Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 805 ggr
Blåbärspaj
2014-09-08 14:11

Nyfiken på möss! c:

Hej, eftersom jag har förälskat mig i möss så har jag lite frågor om dem c: Jag fick nämligen ta hand om och sköta kanske 20-30 möss när jag praoade på en gymnasieskola där de hade djurutbildning. Då fick jag upp ögonen för dessa små vackra krabater och kan inte sluta tänka på dem :)

Om man ska skaffa fyra möss att ha i samma bur (honor i mitt fall), vad blir bäst, 4 systrar eller 2 systrar + 2  andra systrar? Ska ingen vara släkt? Funkar det?

Hur ofta ska de få tilläggsfoder? Där jag praoade hade mössen alltid tillgång till Råttpellets + så fick de lite torkade frukter & frön ibland som belöning. c:

Kan man ha dem i sitt rum eller ska buren vara på ett avskilt ställe?

Tack på förhand! :)

Annons:
Emmaslindh
2014-09-08 14:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

De 4 tjejer jag har är från två olika kullar, alltså 2 systrar  + 2 systrar. Men bäst är nog 4 systrar då de alla har samma bakterieflora och inte lika stor risk att smitta ner varandra med olika sjukdomar! 👍

I denna artikel kan du läsa om mat. 

Du väljer själv vart du vill ha din bur, men det sägs att mössen blir mer sociala när de står på ett ställe med mycket rörelse. Jag har dock mina möss på mitt rum och de är sociala och nyfikna utav sig iaf 🙂

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Blåbärspaj
2014-09-08 16:25
#2

Hihi, okej. Dina är ju urgulliga!! 😍 Vad är de för ras?

Åh vad bra med en lång och stor artikel hehe 👍

Okej, hehe, jag tror det blir så för mig också 😉

Emmaslindh
2014-09-08 16:55
#3

Hihi, de är alla tammöss, men de två lurviga har hårlaget texel (: 

Finns även denna artikel som är bra att läsa igenom när man ska skaffa möss 🙂

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

StillaSinnet
2014-09-13 12:54
#4

#0 Var bor du? SVEMUS håller SM 26-28 september och då kan du droppa förbi och kika och fråga. Det är i Eskilstuna

Vi kommer också ha en monter på mässan Djurliv i Karlstad där man också kan få information och känna/mysa lite med möss och få se olika hårlagar, färger osv. 

Välkommen!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[thildaaaa]
2014-09-25 22:03
#5

Låter inte möss mycket så att man störs när man sover? har just nu en kanin som gillar att ha morgongympa kl 7 varje morgon… inte kul haha

Emmaslindh
2014-09-28 22:24
#6

Jag tycker inte dom låter mycket alls, de prasslar mest med papper men inget som är jobbigt att lyssna på. Dock om man har hjul till är det ju klart att det blir lite störande, men de är inget o ha till möss iaf så :)

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Annons:
[thildaaaa]
2014-09-29 10:52
#7

Aha vad bra! :) men om jag skulle flytta till en etta, och ha min kanin (alltså hö) i lägenheten och möss, finns det då risk för att de smittas eller så…? läst något sånt…

Emmaslindh
2014-09-29 15:11
#8

Jag har ingen kanin själv så vet inte om jag kan svara på den frågan, dock ska hö inte vara några problem alls. Mina möss får hö varje gång jag städar buren så att de kan bädda och göra fint med det :P Dock om man tar hö från typ, stall eller så, är risken större för smittspridning från vildmöss till tammus :) men köpt hö borde inte vara några problem så länge det är fräscht :P

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

[thildaaaa]
2014-09-29 16:08
#9

Jaha… någon som skrev att det kan finnas typ små djur i hö som kan skada möss, så att man måste ha den en månad på ett ställe där det ej finns några djur typ men jag vet inte tycker det låter mysigt för dem att gosa i hö 😃 

Kanske snor din tråd här lite hehe men kanske är intressant för dig med eftersom vi båda är nyfikna 😉

Vattnadal
2014-09-29 16:49
#10

Hö kan innehålla kvalster, löss ed. Det är därför det är bra att förvara det på en plats där inga vilda djur kommer åt det under så lång tid som ohyrans kläckningstid och tid de vuxna djuren kan leva utan värddjur.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: