Annons:
Etiketterföreningutställningträff
Läst 1039 ggr
StillaSinnet
2014-09-06 16:27

Officiell Drive-In STANDARD

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

28 september söndag, under SM-helgen, kommer jag, Liselott Aronsson, att döma en drive-in som slutprov för att bli standarddomare. Elin Mattsson (bild i evenemanget) är huvuddomare och den som kommer kontrollera mina bedömningar och avgöra om jag har kunskap nog att bli godkänd.

Klassen kommer ha max 40 möss och blir handplockade av Elin som tar emot anmälan på plats under lördagen 27 september. 
Elin ser till att jag får så många olika varianter att döma som möjlighet och därför kan vi inte tillåta 20 sö cr och 20 sv. Det kommer inte visa min kapacitet som domare. 

Om jag blir godkänd kommer CERT, PK och BIS-placeringar räknas. Blir jag underkänd räknas de bort. 

Detta kan vara ytterligare en möjlighet att få möss meriterade i standard under SM-helgen

Anmälan görs lördag 27 sept direkt till Elin Mattsson som finns på plats. Betalning kontant på plats
7:30 öppnas dörrarna. 
9:00 stänger incheckningen
9:30 senast, drar bedömningen igång
12:00-13:00 Domarlunch
14:00-15:00 prisutdelning
Därefter följer ordinarie utställningars prisutdelning och SMP koras innan vi alla hjälps åt att städa och stänga lokalen.
Räkna med att stanna till 18:00

VÄLKOMNA

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Velinga1984
2014-09-07 09:47
#1

Jag ska inte ställa men önskar dig Lycka Till även om jag är säker på att du blir godkänd😃

StillaSinnet
2014-09-07 21:12
#2

#1 Ååååh, tusen tack! Pluggar för fullt, ställer massor med konstiga frågor i alla trådar och ska sitta och memorera allt David och grodan berättar när jag sitter bredvid som elev på lördagen på SM.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
2014-09-08 07:51
#3

Ja. lycka till! Du kommer att bli en jättebra domare! 😘

Plugga lite extra på tan och de där varianterna som du inte vill ha själv. Tänker utifrån mig själv, som "aldrig lär mig" blekgenerna ordentligt, för jag är inte särskilt intresserad, och har inga egna.  😛

StillaSinnet
2014-09-10 08:11
#4

#3 jag kan säga att det är nästan enbart just de varianterna jag läser på. Men jag får ha standarden att slå i. Det får alla domare ha med sig 🙂

Det svåra är de oskrivna reglerna. Står det att tan ska gå på insidan benet, så ska det göra det. Det står inget i beskrivningen om att tan är en svår variant och att man kan acceptera om färgen läcker på på ovansidan tassen, rumpan och vid morrhårskudden och hakan, men så dömer de som gillar tan, som förstår att ju rödare och vackrare tan desto mer läckor blir det. Där kommer det alltid vara en skillnad på domare tror jag.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Tsunamis
2014-09-10 12:49
#5

#4 Jag tycker att en domare bör vara insatt i hur svår en variant är. Klart man inte kan alla, men i breda drag vad för problem en variant dras med. Om inte annat så är det just det man lär sig av att döma ett par gånger, har alla tan du  bedömt en bröstfläck i ryggfärgen så inser man att ju det är jäkla svårt att få väck den.

MvH  Tsunamis

StillaSinnet
2014-09-13 12:41
#6

#5 Ja, som det ser ut nu så är PC-utbilden den primära och grundläggande fär allt och där ingår en teoridel med framför allt hälsoaspekterna. 

För att sedan fortsätta till standarddomare krävs ingen ytterligare teori Det är upp till var och en att suga åt sig, anteckna och fråga under praktiktillfällena som är tre med tre olika domare, eller om det rent av är två olika domare, och därefter uppdömning och läsa på standarden så man förstår den. 

Jag har försökt sitta elev till alla våra tre standarddomare plus Dave och Anneke men tillfället att sitta elev för Grodan spolierades när Anja som skulle döma PC i Alingsås blev sjuk och jag fick ta den klassen istället. Nu kommer dock Grodan vara sekr till Dave och då tänkte jag försöka läsa ut var de skiljer sig och varför. Jag vill gärna försöka se så många olika tankegångar som möjligt för att sedan skapa mina egna gränser och det har tagit tre år nu eftersom vi inte har så många tillfällen med ST per år och samma domare dömer ofta om och om igen. Jag saknar dock en teoridel även i standard just där man kan titta på svåra varianter. Hur ser en riktigt bra siames ut? Om den är perfekt i skuggning men något flammig, slår den då en sämre färgad men som är rent skuggad utan skiftningar? 

Hur tolerant är man i bedömningen broken? Tex den berömda rumpfläcken som är rent omöjlig att avla bort (förföljer ju automatiskt även tricolor)

Men det är som du skrev; självklart ska man under sina praktiktillfällen ha kunnat samlat på sig kunskap om just de svåra varianterna. Hur mycket man samlar på sig beror till stor del på eleven själv och dens intresse tror jag. Jag pepprar med frågor och känner mig lite besvärlig ibland när jag är elev och jag är mycket noga med att eleven inte ska sitta sekreterare för då får den inte alls samma möjligheter att observera och lyssna.

Mitt sätt att lära har varit att försöka äga alla varianter och gärna fått kull på dem så jag kan följa från bebis till fullvuxen i färgutveckningar, skuggningar, teckningar, tickningar osv. Jag har haft alla hårlagar ink naket, fuzzy och aby. Jag har min uppfödning koncentrerad på solida färger men startade faktiskt med chinchilla (!) och därför har jag avlat både tickat, fox/tan i fullfärg och blekta varianter. Jag hade i början även even och bläsat men gick över till broken, splash och tricolor ganska omgående. 

Jag har haft recessive red/yellow men däremot inte dominant yellow/red. 

Jag har aldrig haft variegated med däremot banded.

Skuggade varianter har jag haft sista året och då är det hela skalan från hi, sm, cp, bu, sep, och det är mycket för att lära mig hur de fungerar genetiskt och hur man faktiskt ser skillnad på en blå sepia och en blå eller en svart och en sepia, och att svart fox i själva verket är en sepia fox. Blå fox är därför blå sepia fox. Den här informationen kan man inte få via praktiktillfällen under bedömning på utställningar. 

Vi kan inte kräva att alla som vill bli domare måste ha avlat alla varianter i standarden själva för att förstå svårigheter men det är en enorm fördel

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
ariama
2014-09-13 13:09
#7

Intressant att läsa, och "härligt" att läsa. Uppskattar din seriositet mycket!!

Här finns ju frågeställningar som är intressanta, och som jag själv inte har svar på - men jag är förstås inte heller någon standarddomare = har ingen standardexamen 😉 . Men "tänka" kan jag ju för det.

Jag antar att man som domare enbart kan döma efter vad man ser, inte efter vad man vet finns bakom kulisserna. Då kan t.ex. inte en bra färgad röd DY vinna över en bra färgad rö vit. Så tänker jag i alla fall, för den vita lär automatiskt ha bättre storlek och typ, även om uppfödarmödorna och uppfödarframgången som uppvisas, skulle vara större med DY:n.

DY blir inte bara fet (i varierande grad beroende på avel och uppfödning) utan får också en speciell typ med en lite rektangulär kroppsform, "typ tegelsten" 😃. En väl och kunnigt och långsiktigt avlad DY som fjärmar sig sina genetiska defekter så långt som är möjligt, kräver ju så mycket mer avelsarbete än att få fram en snygg rö vit, som liksom har sitt utseende "på köpet".

Så, den som vill avla för att vinna utställningar, bör välja en variant som "har chans".

I vilken mån tar man som standarddomare hänsyn till den kunskap som man VET måste finnas bakom de olika varianternas framgångar? För det skiftar ju väldigt beroende på variant. Hur tänker du om det, Artlink?

ariama
2014-09-13 13:19
#8

Kan även lägga till, när jag nu jämför röda och vita möss, att en "bra färgad röd" (och nu menar jag RÖD - mörkröd, inte brandgul eller gul) ju är nästan "omöjligt" att avla fram, medan en lika bra färgad vit är mycket enklare.

Så om det bara är färgen som avgör - färgen ger ju högsta poängen - så borde ju samma "bra färg" ändå ge mycket större utslag på den röda än på den vita?

Hur gör man då, om man dömer en "perfekt mörk- röd mus" med den automatiska sämre kroppsformen, i konkurrens med "en mycket bra vitfärgad mus" med perfekt kroppsform? 

Om inte DY:ns typ var alldeles gräslig, skulle jag välja DY:n. Just för att jag VET hur svår den är. Även om den vita verkligen är bra…

Tsunamis
2014-09-15 15:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#6 Missat att svara på denna!

Det är lite upp till domaren hur hård den vill vara på rumpfläcken. i SVEMUS har det ju inte ställts många Broken så då har man ju tyvärr inte många att jämföra med, men de flesta vet ju att rumpfläcken är det svåra. För mig så är det ok så länge den  inte kan liknas vid en Dutch sadel. Helst sitter den bara på en sida (det händer inte så ofta) men så länge den är inte för stor, och är ojämn på ena sidan jämfört med andra så tycker jag det är ok. det är säkert något vi kan diskutera vidare på SM.  Men helheten på musen är lika viktig, både Elin och Grodan har gett Cumulus PK med ca 87 poäng. Och han var alltså inte en särskilt bra broken om man ska ta fläck för fläck. Han hade dock typ, kropp & temperament. 

Jag vet inte hur hård Dave kommer vara på SM han har ju vana av att döma Broken och kan gå åt hårt på dem då de har en helt annan kvalité i England än vad vi har. Där ställer de inte ens en Broken ifall den inte är nästintill perfekt och helt utan rumpfläck eller en mycket liten rundad sak. Kan tänka mig det är likadant i Holland också.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2014-09-15 15:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

(Dessa ställs inte på SM, därför visar jag dem)

Jämfört med denna vänstra mus som har lite färre och mer strödda fläckar. Likt de Engelska fast denna har rumpfläcken också. men alltså inte en hög Dutch sadel-fläck. 

De behöver definitivt inte ha fullt så mycket vitt och strödda fläckar men ville bara visa ett exempel som skiljer sig från Cumulus ovan.

MvH  Tsunamis

StillaSinnet
2014-09-16 22:53
#11

#7 Lite snabbt svar så här på kvällen. Jag tänker så här:

-WOW! BIS1:an!!! Ja, den ska sticka ut när den kommer upp på bordet. Det ska kännas i hjärtat och magen och den ska vara markerat BÄST alla kategorier! 🏆

MEN naturligtvis finns kunskapen om varianternas svårighetsgrad. Därför känner jag att dyker det upp två jämgoda WOW-möss och den ena är pew och den andra är broken, då vinner broken! Jag kan även tänka mig att premiera röda med fin kroppsform även om de är mindre än pew:arna i typen och det är så jag hoppas andra domare tänker om min egen svåra variant, Pearl. Dessutom har ju en av mina Pearl vunnit SMS1 för utländsk domare så jag VET att man tänker så även internationellt.  🙂

Färg/tickning/skuggning/teckning har 50 poäng sammanlagt. 

Storlek, öron, ögon, nos och svans har sammanlagt 25 poäng. 

Det säger ganska mycket var fokus ska ligga, 

Kondition 15p kan man plocka poäng om pälsen ser fet ut eller musen är fet i sig och dessutom måste den vara helt frisk. 

10p ger kroppsform och hållning. Extremblack har tidigare dragit med puckel. Beige kan ha "drapperingar"/flygekorreskinn. Röda är rund eller tegelstensformade och mina burmeser ser ut som datamöss med rund rumpa utan hals. 

De här kategorierna kan ju fälla två  i övrigt jämna möss oavsett färg och typ.

MEN är det en pew som är rent vit, stor och vältypad men fina, släta öron, väl ansatta, lång pisksnärtsvans utan några ojämnheter, vackra "godisögon" och har ett vältypat huvud, då finns det inte många poäng att dra av på. Det är svårt att försvara att man dömer ner en felfri pew för att döma upp en svårare variant som är sämre på alla punkter men publik och utställare måste också förstå att värdet av att en svår variant får PK och CERT snällare dömt så att även de kan få titlar och även acceptera att dessa hamnar som BIS-placeringar. Elin är ett levande exempel på att det går att gå emot alla till synes självklara vinnare när hon placerade upp bla banded, br/t texel och fuzzy. Uppfödare till svåra varianter behöver lyftas så de orkar sträva vidare . Jag tycker att det är klokt att plocka fram de bästa i grupperna och placera dem i turordning sedan. Inte fem pew eller två pew och tre extremeblack, bara för att detta är det fem mössen med högst poäng. Bäst i sin grupp får möta bästa i andra grupper (tänker lite hund och BIS. fem schäfrar kan inte vinna BIS) för då har fler större möjlighet att ta sig in i finalen

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Vattnadal
2014-09-17 16:02
#12

Gillar hur du tänker! ❤️

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: