korstypad bredvid engelsktypad,

MvH  Tsunamis

ariama
2014-09-04 07:19
#17

Vilken härlig och intressant tråd det blev! ❤️

ariama
2014-09-04 07:23
#18

#13. Svensktypades svansar är tunnare och rätt kort, som Littlem skriver. Musen på bilden har dock tydlig piskform (den är korsad). Jag tycker att de riktigt svensktypades svansar dessutom är nästan jämntjocka, därav mitt uttryck "snörstump fastsatt där bak". 😃

KickiG
2014-09-04 15:47
#19

#17 Jag tycker också det blev en jättefin tråd! Och tack för alla fina bilder.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ajanki
2014-09-04 16:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Här kommer några bilder som jag tog i dag av Fluffy och Bronsmus (SE-Ajankis Fluffy Vampireslayer & SE-Svartlings Bronsmus) de blev väl inte de bästa korten men man ser i alla fall en tydlig skillnad på dom :) Fluffy är engelsktypad och Bronsmus är korsad, dock den minsta musen jag ägt nån gång (tillsammans med hennes syster Brownie)

Annons:
ajanki
2014-09-04 16:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Fluffy och Bronsmus (SE-Ajankis Fluffy Vampireslayer & SE-Svartlings Bronsmus)

ajanki
2014-09-04 16:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Fluffy och Bronsmus (SE-Ajankis Fluffy Vampireslayer & SE-Svartlings Bronsmus)

ariama
2014-09-04 16:58
#23

Hmmm … lite OT …  Littlem, du har möjligtvis inte någon mer "bronsmus" att sälja?? 😃

Littlem
2014-09-07 01:18
#24

#18  Ne svansen är inte som en riktig svensktypads :)  Dessa är ju korsningstypade. Pinsamt nog med en helt ok ag hona till mamma men pappans fula kroppstyp tog överhand. Har dock en kh hona som jag kan prova o ta nya bilder med. Lättare att se kroppsformen på en korthårsmus än en långhår.

#23 Inte just nu tyvärr :)  Mamman till Ajankis tjej dog. Jag har en son kvar till mamman till Ajankis hona. Men har inga bra honor härhemma att para med. Tycker ju faktiskt de är rätt vackra, både cinnamon och de röda. Så kanske jag kan hitta nån bra hona så jag kan baka lite nya!

ariama
2014-09-07 08:21
#25

En vackerrt fägad cinnamon är ljuvlig, i mina ögon! 😃

Littlem
2014-09-07 14:33
#26

Jo jag gillar dem med!  Jag var ju velig ang lilla cinnamon honan men Anette tog ju agoutisyrran så jag tyckte de va synd om de skulle få gå ensamma på varsitt håll så hon fick med syrran också :)

StillaSinnet
2014-09-07 20:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Hittade en svensktypad till men satintexel, dock samma färg som…

denna fina engelsktypade

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Upp till toppen
Annons: