Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 516 ggr
amandabashiri
8/28/14, 5:37 PM

Mössens tillit

När ni skaffar nya möss, hur gör ni för att vinna deras förtroende? För att de ska lita på er och vilja komma upp i handen av sig själva. Skulle uppskatta några tips.

Annons:
StillaSinnet
8/30/14, 6:29 PM
#1

Jag vill nog säga att antingen gillar de människor eller så gör de inte det. 

Möss som inte gillar människor är inga bra sällskapsmöss och är sannolikt inte avlade på temperament. De bör slippa att vara sällskap till människor men de akan vara sällskap till andra möss.

 Sedan finns det bra möss som älskar att mysa i handen men inte vill klättra upp själva och nyinflyttade möss som kan vara blyga och skärrade när de anländer. Där gäller det att ge dem lite tid. 

Ha dem uppe gärna på dig så den lär känna din doft och förknipar dem med positiva intryck. Tex Inne i tröjärmen, under håret i nacken eller i en ficka. Låt den springa fritt på små kontrollerade ytor/lekplatser som på skrivmordet/soffbordet/matbordet. 

Börja med att skopa upp dem om de inte kommer frivilligt och ha en liten men godkänd bur så du inte behöver jaga mössen för att få dem i din skopade hand. Gärna ganska tom bur där det mesta hänger i taket och det därför är enkelt att hitta musen och lugnt få in den i handen.

Se till att de stunder ni är tillsammans alltid är positiva och trygga. Utsätt inte otrygga möss för tex labyrinter, agillityträning, stora öppna ytor som fria golvytor osv. 

Mina möss vill inte gärna äta utanför buren och har därför svårt att ta just mat som något positivt, men lite gröt eller smör på fingret kan de ev nosa på och kanske slicka i sig.

Lycka till!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
8/30/14, 7:46 PM
#2

Du har fått bra tips av Artlink.

Ja, en liten bur i början. Och så få vara ifred ett par dagar, men gå gärna förbi och prata med dem. Prata mycket. När de får mat, prata med dem, de lär sig att din röst betyder något trevligt.

Dessutom, när du pratar med dem, så vet de att det är du som "smyger omkring" i rummet, och inte någon otäck räv som slunkit in. Möss ser ju inte så bra på avstånd, men de ser rörelse väldigt bra.

Möss är blyga och skygga av naturen. Vilket inte hindrar dem från att bli tama och trevliga, roliga och mysiga sällskapsdjur.

En del av mina möss vill inte komma upp självmant. Men när jag har "skopat upp dem" och haft dem uppe/ute ett tag - så vill de tillbaka upp i min hand när jag sätter ner dem i buren.

Det är som om de egentligen vill från början, men inte törs (och inte vet om att de vill, haha). När jag bara hjälpt dem på traven, så törs dom!

Det är som om de behöver hjälp med att komma över den där första "tröskeln", för att tordas sedan. Som med oss människor, när vi är lite rädda för någon ny situation. Bara vi har fått prova på det några gånger, blir vi säkrare och modigare och mer självsäkra i situationen. Vi behöver bara någon som pushar lite grann, i början.

Upp till toppen
Annons: